• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
HAMK Unlimited

HAMK Unlimited

Julkaisuja Hämeen ammattikorkeakoulusta

  • Lehdet
        • Professional
        • Journal
        • Scientific
  • Alat
        • Ammatillinen osaaminen ja opetus
        • Biotalous ja luonnonvara-ala
        • Hyvinvointi ja sote-ala
        • Kulttuuri ja muotoilu
        • Teknologia ja liikenne
        • Yrittäjyys ja liiketoiminta
        • Muut
  • Kokoelmat
        • Avoin Häme
        • CleanExport
        • Digitalisaatio ja muutos / Digitalization and Change
        • DigiTrail
        • Employers’ perspectives on ePortfolios
        • Empowering ePortfolio Process
        • Higher education perspectives on ePortfolios
        • Innovaatiojohtaminen
        • Liikenne 4.0
        • Luomussa vara parempi
        • PoliRural – Hämeen maaseutua kehitetään tulevaisuutta ennakoimalla yhdessä
        • Problem-based learning & agropreneurship in Africa
        • Maahanmuuttajien urareitit
        • Nuoret huippumyyjät
        • Office 365 -intran käyttöönotto HAMKissa
        • Oppimisen digiagentit II
        • Students’ perspectives on ePortfolios
        • TAIKOJA
        • Uudistuva hevostalous
        • Universal Design for Learning (UDL)
        • KIITO – Kiertotalousosaamisella uudistuvaa liiketoimintaa
  • In English
        • Articles in English
        • About HAMK Unlimited
        • Instructions for writers
        • Instructions for reviewers
        • Contact editorial staff
  • Ohjeet
        • Kirjoittajan ohjeet
        • Arvioijan ohjeet
        • Info
/ HAMK Unlimited Professional / Yrittäjyys ja liiketoiminta /

Vertaispalaute oppimisprosessissa vahvistaa työelämätaitoja

Kuva © HAMK

Eveliina Toivonen, Hanna Mattinen & Riitta Ikonen

04.06.2024
Kuuntele - Listen

Tulevaisuuden työelämätaitoja tutkittaessa vuosituhannen alusta tähän päivään on todettu, että kommunikointitaitojen merkitys kasvaa (Levy & Murnane, 2004; Saveedra & Opfer, 2012; Brasse ym., 2023).  Näitä tärkeitä työelämätaitoja voidaan jo opintojen aikana kehittää aktivoimalla opiskelijoita vertaispalautteen antamiseen ja saamiseen, joissa tärkeässä roolissa ovat juuri vuorovaikutus ja kommunikointi.

Hämeen ammattikorkeakoulussa (HAMK) opiskelija antaa ja saa vertaispalautetta erilaisissa opiskelutilanteissa. Esimerkiksi opinnäytetyöprosessiin sisältyy väliseminaarivaiheessa opponointi, jossa samassa vaiheessa oleva toinen opiskelija antaa vertaispalautetta opinnäytetyön sen hetkisestä tilanteesta (HAMK, 2024a). Ydinosaamisen ja profiloivien opintojen moduulikokonaisuuksissa on vertaispalautteisiin monipuolisia vaihtoehtoja. Tähän tarjoutuu tilaisuuksia kampuksella tapahtuvissa lähitapaamisissa, ja sitä voidaan toteuttaa osana verkko-opiskelua Zoom-kohtaamisissa tai oppimisympäristöön rakennettuina valmiina tehtävätyyppeinä. Eri opiskelumuodot, toteutustavat sekä ryhmäkoot vaikuttavat siihen, mikä on soveltuvin ja resurssien näkökulmasta sopivin vaihtoehto.

Vertaispalaute edistää oppimista

Vertaispalautteen käsite tarkoittaa, että samanarvoiset oppijat antavat toisilleen palautetta tehtävästä. Palautteen antajalle tämä on oppimistilanne siitä, miten rakentavaa palautetta annetaan ja siitä kommunikoidaan. Tavoitteena on edistää vertaispalautteen saajan oppimisen kasvua. Palautteen saaja vastaavasti arvioi, mitkä näkökohdat palautteesta hän huomioi työskentelyssään. Vertaiselta saatu palaute voi avata uusia näkökulmia, jotka parhaimmillaan johtavat osaamisen kasvuun (Topping, 2021).

