• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
HAMK Unlimited

HAMK Unlimited

Julkaisuja Hämeen ammattikorkeakoulusta

  • Lehdet
        • Professional
        • Journal
        • Scientific
  • Alat
        • Ammatillinen osaaminen ja opetus
        • Biotalous ja luonnonvara-ala
        • Hyvinvointi ja sote-ala
        • Kulttuuri ja muotoilu
        • Teknologia ja liikenne
        • Yrittäjyys ja liiketoiminta
        • Muut
  • Kokoelmat
        • Avoin Häme
        • CleanExport
        • Digitalisaatio ja muutos / Digitalization and Change
        • DigiTrail
        • Employers’ perspectives on ePortfolios
        • Empowering ePortfolio Process
        • Higher education perspectives on ePortfolios
        • Innovaatiojohtaminen
        • Liikenne 4.0
        • Luomussa vara parempi
        • PoliRural – Hämeen maaseutua kehitetään tulevaisuutta ennakoimalla yhdessä
        • Problem-based learning & agropreneurship in Africa
        • Maahanmuuttajien urareitit
        • Nuoret huippumyyjät
        • Office 365 -intran käyttöönotto HAMKissa
        • Oppimisen digiagentit II
        • Students’ perspectives on ePortfolios
        • TAIKOJA
        • Uudistuva hevostalous
        • Universal Design for Learning (UDL)
        • KIITO – Kiertotalousosaamisella uudistuvaa liiketoimintaa
  • In English
        • Articles in English
        • About HAMK Unlimited
        • Instructions for writers
        • Instructions for reviewers
        • Contact editorial staff
  • Ohjeet
        • Kirjoittajan ohjeet
        • Arvioijan ohjeet
        • Info
/ HAMK Unlimited Professional / Ammatillinen osaaminen ja opetus /

Opet ottivat haltuun modernit teknologiat

Heini Liminka & Marja Savolainen

01.12.2023
Kuuntele - Listen

Digitalisaation kehitys muuttaa työn tekemistä lisäten modernien 3D‑teknologioiden ja virtuaaliympäristöjen käyttöä. Opettaja modernien 3D‑teknologioiden osaajana ‑koulutuskokonaisuuden aikana perehdyttiin keskeisiin 3D‑teknologioihin, kuten 3D‑tulostukseen ja ‑skannaukseen, lisäävään todellisuuteen (AR) ja virtuaalitodellisuuteen (VR) sekä opittiin soveltamaan niitä osana opetusta ja taitojen oppimista.

Digitalisaatio ja teknologian nopea kehitys muuttavat merkittävästi työelämää ja työn tekemistä. Suunnittelua tehdään yhä enemmän digitaalisen kaksosen eli virtuaalisen mallin kautta, jota voidaan tutkia ja muokata lähes rajattomasti. 3D‑skannaamalla fyysinen kappale on mahdollista tuoda digitaaliseen muotoon ja tuottaa jälleen fyysiseksi kappaleeksi ketterästi 3D‑tulostamalla. Virtuaalimaailmassa taas voidaan simuloida erilaisia tilanteita tai havainnollistaa asioita. Tiedon esittämiseen tarvitaan uusia käyttöliittymiä kuten virtuaalitodellisuuden (VR) ja lisätyn todellisuuden (AR) hallintaa. Muuttuvassa toimintaympäristössä opetushenkilöstön on tärkeä kehittää ammattitaitoaan ja suunnata opetusta vastaamaan työelämän osaamisvaatimuksia.

Opetushallituksen rahoittamassa Opettaja modernien 3D‑teknologioiden osaajana ‑hankkeessa (n.d.) järjestettiin kaksi koulutuskokonaisuutta vuosien 2022–2023 aikana. Hankkeella edistettiin toisen asteen ammatillisten oppilaitosten, vapaan sivistystyön ja lukio-opetuksen parissa toimivien henkilöiden mahdollisuuksia kehittää ammatissa tarvittavaa osaamista uusista 3D-teknologioista ja virtuaalisista oppimisympäristöistä. Koulutuksiin osallistui noin 40 henkilöä useista eri organisaatiosta. Koulutuskokonaisuus toteutettiin Hämeen ammattikorkeakoulun, Laurea‑ammattikorkeakoulun, LUT‑yliopiston ja 3DBear Oy:n yhteistyönä. Koulutus sisälsi erilaisia aihealueita, kuten 3D‑teknologioiden perusteita, 3D‑tulostusta (kuva 1), erilaisien virtuaalityökalujen hyödyntämisen periaatteita opetuksessa sekä virtuaalisten oppimisympäristöjen rakentamisen periaatteita.

Kuva 1. Ennen lähipäivää osallistujat saivat ennakkotehtäväksi suunnitella sormuksen 3D-mallin. Lähipäivän aikana käytiin läpi tulostuksen valmistelu, tulostusprosessi ja jälkikäsittelyt. Koulutukseen osallistuvien sormukset valmistettiin muovilangasta kuvassa näkyvällä Ultimakerin tulostimella sekä metallijauheesta EOS:n metallitulostimella. Kuva: Marika Hirvimäki, LUT-yliopisto.

Kohti virtuaalisia oppimisympäristöjä

Koulutuksen aikana jokainen opiskelija toteutti yksilö- tai pienryhmätyönä kehittämistyön, jossa sovellettiin uusia teknologioita pedagogiikan ja oppimisympäristöjen uudistamisessa. Tässä yhteydessä osallistujat perehtyivät virtuaaliympäristöjen hyödyntämiseen opetuksen toteutuksessa. Virtuaaliympäristöt voivat olla monenlaisia, kuten simulaattoreja, pelejä ja virtuaalitodellisuussovelluksia. Ne voivat tarjota käyttäjille mahdollisuuden oppia esimerkiksi varsinaista ammattiosaamista täydentäviä taitoja tai ne voivat visuaalisten esitysten ja interaktiivisten tehtävien avulla auttaa oppijoita ymmärtämään monimutkaisia käsitteitä ja ilmiöitä. Opetusprosessin huolellinen suunnittelu ja käsikirjoittaminen oli myös keskeinen osa opiskelijoiden kehittämistöitä.

