• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
HAMK Unlimited

HAMK Unlimited

Julkaisuja Hämeen ammattikorkeakoulusta

  • Lehdet
        • Professional
        • Journal
        • Scientific
  • Alat
        • Ammatillinen osaaminen ja opetus
        • Biotalous ja luonnonvara-ala
        • Hyvinvointi ja sote-ala
        • Kulttuuri ja muotoilu
        • Teknologia ja liikenne
        • Yrittäjyys ja liiketoiminta
        • Muut
  • Kokoelmat
        • Avoin Häme
        • CleanExport
        • Digitalisaatio ja muutos / Digitalization and Change
        • DigiTrail
        • Employers’ perspectives on ePortfolios
        • Empowering ePortfolio Process
        • Higher education perspectives on ePortfolios
        • Innovaatiojohtaminen
        • Liikenne 4.0
        • Luomussa vara parempi
        • PoliRural – Hämeen maaseutua kehitetään tulevaisuutta ennakoimalla yhdessä
        • Problem-based learning & agropreneurship in Africa
        • Maahanmuuttajien urareitit
        • Nuoret huippumyyjät
        • Office 365 -intran käyttöönotto HAMKissa
        • Oppimisen digiagentit II
        • Students’ perspectives on ePortfolios
        • TAIKOJA
        • Uudistuva hevostalous
        • Universal Design for Learning (UDL)
        • KIITO – Kiertotalousosaamisella uudistuvaa liiketoimintaa
  • In English
        • Articles in English
        • About HAMK Unlimited
        • Instructions for writers
        • Instructions for reviewers
        • Contact editorial staff
  • Ohjeet
        • Kirjoittajan ohjeet
        • Arvioijan ohjeet
        • Info
/ HAMK Unlimited Professional / Ammatillinen osaaminen ja opetus /

Digitalisaation hyödyntäminen terveysalan simulaatio-opetuksessa

Kuva © Summit Art Creations / Adobe Stock

Oona Ojantausta

21.05.2024
Kuuntele - Listen

Terveysala ja hoitotyön käytännöt kehittyvät nopeasti ja erilaiset teknologiset ratkaisut lisääntyvät. Jatkuva muutos vaatii niin hoitotyön ammattilaisilta kuin terveysalan opettajilta uudenlaista osaamista laadukkaan ja turvallisen hoidon varmistamiseksi. Sosiaali- ja terveysministeriö on nostanut esiin todellisuutta mallintavien oppimisympäristöjen keskeisen merkityksen uusien hoitotyön käytäntöjen ja rakenteiden näyttöön perustuvassa kehittämisessä (Sosiaali- ja terveysministeriö, 2020). Terveysalan koulutuksessa mallinnettavan oppimisympäristön luo simulaatio-opetus. Saavutettavuuden ja kestävän kehityksen näkökulmat luovat tarpeita simulaatio-opetuksen kehittämiselle, johon digitalisaatio tarjoaa ratkaisuja.

Simulaatio-opetus terveysalan koulutuksessa

Terveysalan opiskelijat osallistuvat opinnoissaan usean eri opintojakson aikana simulaatio-opetukseen ja pääsevät näin soveltamaan oppimaansa teoriatietoa käytännön hoitotyön tilanteisiin. Simulaatiolla terveysalan koulutuksessa tarkoitetaan todellisuuden työelämää jäljittelevää oppimistilannetta, jossa opiskelijat pääsevät harjoittelemaan yksittäisiä toimenpiteitä sekä laajempia kokonaisuuksia erilaisissa hoitotyön toimintaympäristöissä (Cant & Cooper, 2017; Herrera-Aliaga & Estrada, 2022). Simulaatio-opetusta voidaan järjestää luokka- tai simulaatiotilassa toteutettavana opetuksena sekä verkon välityksellä.