HAMKissa kerätään opiskelijapalautetta jokaisen moduulin tai opintojakson päättymisen jälkeen (HAMK, 2024b). Yhtenä palautteen kohteena on se, antoiko opiskelija vertaispalautetta opintojakson aikana. Liiketalouden koulutuksessa havaittiin, että vaikka muuten palautteessa oli paljon positiivista, monet opiskelijat kokivat jääneensä ilman mahdollisuutta antaa vertaispalautetta. Samalla tuli ilmi, että kaikille opiskelijoille vertaispalautteen käsite ei välttämättä ollut kovin selkeä. Vertaispalautetta oli kyllä annettu useilla opintojaksoilla, mutta opettajat eivät olleet kuvanneet sitä juuri näillä opintopalautteessa käytetyillä termeillä. Tämän seurauksena opettajatiimit kehittivät lisää erilaisia työkaluja vertaispalautteen antamiseen. Myös ennakko-ohjausta vertaispalautetilanteisiin lisättiin. Palautetilaisuuksien jälkeen keskusteltiin opiskelijoiden kanssa vertaispalautteen antamisen ja vastaanottamisen kokemuksista.

Opettaja ohjaa ja fasilitoi vertaispalautetilannetta

Opettajilla on tärkeä rooli vertaispalautetaitojen kehittämisessä siinä, miten palautetta annetaan rakentavasti ja miten sitä voi hyödyntää. Yhteisissä tapaamisissa kerrottu ennakko-ohjeistus auttaa opiskelijoita valmistautumaan palautetilanteeseen paremmin. Vertaispalautetaitojen ohjaaminen on tärkeää myös siksi, että opiskelijat ymmärtävät paremmin niiden merkityksen geneeristen työelämätaitojen kehittymisessä. Palautetilaisuuteen valmistautuminen tekee mahdolliseksi sen, että opiskelija oppiikin enemmän vertaispalautteen antamisesta, kuin sen saamisesta. Pienryhmissä toteutettujen vertaispalautetapaamisten jälkeen käydyt yhteiset keskustelut ovat myös olleet antoisia ja rakentavia. Kaikki edellä kuvatut toimet konkretisoivat opiskelijalle vertaispalautteen roolia ja merkitystä niin opintojaksossa opiskeltavien asioiden, opiskelijan oman oppimisen kuin työelämätaitojenkin näkökulmasta.

Laurea-ammattikorkeakoulussa on keväällä 2023 tutkittu ja kehitetty opiskelijoiden osaamista vertaispalautteen ja -arvioinnin avulla. Tutkimuksesta selviää, että opiskelijoiden osaamista aiheesta kannattaa edistää, mutta myös se, että opettajien vertaispalautekäytänteet kaipaavat lisäosaamista ja koulutusta. (Marstio & Tiirikainen 2023) Kielibuusti-hankkeen verkkosivuilta (Kielibuusti, 2023) löytyy kattavasti ohjeita ja esimerkkejä siihen, miten opiskelijoita voidaan ohjata ja arvioida vertaispalautteen antamisessa.

