Rohkelikkona somessa


MTV:n Suomalaisten sosiaalisen median käyttö 2015 -muistion mukaan ikäryhmissä 15–55 vain 7,3 prosenttia ei ollut käyttänyt sosiaalisen median palveluita viimeisen kolmen kuukauden aikana. Tämä tarkoittaa, että heistä 92,7 prosenttia, eli noin yli 2,2 miljoonaa, oli käyttänyt sosiaalisen median palveluita. Potentiaalisia, juuri sinun tuotteitasi tai palveluitasi tarvitsevia ihmisiä, löytyy somesta siis ihan varmasti.

Tavoitteesi sosiaalisen median käytölle voi olla melkeinpä mikä tahansa, kuten myynnin lisääminen, yrityksen tuotteiden tai palveluiden tunnettuuden kasvattaminen yleisesti, kävijöiden lisääminen nettisivuille, osoitetietojen kerääminen suoramarkkinointiin, asiakaspalvelu tai asiantuntijuuden vahvistaminen. Voit herättää mielenkiinnon tarjoamalla jotain ”aiheen vierestä”. Voit luoda kanavan, joka tuottaa lisäarvoa asiakkaalle ja jonka avulla löydät tiesi asiakkaasi tietoisuuteen. Jos myyt konkreettisia tuotteita, kuvaa ja näytä ne todellisessa miljöössä. Jätä kuitenkin asiakkaalle mahdollisuus inspiroitua. Jos tarjoat hierontapalveluja, kerro kanavallasi esimerkiksi vinkkejä välttää niskajumeja. Jos yrityksesi välittää työvoimaa, kerro tapoja joilla löytää hyvin työntekijöitä. Mikäli et ole syntynyt Mikael Agricolaksi – ei hätää. Videot ovat ja tulevat olemaan tärkeitä myös jatkossa. Lyhyet pätkät riittävät tavoitteidesi toteuttajaksi.

Kohderyhmäsi olet varmasti määritellyt jo yrityksesi liiketoimintaa suunnitellessasi. Tavoitteiden miettimisen jälkeen on aika kirkastaa valitut kohderyhmät. Mene siis hieman pintaa syvemmälle. Rakenna kuvitteellinen asiakas. Minkä ikäinen hän on, mistä hän tykkää, miten hän puhuu, miten hän seuraa maailman menoa. Erilaisilla sosiaalisen median kanavilla on suhteellisen selkeät erityispiirteensä. Löydät varmasti sopivat kanavat oikealle ryhmälle.

Sosiaalinen media on iso leikkikenttä, jolla voi rellestää. Uskalla rikkoa rajoja. Jos olet sitä mieltä, että yrityksesi ei voi vaikkapa oman statuksensa takia tehdä jotain, tee se silti. Ole ensimmäinen! Muut seuraavat kyllä, kun huomaavat rohkean avauksen ja siitä aiheutuneet hyödyt. Pidä mielessäsi ne 2,2 miljoonaa suomalaista potentiaalista asiakasta.

Artikkeli on osa Nuoret huippumyyjät -kokoelmaa.

Kirjoittaja

Mirva Lemmetty toimii Linnan Kehitys Oy:n markkinointisuunnittelijana toimenkuvana koko Hämeenlinnan vetovoiman lisääminen. Linnan Kehitys auttaa yrityksiä kasvuun ja lisää toiminnallaan Hämeenlinnan tunnettuutta ja taloudellista kasvua.

Viittausohje:
Lemmetty, M. (2016). Rohkelikkona somessa. HAMK Unlimited Magazine 26.4.2016. Haettu [pvm] osoitteesta https://unlimited.hamk.fi/yrittajyys-ja-liiketoiminta/rohkelikkona-somessa

Teksti on julkaistu 6.4.2016 Linnan Kehitys Oy:n blogissa.

 

Creative Commons -lisenssi
Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.

liiketalouden koulutus»
Print Friendly, PDF & Email


Bookmark and Share




Previous Post
Käytännön ohjeita puhelinmyyntiin
Next Post
Asiakaspersoonat auttavat myyntityön arjessa






More Story
Käytännön ohjeita puhelinmyyntiin
Puhelimitse tapahtuva viestintä on vuorovaikutusmarkkinointia. Kiireisessä liike-elämässä puhelinviestinnän merkitys...