Koulutusten toteutuksessa tuotettiin erilaisia sisältöjä monialaisesti. Koulutuksen aikana yhtenä mahdollisena kehitysalustana opittiin hyödyntämään Wonda‑ohjelmistoa, johon on mahdollista muun muassa 360‑kuvauksen ja vuorovaikutteisten tehtävien avulla rakentaa moniulotteisia ja ‑aistillisia oppimiskokemuksia. Muina mahdollisina sovellusympäristöinä toimivat esimerkiksi Seppo‑pelillistämisalusta ja ThingLink, joka tekee kuvista interaktiivisia ja rikastaa kuvien sisältöä. Yhtenä kehittämistyön lopputuloksen esimerkkinä voidaan mainita erään opiskelijan toteuttama kruunuvalaisinkytkennän perehdytys, jossa sähköalan opiskelija pääsee videoiden ja tehtävien avulla harjoittelemaan sähkökytkentään liittyviä asioita (Mattila, n.d.).

Laajaa kiinnostusta herättänyt koulutus saa jatkoa

Opettaja modernien 3D-teknologioiden osaajana ‑koulutuksesta saadun palautteen perusteella osallistujat aikovat hyödyntää koulutuksen kautta saatuja ideoita ja hankittua osaamista omissa työtehtävissään opetuksessa ja ohjauksessa. Tavoitteena on viedä oppeja niin omille opiskelijoille kuin myös kollegoille omassa organisaatiossa. Konkreettisesti uusi osaaminen tulee näkymään oppimistehtävien ja oppimisympäristöjen suunnittelussa ja toteutuksessa, joihin osataan nyt paremmin suunnitella ja lisätä esimerkiksi 3D‑mallintamista ja ‑tulostamista, pelillistämisen elementtejä sekä AR‑ ja VR‑tekniikoiden hyödyntämistä.

Koulutuskokonaisuuden herättämä laaja kiinnostus kohderyhmässä ja erinomaiset palautteet innostivat etsimään mahdollisuuksia toteuttaa ja kehittää koulutuskokonaisuutta edelleen. Uuden Opetushallituksen hankerahoituksen turvin koulutus saakin jatkoa vuosina 2024–2025. Nopeasti kehittyviin teknologioihin nojaavan koulutuskokonaisuuden sisältö vaatii kuitenkin jatkuvaa päivittämistä ja tuleviin koulutuskokonaisuuksiin onkin lisätty tekoälyn perusteisiin ja hyödyntämiseen liittyvä opintojakso. Keskeinen teema opintojaksolla on tekoälyn hyödyntäminen opetuksen ja oppimisen tukena.

Kirjoittajat

Heini Liminka, koulutussuunnittelija, HAMK Jatkuva oppiminen

Marja Savolainen, koulutussuunnittelija, HAMK Jatkuva oppiminen

Artikkelin kirjoittamiseen osallistui myös lehtori Niilo Korhonen.

Lähteet

Opettaja modernien 3D-teknologioiden osaajana (n.d.). Opettaja modernien 3D-teknologioiden osaajana. https://sites.google.com/hamk.fi/omo

Mattila, J. (n.d.). Vitoskytkennän harjoittelu. Haettu 10.11.2023 osoitteesta https://spaces.wondavr.com/embed/?course=457514b0-69c8-11ed-bfdb-ab859f9a2b81&presenter=true

LISÄÄ AIHEEN YMPÄRILTÄ / RELATED POSTS

”Tuska ei vähentynyt, mutta ymmärrys lisääntyi”: Johtajien ja esimiesten kokemuksia kompleksisuusajattelun opetuksesta Heikkoja signaaleja henkilökohtaistamisesta Itseohjautuvuuden tukeminen ammattikorkeakoulun e-opinnoissa – flowta verkkoon Kohti digitaalista osaamistaKohti digitaalista osaamista – valokeilassa opettajankoulutuksen toteutusmalli
PREVIOUS POST Facilitating mentoring in problem-based learning: Experiences from a multi-mentor model
NEXT POST Laadukas harjoittelukokemus edellyttää tukea ohjaajalle

Primary Sidebar

PYSYVÄ OSOITE / URN

https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231117147269

LISENSSI / LICENCE

Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.

Avainsanat / Keywords

ammatillinen osaaminen opettaja opetus teknologia

VIITTAUSOHJE / CITE THIS ITEM

Liminka, H. & Savolainen, M. (2023). Opet ottivat haltuun modernit teknologiat. HAMK Unlimited Professional, 1.12.2023. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231117147269

Footer

HAMK UNLIMITED

HAMK Unlimited on Hämeen ammattikorkeakoulun open access
-julkaisuportaali. Julkaisuista vastaa HAMKin toimituskunta.
julkaisut@hamk.fi

TIETOA SIVUSTOSTA

Alasottoilmoitus
Käyttöehdot
Saavutettavuusseloste

Häme University of Applied Sciences

Copyright © 2025 · Genesis Sample on Genesis Framework · WordPress · Log in

Sivustollamme hyödynnetään evästeitä, jotta voimme seurata sivuston käyttöä ja kehittää palveluamme. HyväksyKieltäydyLISÄTIETOJA