• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
HAMK Unlimited

HAMK Unlimited

Julkaisuja Hämeen ammattikorkeakoulusta

  • Lehdet
        • Professional
        • Journal
        • Scientific
  • Alat
        • Ammatillinen osaaminen ja opetus
        • Biotalous ja luonnonvara-ala
        • Hyvinvointi ja sote-ala
        • Kulttuuri ja muotoilu
        • Teknologia ja liikenne
        • Yrittäjyys ja liiketoiminta
        • Muut
  • Kokoelmat
        • Avoin Häme
        • CleanExport
        • Digitalisaatio ja muutos / Digitalization and Change
        • DigiTrail
        • Employers’ perspectives on ePortfolios
        • Empowering ePortfolio Process
        • Higher education perspectives on ePortfolios
        • Innovaatiojohtaminen
        • Liikenne 4.0
        • Luomussa vara parempi
        • PoliRural – Hämeen maaseutua kehitetään tulevaisuutta ennakoimalla yhdessä
        • Problem-based learning & agropreneurship in Africa
        • Maahanmuuttajien urareitit
        • Nuoret huippumyyjät
        • Office 365 -intran käyttöönotto HAMKissa
        • Oppimisen digiagentit II
        • Students’ perspectives on ePortfolios
        • TAIKOJA
        • Uudistuva hevostalous
        • Universal Design for Learning (UDL)
        • KIITO – Kiertotalousosaamisella uudistuvaa liiketoimintaa
  • In English
        • Articles in English
        • About HAMK Unlimited
        • Instructions for writers
        • Instructions for reviewers
        • Contact editorial staff
  • Ohjeet
        • Kirjoittajan ohjeet
        • Arvioijan ohjeet
        • Info
/ HAMK Unlimited Professional / Ammatillinen osaaminen ja opetus /

Ohjaamomaista uraohjausta etsimässä

Image by StartupStockPhotos from Pixabay

Ulla Nuutinen & Marko Kallionpää

17.11.2020
Kuuntele - Listen

Ohjaamojen työntekijöiltä edellytetään monialaisen uraohjauksen toteutumista nuorten ohjauksessa. Monien eri ammattilaisten yhteistoiminnan tavoitteena on synnyttää yhteistä ymmärrystä, mutta todellisuus on tavoitetta karumpaa. Aikaa yhteiselle keskustelulle tai käsitteiden jäsentämiselle ei näytä olevan, jolloin osa Ohjaamojen työntekijöistä kokee jäävänsä yksin. Tämä kokemus on noussut esille monissa uraohjauskoulutuksissa, joissa on yhdessä keskusteltu ohjaamolaisten arjesta. Yksin jäämisen tunnetilassa, turvaudutaan oman taustaorganisaation toimintatapoihin ja- rooleihin, kun pitäisi juuri toimia toisin.

Ohjaamojen monialainen uraohjauksen toimintatapa on vielä rakentumassa. URAA! -projekti toteutti Ohjaamoille 2018–2020 monialaisen uraohjauksen koulutuksia. Koulutuksia toteutettiin eri Ohjaamoille kaiken kaikkiaan 71 kertaa siten, että koulutuskerrat vaihtelivat yhdestä kuuteen kertaa/Ohjaamo. Keskimääräisesti koulutuspäiviä oli kolmesta neljään. Koulutukseen osallistuneet Ohjaamot olivat eri kokoisia ja sijaitsivat eri puolilla Suomea.

Tarkastelemme tässä artikkelissa URAA! -projektin kouluttajien havaintoja monialaisen uraohjauksen koulutuksista.

