Kirsi Jaakkola
Laiskan muijan konstit juontavat juurensa 1990-luvun lopulle, kun aloitin työni ammattikorkeakouluopettajana. Työkuorma oli suuri ja opetettavia ryhmiä paljon. En pidä toisteisista rutiinitöistä enkä halua viettää niiden parissa aikaani yhtään enempää kuin on välttämätöntä. Tutustuin tuolloin kognitiivisen ergonomian käsitteeseen, ja olen 1990-luvun lopulta lähtien pyrkinyt helpottamaan opettajan työtä pienillä tietoteknisillä konsteilla, jotka helpottavat opettajan arkea.
”Ergonomia tarkoittaa työn muokkaamista siten, että se on ihmisen kannalta sujuvaa, terveellistä ja turvallista. Kognitiivinen ergonomia keskittyy työn kognitiiviseen eli tiedolliseen puoleen, kuten havaitsemisen, muistamisen, oppimisen, kielellisten toimintojen ja päätöksenteon vaatimuksiin sekä kognitiivisesti kuormittaviin työolosuhteisiin.”
(Työterveyslaitos, n. d.)
Työterveyslaitoksen määritelmän perusteella laiskan muijan konsteillani voi rutiinitöiden tehokkaamman tekemisen ohessa olla syvällisempiäkin hyviä vaikutuksia. Oletko sinä laiska vai tehokas?
Opetussuunnitelmaan on kirjattu tutkinnon ja opintojen tavoitteet. Tavoitteet pilkotaan toteutettaviin osiin. Osat suunnitellaan ja käsikirjoitetaan, sitten rakennellaan toteutus käyttökuntoon oppimisympäristössä, Hämeen ammattikorkeakoulussa (HAMK) Moodle-pohjaisessa Learn-ympäristössä. HAMKissa opinnot kootaan 15 opintopisteen laajuisiksi moduuleiksi, joihin voi sisältyä yksi tai useampi opintojakso. Moduulin kalenterikesto on yleensä kahdeksan viikkoa. Moduulissa on yleensä mukana useampia opettajia. Moduulin kokonaisuus on syytä suunnitella yhdessä ja yhtenäiseksi.
Opintojakson/moduulin toteutusprosessi on varsin selkeä: ensin määritellään tavoitteet, sitten suunnitellaan ja käsikirjoitetaan kokonaisuus, lopuksi rakennetaan toteutus käyttökuntoon.
Tavoitteena tasainen kuormitus opettajalle ja opiskelijalle
Opettajan ja opiskelijankin työmäärän hahmottamisen kannalta on helpompaa, kun opiskelijoilla on kuormitusta tasaisesti koko moduulin ajan ja oppimisen todentamisen paikkoja muulloinkin kuin opintojaksojen lopussa. Näin voidaan paremmin taata oikea-aikainen ohjaus osana oppimisprosessia. Opettajan ei aina tarvitse olla reaaliaikaisesti ohjaamassa. Automaattisesti tarkastettavassa sähköisessä tentissä ohjaukseksi voidaan laskea myös monivalintakysymyksen jokaisesta vastausvaihtoehdosta annettava erilainen kohdennettu palaute. Kohdennettu palaute voi esimerkiksi ohjata väärin vastanneen opiskelijan perehtymään uudelleen opiskeltavaan asiaan tai tarjota täsmälleen oikean kohdan opetusvideosta uudelleen katsottavaksi.
Opetuksen ajoitusta suunniteltaessa kannattaa huomioida myös opettajien työmäärä opinnon eri vaiheissa. Useimmat opettajat opettavat monessa moduulissa samaan aikaan, joten työssäjaksamisen kannalta ruuhkahuippujen välttämisellä on suuri merkitys. On myös hyvä tarkastella arviointikuorman tasaamisen keinoja: tehtävien vaiheistettu arviointi antaa mahdollisuuden tehdä arviointeja useampana päivänä ja julkaista koko ryhmän arvioinnit kerralla. Yhtenäisen arvioinnin varmistamisen apuvälineenä voi käyttää arviointimatriisia tai -arviointifraaseja, joiden avulla opiskelijoille on helppo antaa myös monipuolisempaa, tasalaatuista sanallista palautetta.
Sama opinto saattaa olla tarjonnassa useammalla opiskelutavalla (HAMK, n. d.) jopa samanaikaisesti. Näiden osalta on kuormitukset ja opettajan työajan käyttö tarkasteltava erikseen: hallinnointiminuutit kuuluvat jokaiseen opintosuoritukseen, mutta opetuksen, ohjauksen ja kohtaamisten määrä vaihtelee.