Simulaatiotilanteessa opiskelijoiden kliiniset taidot, hoitotyön päätöksenteko-osaaminen ja kriittinen ajattelu kehittyvät realististen potilasskenaarioiden ohjaamana. Opiskelijat pääsevät syventämään työelämätaitojaan vuorovaikutuksen, ongelmanratkaisun sekä palautteen antamisen ja vastaanottamisen kautta. (Eteläpelto ym., 2013; Launis & Rosenberg, 2013) Simulaatio-opetuksessa on mahdollista hyödyntää moniammatillista näkökulmaa laajentamalla simulaatioiden toteutusta eri koulutusalojen välille. Moniammatillisten simulaatioiden kautta työelämässä keskeiset tiimityöskentelytaidot kehittyvät ja samalla arvostus eri ammattiryhmien välillä kasvaa. (Tiihonen ym., 2019) Oppimistilanteena simulaatio on turvallinen: opiskelijoiden on mahdollisuus oppia virheistään potilaiden terveyttä ja turvallisuutta vaarantamatta.

HAMK osana kansallista simulaatioverkostoa

Perinteinen pienryhmille suunnattu simulaatio-opetus kohtaa haasteita opetuksen lisääntyneen kysynnän ja suurempien opiskelijaryhmien vuoksi (O’Regan ym., 2016). Yhä useampi opiskelija suorittaa opintojaan verkkovälitteisesti, joten myös simulaatio-opetusta on pystyttävä soveltamaan näihin muovautuviin oppimisympäristöihin. Digitalisaation kehittyminen on tarjonnut uusia näkökulmia ja mahdollisuuksia kehittää simulaatio-opetusta sen vaatimusten muuttuessa. Yhden ratkaisun tähän tarjoaa verkkovälitteinen simulaatio, jossa simulaatiotilannetta on mahdollista seurata etäyhteydellä. Tämä mahdollistaa tarkkailijan roolissa olevien opiskelijoiden osallistumisen simulaatioon riippumatta heidän fyysisestä sijainnistaan. Erityisen arvokasta tämä on silloin, kun opiskelijat sijaitsevat eri paikkakunnilla tai jopa eri maissa. Verkkovälitteiset simulaatiot avaavat mahdollisuuksia yhteistyöhön eri oppilaitosten välillä ja tarjoavat samalla tilaisuuden rakentaa simulaatioista entistä moniammatillisempia.

Hämeen ammattikorkeakoulu (HAMK) on mukana kansallisessa usean oppilaitoksen simulaatioverkostossa, joka yhteistyössä suunnittelee ja toteuttaa verkkovälitteisiä simulaatiopäiviä. Simulaatiopäiviä järjestetään useamman kerran vuodessa Teamsin tai Zoomin välityksellä. Jokainen verkostoon kuuluva oppilaitos toteuttaa vuorollaan etäyhteyksien päähän striimattavan simulaatiotilanteen ja toimii vastavuoroisesti tarkkailijan roolissa muiden oppilaitosten simulaatioissa. Verkostosimulaatiopäivät noudattavat opiskelijan näkökulmasta perinteisen simulaatio-opetuksen kaavaa, joka sisältää orientaation, simulaatiotilanteen sekä palautekeskustelun (engl. ”debriefing”) (Palaganas ym., 2016).

Viime vuosina HAMKin sosiaali- ja terveysalan koulutus on ottanut osaa verkostosimulaatiopäiviin gerontologisen hoitotyön opintojaksolla. Verkostosimulaatiopäivissä opiskelijat ovat päässeet osallistumaan simulaatiotilanteisiin, jotka simuloivat ikääntyneiden hoitotyön käytännön tilanteita moniammatillisissa ympäristöissä. Päiviin on osallistunut eri alojen opiskelijoita, kuten sairaanhoitaja-, terveydenhoitaja- ja lähihoitajaopiskelijoita, sekä lääketieteen opiskelijoita. Moniammatillista yhteistyötä on mahdollista laajentaa myös muihin ammattiryhmiin, kuten fysioterapeutti- ja sosionomiopiskelijoihin. Kansainväliset yhteistyömahdollisuudet ovat myös saavutettavissa, kun opiskelijat voivat osallistua simulaatioihin ympäri maailmaa, jolloin he saavat monipuolisia näkökulmia ja kokemuksia erilaisista hoitotyön konteksteista. Palaute verkostosimulaatiopäivistä on ollut opiskelijoilta pääosin positiivista, ja opiskelijat ovat kokeneet simulaatiot mielenkiintoisina sekä oppimistaan tukevina (Rantanen ym., 2023).