Ohjaamo-konseptin kirjavat käytännöt uraohjauksessa

Ohjaamojen tilanne on varsin moninainen. Osa Ohjaamoista on toiminut jo pitkään, kun taas toiset ovat vielä käynnistysvaiheessa. Pidempään toimineissa Ohjaamoissa työntekijöiden vaihtuminen on ollut runsasta ja joissakin Ohjaamoissa lähes koko henkilökunta on vaihtunut. Henkilökunnan vaihtuminen vaikuttaa vahvasti monialaisen toiminnan rakentumiseen ja hioutumiseen. Tämä näkyi myös koulutustilaisuuksissa siten, että niissä toivottiin mm. aikaa yhteiselle keskustelulle ja tutustumiselle. Tämä osoittautui koulutusten suhteen haasteeksi, sillä ennakkoajatuksena koulutuksen sisällöistä oli paneutua monialaisen uraohjauksen teorioihin, ilmiöihin ja käytänteisiin, mutta varsinkin isompien Ohjaamojen koulutuksissa aloitettiin paneutumalla mm. ryhmäytymisen menetelmiin, jotta osallistujien kanssa päästiin koulutuksen alussa pureutumaan sovittuihin sisältöihin.

Pienemmissä Ohjaamoissa monialainen ohjaus oli isompia Ohjaamoja vahvasti edellä. Ohjaamossa toimivat asiantuntijat tunsivat hyvin toistensa osaamisen, heillä oli yhteistä aikaa keskustella ja ideoida uusia kokonaisuuksia. Koulutuspäivien aikana käydyt keskustelut nostivat esille, miten näissä Ohjaamoissa oli havaittavissa ohjaamolaista ajattelua ja työotetta. Heillä oli kehittymässä ME-henki.

Monialaisen toimintatavan rinnalla myös uraohjaus-käsite on vielä jäsentymätön ja se nähdään hyvin kapea-alaisena. Yleisesti uraohjaus nähdään uraohjauksissa vain koulutukseen ja työhön ohjaamisena kuin koko nuoren elämäntilanteeseen kokonaisvaltaisesti vaikuttavana lähestymisenä. Uraohjaus näytetään tulkitsevan jonkin tietyn ammattiryhmän tekemäksi spesifiksi työksi, eikä koko Ohjaamon henkilökunnan yhteiseksi työksi ja palveluksi.

Uraohjauksen menetelmänä käytetään Ohjaamoissa pääsääntöisesti yksilöohjausta ja keskustelua. Vaikka erilaisista työkaluista oltiin kiinnostuneita, niitä ei juurikaan käytetty. Vain harva osallistuja kertoi käyttävänsä aktivoivia menetelmiä, kuten kortteja, piirustusta tai kirjoittamista. Koulutuspäivien aikana osallistujien esittelemät menetelmät ja työkalut olivat vahvasti käytössä kunkin asiantuntijan taustaorganisaatiossa, mutta Ohjaamoon tultiin kohtaamaan asiakas kasvotusten ja keskustelemaan.

Ohjauksen menetelminä nostettiin esille erityisesti dialogiset ja ratkaisukeskeiset menetelmät. Dialogista menetelmää avatessa havaittiin, miten toiminta perustuu dialogisuuden sijaan kysymys-vastaus-tematiikkaan, jossa ohjaaja kysyy, odottaa ohjattavan vastausta ja vastaa itse, jos ohjattava ei pysty vastaamaan. Samansuuntaisia havaintoja tehtiin myös ratkaisukeskeisen menetelmän kanssa, jossa toiminta keskittyi puhumiseen ja ratkaisukeskeiselle menetelmälle ominaisia välineitä ei ohjauksessa hyödynnetty.

Uraohjauskoulutuksella tasalaatuisuutta palveluihin

Koulutuksien aikana syntyi vaikutelma siitä, että Ohjaamojen tilanne on hyvin monivivahteinen. Osassa päästiin syventymään koulutuksen teemoihin todella hyvin, osallistujat olivat aktiivisia ja heistä peilautui selkeä halu oman toiminnan ja yhteisen ymmärryksen lisäämiseen. Tämä näkyi koulutuksissa mm. syvällisinä keskusteluina ja ajatusten vaihtamisena, haluttiin kuulla toisten näkökulmia ja kuulla kokemuksia. Toisissa Ohjaamoissa näkyi vastahakoisuus ja passiivinen osallistuminen koulutukseen ja päivien sisältöihin. Monissa isommissa Ohjaamoissa osallistujat kertoivat, että heidät oli määrätty koulutukseen, mikä sitten peilautui negatiivisena asenteena itse koulutuspäivään. Näissä tilanteissa osallistujat tulivat hakemaan koulutuksesta työkaluja ja menetelmiä.