Opettajien ajankäytön suunnittelussa on opetuksen lisäksi huomioitava edellisen moduulin loppuarvioinnit ja seuraavan moduulin valmistelu.
Selkeä kokonaisuus ja selkeät tehtävät helpottavat kaikkien arkea
Hyvä yhteissuunnittelu näkyy selkeänä jäsennyksenä, jossa kaikki olennaiset asiat ovat avoimesti ja selkeästi esillä. Tämä tarkoittaa muun muassa sitä, että moduulin yleiset tavoitteet ja ajantasaiset aikataulut ovat helposti havaittavissa ja ymmärrettävissä kaikille osallistujille. Tehtävien suunnittelussa on erityisen tärkeää asettaa selkeät ja konkreettiset tavoitteet ja käyttää tehokkaita työtapoja, jotka tukevat oppimistavoitteiden saavuttamista.
Yksi hyvä käytännön esimerkki tästä on HAMKin käyttöön ottama yhteinen tehtävän mallipohja, joka on suunniteltu helpottamaan tehtävänannon ymmärtämistä ja työskentelyn organisointia opiskelijoille. Mallipohjan avulla tehtävien laatiminen ja niihin liittyvien asioiden kirjaaminen on selkeää ja läpinäkyvää. Opettajien kokemusten ja opiskelijapalautteen perusteella voidaan todeta, että mallipohjan käyttöönoton myötä opiskelijoiden tarve kysyä lisäkysymyksiä tehtävien suorittamiseen liittyen on merkittävästi vähentynyt, mikä viittaa selkeyden ja ymmärrettävyyden lisääntymiseen.
Parantunut selkeys ja ohjeistus eivät ilmene pelkästään opiskelijoiden suorittamissa tehtävissä, vaan näkyy myös opintojaksojen palautteissa myönteisesti. Tasalaatuisesti ja selkeästi ohjeistetut tehtävät helpottavat niin opettajien kuin opiskelijoidenkin päivittäisestä toimintaa. Tämä luo hyvän pohjan oppimiselle ja tehokkaalle etenemiselle opinnoissa. Yhteissuunnittelun kautta varmistetaan, että kaikki toimivat yhteisesti kohti asetettuja tavoitteita, mikä puolestaan luo vankan perustan opiskelijoiden menestykselle ja oppimiskokemuksen parantumiselle.
Oman ja opiskelijoiden ajanhallinta
Learn-oppimisympäristö tarjoaa hyvät apuvälineet ajanhallintaan: esimerkiksi tehtäville, keskusteluille, tenteille ja työpajoille kannattaa määritellä määräajat. On myös suositeltavaa ottaa myös käyttöön opettajalle lähetettävä muistutus tehtävien arvioinnista tiettyyn ajankohtaan mennessä. Kaikki kalenteriin liittyvät merkinnät tulevat automaattisesti käyttäjän Learn-työpöydän aikajanalle. Opettajalla näkyy jopa arviointia odottavien palautusten määrä, kun tehtävän arviointimuistutus on aktivoituna.
Määräajat ohjaavat kaikkien työskentelyä. Opettajan ei tarvitse olla aina verkossa tavoitettavissa, vaikka opinto toteutettaisi nonstopina tai 24/7-toteutuksena. Kannattaa pohtia, kuinka usein opettaja on läsnä verkossa, miten opiskelija voi tavoittaa opettajan, kuinka usein opettaja arvioi opiskelijoiden palautuksia. Usein jo kahtenakin päivänä viikossa verkkokeskusteluihin kommentointi tuottaa vahvan läsnäolon vaikutelman, helpottaa omaa keskittymistä eikä vie mahdottoman paljoa aikaa.
Kaikki määräajat kannattaa lisätä Learnin kalenteriin. Learnin kalenterin voi tilata omaan sähköiseen kalenteriinsa ical-tilauksena.
Hyvä ennakkosuunnittelu vähentää kuormitusta ja helpottaa kaikkien elämää.
Kirjoittaja
Kirsi Jaakkola on kehittämispäällikkö Hämeen ammattikorkeakoulun Learning Design -tiimissä (LeaD). Hän toimii mm. Moodle-oppimisympäristöjen pedagogisena ja teknisenä pääkäyttäjänä.
Lähteet
HAMK. (n.d.). Opiskelumuodot ja -tavat. Haettu 8.4.2024 osoitteesta https://www.hamk.fi/opiskelijalle/opiskelutavat/
Työterveyslaitos. (n.d.). Aivotyö sujuvaksi. Haettu 8.4.2024 osoitteesta https://www.ttl.fi/oppimateriaalit/aivotyo-sujuvaksi/aivotyota-tehdaan-yhdessa