Simulaatio-opetuksen kehitys tulevaisuudessa

Verkkovälitteiset simulaatiot lisäävät koulutuksen saavutettavuutta ja edistävät yhteistyötä oppilaitosten välillä. Samalla ne vahvistavat moniammatillista osaamista. Tämä teknologian ja osaamisen hyödyntäminen voi vähentää fyysisten resurssien tarvetta, kuten simulaatiolaitteistojen ja tilojen käyttöä. Tulevaisuudessa simulaatio-opetusta voidaan kehittää hyödyntämällä virtuaalitodellisuutta (VR), jonka on todettu parantavan tehokkaasti opiskelijoiden osaamista ja suoriutumista erilaisissa hoitotyön tilanteissa (Chen ym., 2020; Fogg ym., 2020). Virtuaalitodellisuutta hyödyntämällä opiskelijat voisivat päästä simuloimaan hoitotyön tilanteita esimerkiksi tulevissa käytännön harjoittelupaikoissaan ja näin samalla perehtyä kyseisessä ympäristössä toimimiseen sekä prosesseihin.

Tutkimustulokset VR-simulaatioista ovat lupaavia. Opiskelijat ovat kokeneet virtuaaliskenaariot realistisina, immersiivisinä sekä heidän kliinisiä taitojaan kehittävinä. VR-simulaatioiden on myös todettu kehittävän opiskelijoiden työelämä- ja päätöksentekotaitoja. (Kiegaldie & Shawn, 2023) Taloudellisen kestävyyden näkökulma on tärkeää huomioida myös simulaatio-opetusta kehitettäessä. On esitetty, että VR-simulaation kustannus-hyötysuhde on parempi perinteiseen simulaatio-opetukseen verrattuna (Haerling, 2018). VR-simulaatioita hyödyntämällä voidaan säästää resursseja, kun suurempien ryhmien opetus kerralla mahdollistuu, eikä opiskelijoiden tarvitse olla fyysisesti samassa paikassa (Kiegaldie & Shaw, 2023).

Lopuksi

Simulaatio-opetus on tärkeä osa terveysalan koulutusta ja opiskelijoiden hoitotyön taitojen kehittymistä. Verkkovälitteiset simulaatiot ovat tarjonneet mahdollisuuden koulutuksen saavutettavuuden laajentamiselle, moniammatillisuudelle sekä yhteistyölle eri oppilaitosten välillä. Digitalisaation myötä myös simulaatio-opetusta on mahdollista toteuttaa etäyhteyksillä ja verkko-oppimisena, mikä on erityisen tärkeää, kun opiskelijamäärät ovat suuret ja välimatkat pitkät. Tulevaisuuden simulaatio-opetuksessa virtuaalitodellisuutta hyödyntämällä voidaan edistää kustannustehokkuutta, laadukkaan osaamisen varmistamista sekä innovatiivisten oppimisympäristöjen kehittämistyötä.

Kirjoittaja

Oona Ojantausta toimii terveysalan lehtorina HAMKissa.

Lähteet

Cant, R. P., & Cooper, S. J. (2017). Use of simulation-based learning in undergraduate nurse education: An umbrella systematic review. Nurse education today, 49, 63–71. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2016.11.015

Chen, F. Q., Leng, Y. F., Ge, J. F., Wang, D. W., Li, C., Chen, B., & Sun, Z. L. (2020). Effectiveness of Virtual Reality in Nursing Education: Meta-Analysis. Journal of medical Internet research, 22(9), e18290. https://doi.org/10.2196/18290

Eteläpelto, A., Collin, K., & Silvennoinen, M. (2013). Simulaatiokoulutuksen pedagogiikka. Teoksessa P. Rosenberg, M. Silvennoinen, M.-M. Mattila, J. Jokela, & I. Ranta (toim.), Simulaatio-oppiminen terveydenhuollossa (ss. 21–50). Fioca.

