• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
HAMK Unlimited

HAMK Unlimited

Julkaisuja Hämeen ammattikorkeakoulusta

  • Lehdet
        • Professional
        • Journal
        • Scientific
  • Alat
        • Ammatillinen osaaminen ja opetus
        • Biotalous ja luonnonvara-ala
        • Hyvinvointi ja sote-ala
        • Kulttuuri ja muotoilu
        • Teknologia ja liikenne
        • Yrittäjyys ja liiketoiminta
        • Muut
  • Kokoelmat
        • Avoin Häme
        • CleanExport
        • Digitalisaatio ja muutos / Digitalization and Change
        • DigiTrail
        • Employers’ perspectives on ePortfolios
        • Empowering ePortfolio Process
        • Higher education perspectives on ePortfolios
        • Innovaatiojohtaminen
        • Liikenne 4.0
        • Luomussa vara parempi
        • PoliRural – Hämeen maaseutua kehitetään tulevaisuutta ennakoimalla yhdessä
        • Problem-based learning & agropreneurship in Africa
        • Maahanmuuttajien urareitit
        • Nuoret huippumyyjät
        • Office 365 -intran käyttöönotto HAMKissa
        • Oppimisen digiagentit II
        • Students’ perspectives on ePortfolios
        • TAIKOJA
        • Uudistuva hevostalous
        • Universal Design for Learning (UDL)
        • KIITO – Kiertotalousosaamisella uudistuvaa liiketoimintaa
  • In English
        • Articles in English
        • About HAMK Unlimited
        • Instructions for writers
        • Instructions for reviewers
        • Contact editorial staff
  • Ohjeet
        • Kirjoittajan ohjeet
        • Arvioijan ohjeet
        • Info
/ HAMK Unlimited Professional / Ammatillinen osaaminen ja opetus /

Kestävää vesienhallintaa Sambian kaivosteollisuudessa: yhteistyön opit ja kokemukset

Josefiina Ruponen & Satu Kivimäki

09.10.2024
Kuuntele - Listen

Kaivosalalla on keskeinen rooli Sambiassa. Kaivosteollisuuden ympäristövaikutuksien ehkäiseminen on kuitenkin tärkeää, koska riskinä on haitallisten aineiden kulkeutuminen ympäristöön. Järjestimme kestävän vesienhallinnan koulutuskokonaisuuden yhdessä Geologian tutkimuskeskuksen (GTK) ja sambialaisen Mopani Central Training Centerin (MCTC) kanssa. Kolmivaiheinen koulutus sisälsi verkko-opetusta, käytännön työpajan Sambiassa ja täydentäviä verkkokoulutuksia. Koulutusprojektimme aikana havaitsimme sekä paikallisia vesienhallinnan vahvuuksia että kehittämistarpeita ja opimme tärkeitä asioita kulttuurien välisestä yhteistyöstä.

Kohti kestävämpää kaivosteollisuutta

Kaivosala on Sambian talouskasvun kannalta merkittävässä asemassa, mutta ympäristönäkökohtiin, kuten kestävään vesienhallintaan, tulisi kiinnittää entistä enemmän huomiota. Vesivarojen kestämätön hyödyntäminen eri aloilla, kuten kaivostoiminnassa, on rajoittanut ihmisten ja eläinten mahdollisuuksia saada puhdasta ja turvallista juomavettä. Vesivarojen kestävämmän käytön edistämiseksi kehitettiin vesienhallinnan koulutuskokonaisuus osaksi Mopani Central Training Centerin (MCTC) kaivosteollisuuteen keskittyvää monipuolista opetustarjontaa. Koulutuksen kehittämiseen ja pilotointiin osallistui yhdeksän MCTC:n kouluttajaa, joilla on asiantuntemusta vesienhallinnasta kaivosalalta, kuten kuivatuksesta ja vedenlaadun seurannasta.