Käytännön kokeiluja ja esimerkkejä

HAMKin liiketalouden koulutuksen opintojaksoilla on kehitetty erilaisia vertaispalautemalleja ja työkortteja. Digitaalisen markkinoinnin opintojaksolla opiskelijat toteuttivat pienryhmissä HAMKin sosiaalisen median kanaville sisältömarkkinointivideoita. Opintojakson päättyessä videot esiteltiin muille pienryhmille ja vertaisopiskelijat antoivat niistä palautetta opettajan kehittämän sateenvarjomallin avulla (kuva 1). Sateenvarjo sisältää seitsemän sakaraa, jotka vastaavat arvioitavia osa-alueita. Osa-alueet ovat: 1) Videon aloitus herätti mielenkiinnon, 2) Video oli hyvin suunniteltu ja siinä oli selkeä viestikärki, 3) Videota oli helppo seurata, 4) Projektissa tehdyt valinnat oli perusteltu loogisesti, 5) Kokonaisuus oli yhtenäinen ja video sopi HAMKin brändiin, 6) Video täytti tehtävänannossa esitetyt toiveet/tavoitteet ja 7) Video oli teknisesti onnistuneesti toteutettu. Jokaisessa sakarassa on mittaristo, joihin rasteja voi laittaa. Mittaristo alkaa kuvion keskustasta ja etenee ulommas. Mitä lähempänä keskustaa mittariston kohta on, sitä huonompi arvosana ja mitä ulompana, niin sitä parempi. Jokainen osa-alue arvostellaan merkitsemällä rastilla soveltuva kohta. Lopulta rastit yhdistetään viivalla: mitä suurempi varjo, sitä onnistuneempi esitys vertaispalautteen antajan näkökulmasta (kuva 2). Työskentelyn jälkeen vertaispalautteista keskusteltiin vielä pienryhmissä. Tällainen ennalta jäsennelty vertaispalautemalli on koettu toimivaksi erityisesti ydinosaamisen opinnoissa, joissa opiskelijat ovat vasta opintojensa alkuvaiheessa.

Kuva 1. Digitaalisen markkinoinnin opintojaksolla käytössä oleva vertaispalautteen sateenvarjomalli.
Kuva 2. Esimerkki opiskelijan täyttämästä sateenvarjopalautteesta.

Profiloivissa opinnoissa hyödynnetään monipuolisemmin erilaisia vertaispalautevaihtoehtoja, sillä opiskelijoilla on jo enemmän kokemusta palautteen saamisesta ja antamisesta. Esimerkiksi cSchool-projekti: Tapahtumatuotanto -opintojaksolla pienryhmissä tehdyn projektityöskentelyn vertaispalaute toteutettiin keskustelutilanteina, joissa oli mukana kaksi vertaispalautetta antavaa ryhmää sekä ohjaava opettaja. Tässä keskustelevassa mallissa opiskelijoiden kanssa käsiteltiin ensin yhteisesti vertaispalautteen roolia ja merkitystä, jonka jälkeen he saivat ohjeet sen toteuttamiseen:

  • Kuuntele tiimin esitystä aktiivisesti.
  • Valmistaudu tekemään huomioita ja merkintöjä esityksestä. Ota muistiinpanovälineet valmiiksi esille.
  • Voit hyödyntää mm. seuraavia tarkentavia kysymyksiä antaessasi palautetta:
    • Mitä ajattelitte tästä asiasta? Miten olette kokeneet tämän asian? Kuvailkaa vielä tarkemmin… Selitättekö vielä lisää… Arvioitteko, että…
  • Antaessanne kokonaispalautetta esityksestä voitte hyödyntää mm. seuraavia aloituksia:
    • Käsittelitte riittävästi… Olisitte voineet käsitellä lisää… Onnistuitte erityisen hyvin… Parasta projektissa/esityksessä oli…

Vertaispalautekeskustelut olivat tässä toteutuksessa hyvin opiskelijaohjautuvia, ja opettaja oli enemmänkin tilaisuuden fasilitoija. Vertaispalautteiden antamisen jälkeen opettaja kävi opiskelijoiden kanssa keskustelun tilaisuuden onnistumisesta. Siinä havaittiin myös opiskelijoiden taustan vaikutukset palauteosaamiseen. Osalla opiskelijoista on jo pitkä kokemus työelämästä, jolloin vertaispalaute on heille arkipäivää. Toiset taas kokevat erityisesti suullisen keskustelutilanteessa annettavan vertaispalautteen antamisen jännittävänä. Erilaisista taustoista huolimatta vertaispalautteiden reflektiokeskusteluissa todettiin, että tilaisuudet olivat innostavia ja oma osaaminen lisääntyi niiden seurauksena.