Monialainen uraohjaus kuitenkin kuuluu kiinteänä osana Ohjaamojen toimintaan. Tämä toki edellyttää sitä, että Ohjaamossa toimivat asiantuntijat yhdessä ja erikseen ymmärtävät, mitä monialaisella uraohjauksella tarkoitetaan ja miten se toteutuu heidän Ohjaamossaan. Yhteisen käsityksen ja toimintatavan rakentaminen edellyttää asiantuntijalta rohkeutta, uskallusta irrottautua omista ennakkorooleistaan, jotka peilautuvat kuhunkin Ohjaamo-työntekijään asiantuntijan taustaorganisaatiosta. Edellisen lisäksi tämä edellyttää kunkin taustaorganisaation esimieheltä laaja-alaista ja ennakkoluulotonta kannustusta siihen, että Ohjaamossa ollaan rakentamassa uudenlaista ja eri ammattialojen rajat ylittävää toimintaa. Ohjaamoissa tapahtuvaa toimintaa tulisi vielä terävöittää ja kehittää, niin että suositukset jalostuisivat käytännöiksi kaikkialla. Nyt Ohjaamot näyttäytyvät keskenään hyvin erilaisina kokonaisuuksina, eivätkä missään nimessä tasalaatuisina ja samaa palvelua tarjoavina tahoina.

URAA! – Uraohjausosaamisen kehittäminen Ohjaamoissa -projektin toteuttajat ovat Hämeen ammattikorkeakoulu (HAMK) ja Jyväskylän ammattikorkeakoulu (JAMK). Projekti on osa OKM:n Osuvaa osaamista -teeman Osuva ohjaus -toimenpidekokonaisuutta. Projektin rahoittajana toimii Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus. Projekti toteutetaan 1.4.2018–30.11.2020 välisenä aikana.

Kirjoittajat

KT Ulla Nuutinen toimi lehtorina HAMK Edu -tutkimusyksikössä ja työskenteli URAA! -hankkeessa asiantuntijana.

KM Marko Kallionpää toimi lehtorina Hämeen ammattikorkeakoulun ammatillisessa opettajakorkeakoulussa ja työskenteli URAA! -hankkeessa asiantuntijana.

LISÄÄ AIHEEN YMPÄRILTÄ / RELATED POSTS

Käsitykset uraohjauksesta vaihtelevat – mikä merkitys työntekijän taustalla on monialaisessa palvelussa? Monikulttuuriset nuoret Ohjaamoissa: palvelun saavutettavuuden vahvistaminen Monikulttuurinen ohjauskompetenssi vahvistaa Ohjaamojen saavutettavuutta Ihmisiä vaeltamassa kohti vuoren huippua hiekka-aavikollaSuunnanottoja uraohjauksen kentillä ‒ uraohjauksen ajankohtaisteemat
PREVIOUS POST Role-playing game as an activating, collaborative teaching method
NEXT POST Development through Design in a Creative Ecosystem

Primary Sidebar

PYSYVÄ OSOITE / URN

https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020111790736

LISENSSI / LICENCE

Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.

Avainsanat / Keywords

monialainen Ohjaamo uraohjaus

VIITTAUSOHJE / CITE THIS ITEM

Nuutinen, U. & Kallionpää, M. (2020). Ohjaamomaista uraohjausta etsimässä. HAMK Unlimited Professional 17.11.2020.

Footer

HAMK UNLIMITED

HAMK Unlimited on Hämeen ammattikorkeakoulun open access
-julkaisuportaali. Julkaisuista vastaa HAMKin toimituskunta.
julkaisut@hamk.fi

TIETOA SIVUSTOSTA

Alasottoilmoitus
Käyttöehdot
Saavutettavuusseloste

Häme University of Applied Sciences

Copyright © 2025 · Genesis Sample on Genesis Framework · WordPress · Log in

Sivustollamme hyödynnetään evästeitä, jotta voimme seurata sivuston käyttöä ja kehittää palveluamme. HyväksyKieltäydyLISÄTIETOJA