Vedenlaadun tarkkailu haltuun

Yksi Sambian työpajan keskeisimmistä teemoista oli kestävän vesinäytteenoton ja vedenlaatuanalyysien kouluttaminen, mikä herätti osallistujissa suurta kiinnostusta. Aiheet valittiin Yhdistyneiden kansakuntien teollistamisjärjestön (UNIDO) toteuttaman selvityksen perusteella. Kouluttajat pääsivät heti tositoimiin testaamaan vesinäytteenottoa rakennetussa vesiuomassa, jota pitkin kaivokselta tuleva vesi virtaa luonnonjokeen. He saivat mahdollisuuden oppia, harjoitella ja kerrata vesinäytteenottoa konkreettisessa ympäristössä aikaisemmasta kokemuksesta riippuen. Virtaaman määrittämiseksi kaikki osallistujat mittasivat uomasta virtausnopeuden (kuva 1). Virtaaman selvittäminen on oleellista vesistöihin kohdistuvan haitta-ainekuormituksen arvioimisessa. Lisäksi kouluttajat ottivat vesinäytteitä pulloihin siihen tarkoitetulla noutimella, minkä jälkeen näytteet analysoitiin. Analyysit kattoivat vedenlaatua kuvaavia tekijöitä, kuten happamuutta ja valittujen haitta-aineiden määriä.

Tämä käytännönläheinen osio tarjosi osallistujille arvokasta tietoa ja taitoja kestävän vesienhallinnan parissa. Osa kouluttajista oli kokeneempia vedenlaadun tarkkailuun liittyvissä tehtävissä, mutta hekin pääsivät verestämään taitoja ja jopa oivaltamaan jotain uutta. Samalla he edistivät vertaisoppimista opastaessaan luontevasti toisiaan.

Päästörajat löyhempiä

Koulutuksessa verrattiin jonkin verran suomalaista ja sambialaista vesienhallintaa keskenään. Kävi ilmi, että ainakin osa sambialaisista raja-arvoista on melko väljiä suomalaisiin standardeihin verrattuna. Aluksi tulosten perusteella havaitsimme, että vedenlaatutekijät olivat sambialaisten raja-arvojen sallimissa puitteissa. Vasta kun aloimme tutkia Sambiassa sallittuja raja-arvoja tarkemmin, todellisuus alkoi seljetä.

On siis mahdollista, että ympäristölle voi aiheutua haittaa, vaikka paikallisia säädöksiä noudatettaisiin. Esimerkiksi kaivokselta lähtevässä vedessä happamuutta tai emäksisyyttä kuvaava pH-arvo saa olla niinkin korkea kuin 9, vaikka jo pH-arvo 8,5 voi olla vesieliöille kriittinen (Sosiaali- ja terveysministeriö, 2000). Erityisesti haitta-ainepäästöä seuraava nopea pH-arvon muutos voi olla kaloille tappava. Vaikutukset eivät kuitenkaan ole yksiselitteisiä, sillä ne riippuvat vesimääristä, haitta-aineen sekoittumisesta veteen ja vesistön kyvystä vastustaa happamuuden muutosta. Hyvää paikallisessa vesienhallinnassa on se, että näytteitä otetaan useasti, paljon useammin kuin Suomessa. Lisäksi kouluttajat ovat tietoisia raja-arvojen väljyydestä, mikä on tärkeä askel kohti kestävää vesienhallintaa.

Kuva 1. Osallistujat mittaamassa uomassa kulkevan veden virtausnopeutta.

Vertaisoppiminen ja vuorovaikutteiset opetusmenetelmät Sambiassa

Päästörajojen lisäksi myös suomalaisissa ja sambialaisissa opetustavoissa on eroja. Koulutuksemme yhtenä tavoitteena oli edistää vuorovaikutteisten opetusmenetelmien vientiä, jota tehdään Hämeen ammattikorkeakoulussa laajemminkin (Harrison ym., 2022). Hyödynsimme koulutuksessa yhtenä menetelmänä vertaisoppimista, joka ei ole tyypillinen opetustapa Sambiassa. Työpajan loppupuolella annoimme kouluttajille tehtäväksi opettaa toisilleen koulutukseen sisältyviä pumppuihin liittyviä perusasioita, kuten mitä eroa on pumppujen rinnan- ja sarjaankytkennällä tai mitä tarkoittaa staattinen nostokorkeus.

Olimme vaikuttuneita kouluttajien asiantuntemuksesta, pedagogisesta osaamisesta ja heittäytymisestä tehtävään. Kaikki osallistujat eivät olleet organisaation samalta hierarkiatasolta, ja paikallisessa työskentelykulttuurissa on epätyypillistä, että alempaan hierakiatasoon kuuluva kouluttaa ylempää. Hierarkiatasoilla on paljon suurempi merkitys Sambiassa kuin Suomessa. Vapautunut ilmapiiri kuitenkin mahdollisti harjoituksen onnistumisen, eikä se luultavasti olisi sujunut läheskään yhtä hyvin työpajan alussa tai verkkokoulutuksissa.