Fogg N., Kubin, L., Wilson, C. & Trinka, M. (2020). Using virtual simulation to develop clinical judgment in undergraduate nursing students. Clinical Simulation in Nursing, 48, 55–58. https://doi.org/10.1016/j.ecns.2020.08.010

Haerling K. A. (2018). Cost-Utility Analysis of Virtual and Mannequin-Based Simulation. Simulation in healthcare : journal of the Society for Simulation in Healthcare, 13(1), 33–40. https://doi.org/10.1097/SIH.0000000000000280

Herrera-Aliaga, E., & Estrada, L. D. (2022). Trends and Innovations of Simulation for Twenty First Century Medical Education. Frontiers in public health, 10, 619769. https://doi.org/10.3389/fpubh.2022.619769

Kiegaldie, D., & Shaw, L. (2023). Virtual reality simulation for nursing education: effectiveness and feasibility. BMC nursing, 22(1), 488. https://doi.org/10.1186/s12912-023-01639-5

Launis, V., & Rosenberg, P. (2013). Simulaatio-opetus ja etiikka. Teoksessa P. Rosenberg, M. Silvennoinen, M.-M. Mattila, J. Jokela, & I. Ranta (toim.), Simulaatio-oppiminen terveydenhuollossa (ss. 165–174). Fioca.

O’Regan, S., Molloy, E., Watterson, L., & Nestel, D. (2016). Observer roles that optimise learning in healthcare simulation education: a systematic review. Advances in simulation (London, England), 1, 4. https://doi.org/10.1186/s41077-015-0004-8

Palaganas, J.C., Flanagan, B.C. & Simon, R. (2016). Debriefing – theory and techniques. Teoksessa R. H. Riley (toim.), Manual of simulation in healthcare (ss. 170–171). 2. painos. Oxford University Press.

Rantanen, V., Salo, V., Ojantausta, O. & Berggren, E.-M. (2023). Gerontologisen hoitotyön oppimiskokemuksia verkkovälitteisissä simulaatioissa. Teoksessa S. Päällysaho, T. Junkkari, M. Salminen-Tuomaala, S. Uusimäki, M. Karvonen, & S. Saarikoski (toim.), Seinäjoen ammattikorkeakoulu asiantuntijana, yhteistyökumppanina, kouluttajana ja TKIO-toimijana (ss. 595–608). Seinäjoen ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231211153209

Sosiaali- ja terveysministeriö. (2020). Uusia käytäntöjä ja rakenteita näyttöön perustuvan hoitotyön osaamisen kehittämiseen. Ehdotukset työelämälle ja koulutukselle. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2020:3. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-4145-8

Tiihonen, M., Laitinen, K., Silén-Lipponen, M., Kekoni, T., & Saaranen, T. (2019). Lääkehoidon haasteet iäkkäiden kotihoidossa – moniammatillinen suursimulaatio. Dosis, 37(4), 398–410. https://dosis.fi/wp-content/uploads/2021/12/398-411_Dosis_421_Tiihonen.pdf

LISÄÄ AIHEEN YMPÄRILTÄ / RELATED POSTS

Virtuaalitodellisuus hoitotyön opetuksessa: pelipedagogiikan malli Moduulityöskentelyn kehittäminen terveysalan koulutusohjelmassa Maahanmuuttajasairaanhoitajien näkemyksiä ammattitaidostaan pätevöitymiskoulutuksen loppuvaiheessa Suositukset ammatillisesta suomi toisena kielenä -opetuksesta moduulirakenteisessa sairaanhoitajien täydennyskoulutuksessa
PREVIOUS POST Positive trends in HAMK first-year students’ wellbeing and learning experiences
NEXT POST Uutta ajattelua ammatillisen koulutuksen inkluusiosta kuvittelun ja tunnustuksen voimin

Primary Sidebar

PYSYVÄ OSOITE / URN

https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024051329547

LISENSSI / LICENCE

Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.

Avainsanat / Keywords

kestävä kehitys monialaisuus simulaatio-opetus terveysala

VIITTAUSOHJE / CITE THIS ITEM

Ojantausta, O. (2024). Digitalisaation hyödyntäminen terveysalan simulaatio-opetuksessa. HAMK Unlimited Professional, 21.5.2024. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024051329547

Footer

HAMK UNLIMITED

HAMK Unlimited on Hämeen ammattikorkeakoulun open access
-julkaisuportaali. Julkaisuista vastaa HAMKin toimituskunta.
julkaisut@hamk.fi

TIETOA SIVUSTOSTA

Alasottoilmoitus
Käyttöehdot
Saavutettavuusseloste

Häme University of Applied Sciences

Copyright © 2025 · Genesis Sample on Genesis Framework · WordPress · Log in

Sivustollamme hyödynnetään evästeitä, jotta voimme seurata sivuston käyttöä ja kehittää palveluamme. HyväksyKieltäydyLISÄTIETOJA