Edellä kuvatut kehittämistoimenpiteet ovat tuottaneet tulosta myös numeerisesti opiskelijapalautekyselyssä. Viime lukuvuoden cSchool-projekti: Tapahtumatuotanto -opintojakson palautteissa “annoin vertaispalautetta muille opiskelijoille” -kohdan keskiarvo oli 4,7/5 (keskihajonta 0,5 ja N = 32).

Kirjoittajat

Eveliina Toivonen, liiketalouden lehtori, HAMK

Hanna Mattinen, liiketalouden lehtori, HAMK

Riitta Ikonen, liiketalouden lehtori, HAMK

Lähteet

Brasse, J., Förster, M., Hühn, P., Klier, J., Klier, M. & Moestue, L. (2024). Preparing for the future of work: A novel data-driven approach for the identification of future skills. Zeitschrift für Betriebswirtschaft, 94(3), 467–500. https://doi.org/10.1007/s11573-023-01169-1

HAMK. (2024a). Opinnäytetyön suunnittelu ja toteutus. Haettu 8.5.2024 osoitteesta https://www.hamk.fi/opiskelijalle/opintojen-suunnittelu/opinnaytetyo/opinnaytetyon-suunnittelu-ja-toteutus/

HAMK. (2024b). Opiskelijapalautteet. Haettu 8.5.2024 osoitteesta https://www.hamk.fi/opiskelijalle/opiskelijapalautteet/

Kielibuusti. (2023). Vertaispalaute. Haettu 8.5.2024 osoitteesta  https://www.kielibuusti.fi/fi/suomenopettajat/pedagogiikkapankki/arviointiapua-suomenopettajille/vertaispalaute

Levy, F. & Murnane, R. J.  (2004). The New division of labor: How computers are creating the next job market. Princeton University Press.

Marstio, T. & Tiirikainen, P. (2023). Opiskelijan osaamisen kehittäminen vertaisarvioinnin ja vertaispalautteen avulla. Laurea Journal. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060752804

Saavedra, A. R. & Opfer, V. D. (2012). Learning 21st-century skills requires 21st-century teaching. Phi Delta Kappan, 94(2), 8–13. https://doi.org/10.1177/003172171209400203

Topping, K. (2021). Peer Assessment: Channels of Operation. Education sciences, 11(3), 91. https://doi.org/10.3390/educsci11030091

LISÄÄ AIHEEN YMPÄRILTÄ / RELATED POSTS

Opiskelijoiden kokemuksia korkeakoulujen yhteisistä vieraiden kielten verkko-opintojaksoista Näkökulmia vastuullisen markkinoinnin verkko-opintoihin Kohti parempaa oppimista – ohjausta oikea-aikaisin askelein ”Tuska ei vähentynyt, mutta ymmärrys lisääntyi”: Johtajien ja esimiesten kokemuksia kompleksisuusajattelun opetuksesta
PREVIOUS POST Skenaariotyöskentely riskienhallinnan työkaluna
NEXT POST Monialaisuuden ytimessä – näkemyksiä monialaisen projektin toteuttamiseen

Primary Sidebar

PYSYVÄ OSOITE / URN

https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052336279

LISENSSI / LICENCE

Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.

Avainsanat / Keywords

oppiminen työelämätaito vertaispalaute

VIITTAUSOHJE / CITE THIS ITEM

Toivonen, E., Mattinen, H. & Ikonen, R. (2024). Vertaispalaute oppimisprosessissa vahvistaa työelämätaitoja. HAMK Unlimited Professional, 4.6.2024. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052336279

Footer

HAMK UNLIMITED

HAMK Unlimited on Hämeen ammattikorkeakoulun open access
-julkaisuportaali. Julkaisuista vastaa HAMKin toimituskunta.
julkaisut@hamk.fi

TIETOA SIVUSTOSTA

Alasottoilmoitus
Käyttöehdot
Saavutettavuusseloste

Häme University of Applied Sciences

Copyright © 2025 · Genesis Sample on Genesis Framework · WordPress · Log in

Sivustollamme hyödynnetään evästeitä, jotta voimme seurata sivuston käyttöä ja kehittää palveluamme. HyväksyKieltäydyLISÄTIETOJA