Monikulttuurinen yhteistyö

Hankkeen alkuvaiheessa asioiden edistäminen sambialaisten kumppanien kanssa oli ajoittain vaikeaa yhteistyökumppanien vaihtelevan sitoutumisen ja teknisten haasteiden vuoksi. Onnistuimme kuitenkin luomaan aidon yhteyden osallistujien kanssa koulutustyöpajan aikana, mistä olemme erityisen ylpeitä. Tämä ei ole itsestään selvää, varsinkaan kun tulemme eri kulttuuritaustoista. Kasvokkain tapaamisen ja tutustumisen jälkeen yhteistyö sujui huomattavasti paremmin, ja osallistujat olivat verkkokoulutuksissa paljon aktiivisempia kuin alussa. Opimme, että jatkossa kannattaa tavata kansainväliset yhteistyökumppanit kasvotusten jo hankkeen alussa sujuvamman yhteistyön varmistamiseksi. Matkalta ja työpajasta saadut ainutlaatuiset kokemukset sekä sambialaisten aito ystävällisyys ja lämpö korvasivat alun hankaluudet. Myös konkreettinen kestävän vesienhallinnan edistäminen tuntuu merkitykselliseltä. Lähtisimme koska tahansa uudestaan.

Kirjoittajat

Josefiina Ruponen, projektiasiantuntija

Satu Kivimäki, tutkija

Kirjoittajat työskentelevät Hämeen ammattikorkeakoulussa HAMK Bio -tutkimusyksikössä ja toimivat mm. kouluttajina ja asiantuntijoina UNIDO Zambia – Developing a curriculum and delivering training of trainers on water in mining (Zambimine) -hankkeessa.

Lähteet

Sosiaali- ja terveysministeriö. (2000). Happojen ja emästen varastointi ja käsittely. Sosiaali- ja terveysministeriön oppaita. http://www.urn.fi/URN:NBN:fi-fe201504223204

Harrison, S., Yengwe, J., Mwelwa-Zgambo, L., Kasivu, G., Mwania, J. M., Kiggundu, J., Ngamau, C., Obegi, F., Loyolah, R., Määttänen, S., & Laitinen, E. (2022). The challenges and needs of professional teacher training. HAMK Unlimited Professional, 25.10.2022. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022101161556

LISÄÄ AIHEEN YMPÄRILTÄ / RELATED POSTS

Kestävää kehitystä opitaan ilmiöpohjaisesti ammatillisessa koulutuksessa Työpajoissa innostuttiin tupakasta vieroittamisen menetelmistä Viheliäisiä ongelmia ratkomassa – amk-henkilöstö kestävyyshaasteiden edessä ”Tuska ei vähentynyt, mutta ymmärrys lisääntyi”: Johtajien ja esimiesten kokemuksia kompleksisuusajattelun opetuksesta
PREVIOUS POST Developing human-centred AI with UNESCO
NEXT POST A Lecturer’s Guide to AI Prompting

Primary Sidebar

PYSYVÄ OSOITE / URN

https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024092474598

LISENSSI / LICENCE

Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.

Avainsanat / Keywords

kansainvälinen yhteistyö kestävä vesienhallinta vertaisoppiminen vesinäytteenotto

VIITTAUSOHJE / CITE THIS ITEM

Ruponen, J. & Kivimäki, S. (2024). Kestävää vesienhallintaa Sambian kaivosteollisuudessa: yhteistyön opit ja kokemukset. HAMK Unlimited Professional, 9.10.2024. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024092474598

Footer

HAMK UNLIMITED

HAMK Unlimited on Hämeen ammattikorkeakoulun open access
-julkaisuportaali. Julkaisuista vastaa HAMKin toimituskunta.
julkaisut@hamk.fi

TIETOA SIVUSTOSTA

Alasottoilmoitus
Käyttöehdot
Saavutettavuusseloste

Häme University of Applied Sciences

Copyright © 2025 · Genesis Sample on Genesis Framework · WordPress · Log in

Sivustollamme hyödynnetään evästeitä, jotta voimme seurata sivuston käyttöä ja kehittää palveluamme. HyväksyKieltäydyLISÄTIETOJA