• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
HAMK Unlimited

HAMK Unlimited

Julkaisuja Hämeen ammattikorkeakoulusta

  • Lehdet
        • Professional
        • Journal
        • Scientific
  • Alat
        • Ammatillinen osaaminen ja opetus
        • Biotalous ja luonnonvara-ala
        • Hyvinvointi ja sote-ala
        • Kulttuuri ja muotoilu
        • Teknologia ja liikenne
        • Yrittäjyys ja liiketoiminta
        • Muut
  • Kokoelmat
        • Avoin Häme
        • CleanExport
        • Digitalisaatio ja muutos / Digitalization and Change
        • DigiTrail
        • Employers’ perspectives on ePortfolios
        • Empowering ePortfolio Process
        • Higher education perspectives on ePortfolios
        • Innovaatiojohtaminen
        • Liikenne 4.0
        • Luomussa vara parempi
        • PoliRural – Hämeen maaseutua kehitetään tulevaisuutta ennakoimalla yhdessä
        • Problem-based learning & agropreneurship in Africa
        • Maahanmuuttajien urareitit
        • Nuoret huippumyyjät
        • Office 365 -intran käyttöönotto HAMKissa
        • Oppimisen digiagentit II
        • Students’ perspectives on ePortfolios
        • TAIKOJA
        • Uudistuva hevostalous
        • Universal Design for Learning (UDL)
        • KIITO – Kiertotalousosaamisella uudistuvaa liiketoimintaa
  • In English
        • Articles in English
        • About HAMK Unlimited
        • Instructions for writers
        • Instructions for reviewers
        • Contact editorial staff
  • Ohjeet
        • Kirjoittajan ohjeet
        • Arvioijan ohjeet
        • Info
/ HAMK Unlimited Professional / Yrittäjyys ja liiketoiminta /

Liiketalouden YAMK-opiskelijoiden sujuva opinnäytetyöprosessi

Kuva: Jakke Nikkarinen / HAMK.

Kyllikki Valkealahti, Minttu Lampinen & Eveliina Toivonen

28.08.2023
Kuuntele - Listen

Opinnäytetyö etenee prosessina, josta opiskelija vastaa itsenäisesti. Opiskelija on itse vastuussa opinnäytetyön etenemisen suunnittelusta ja aikatauluttamisesta. Me opettajat voimme kuitenkin tarjota avuksi valmiita rakenteita ja aikatauluehdotuksia. Koska YAMK-opiskelijat ovat usein työelämässä ja keskellä ns. ruuhkavuosia, koetaan opinnäytetyön edistäminen usein raskaaksi, vaikka sen tekemiseen ja tutkinnon saamiseen olisikin motivaatiota.

YAMK-opinnäytetyö on iso, mutta palkitseva ponnistus

Opinnäytetyön tekeminen on oppimisprosessi, jossa opiskelija oppii työskentelemään tutkivalla, analysoivalla ja kehittävällä työotteella. Hämeen ammattikorkeakoulun (HAMK) opinnäytetyöohjeissa kerrotaan, että tyypillisesti ylemmän ammattikorkeakoulun (YAMK) opinnäytetyöt ovat tilaajan antamia tutkimus- ja kehittämistehtäviä, ja niiden laajuus on 30 op. Alemman ammattikorkeakoulututkinnon opinnäytetyöhön verrattuna YAMK-opinnäytetyö on laajempi ja tarkastelutavaltaan syvällisempi ja analyyttisempi. (HAMK, 2023)

Me Hämeen ammattikorkeakoulun liiketalouden koulutuksen kolme opettajaa Kyllikki Valkealahti, Eveliina Toivonen ja Minttu Lampinen halusimme kehittää opinnäytetyöprosessia palvelumuotoilun menetelmin. Analysoimme liiketalouden koulutuksen YAMK-opinnäytetyöprosessin vaiheita opiskelijan näkökulmasta. Tavoitteena oli löytää ohjaukseen malleja ja parhaita käytäntöjä, jotta prosessista saadaan sujuva ja selkeä opiskelijan näkökulmasta. Prosessiksi tässä työssä määritellään opinnäytetyön suunnittelu, toteutus ja viimeistely. Erityistä huomiota kiinnitettiin:

  1. prosessin aikatauluttamiseen, jotta opiskelijan opinnäytetyö ei jäisi kesken tai venyisi
  2. prosessin tehostamiseen ryhmäohjauksen avulla
  3. valmiiden ja valmistuvien YAMK-opinnäytetöiden näkyväksi tekemiseen liiketalouden opetuksessa sekä laajemmin HAMKin viestinnässä.

Teimme haastatteluita opettajakollegoille omassa ja muissa koulutuksissa, YAMK-opiskelijoille sekä opinnot jo suorittaneille. Osallistumme myös muiden HAMK-kollegoiden kanssa YAMK-opinnäytetyön kehittämiseen korkeakoulussamme ja teimme benchmark-vertailua muiden korkeakoulujen käytänteistä. Analysoimme liiketalouden koulutuksen YAMK-opinnäytetyöprosessin vaiheita ja pyrimme löytämään opinnäytetyön ohjaukseen malleja ja parhaita käytäntöjä, jotta prosessista saadaan sujuva ja selkeä sekä opiskelijan että ohjaajan kannalta.

Opinnäytetyöprosessi palveluna

HAMKin opinnäytetyöoppaassa prosessi on jaettu osiin, jotka ovat opinnäytetyön aloittaminen, suunnittelu, toteutus ja viimeistelyvaihe. Myös liiketalouden YAMK-prosessi rakentuu näiden vaiheiden ympärille. Vaiheet ovat kokemuksemme ja tehtyjen vertaishaastatteluiden mukaan yleisesti käytössä ja ohjaajien hyväksi kokemia. Pyrimme parantamaan tehokkuutta nimenomaan aikatauluttamisen ja etenemisen varmistamisen avulla.

Prosessia voi tehostaa ryhmäohjauksella. Ryhmän yhteisellä alustalla (esim. Moodle/Teams) voi olla kootusti esillä opinnäytetyön tekemiseen liittyviä ohjeita. Alustalla voi kerrata sen, miten HAMKin ylemmän ammattikorkeakoulun opinnäytetyöprosessi etenee ja mitä palautuksia, tapaamisia ja esityksiä mihinkin prosessin vaiheeseen kuuluu eli se, mitä missäkin vaiheessa tulee olla tehtynä ennen seuraavaan vaiheeseen siirtymistä. Opinnäytetyöjärjestelmä Wihi toimii opinnäytetyöprosessin etenemisen alustana. Kaikki palautukset tehdään sinne, samoin opinnäytetyöhön liittyvien viestien lähetys tapahtuu Wihin kautta, jotta prosessin seurattavuus säilyy yhdessä paikassa ja on mahdollista siirtää helposti toisen kollegan hoitoon esim. pidemmän poissaolon ajaksi. Synergiaetua voi nähdä olevan myös eri ohjaajien yhteisistä seminaaripäivistä.

Apuna voivat toimia Moodlen lisäksi mm. Teams-työtilat, joita käytetään liiketalouden YAMK-opetuksessa paljon ja joiden käyttö on opiskelijoillemme tuttua läpi koko YAMK-opetuksen. Ryhmät ovat toisilleen tutut ja lähes aina hyvin yhteenhitsautuneet, mikä mahdollistaa opiskelijoille vertaistuen saamisen suhteellisen helposti.

Opinnäytetyön ohjaaja antaa opinnäytetyölle julkaisuluvan, kun opinnäytetyö on viimeistelty ja valmis. Opinnäytetyöt julkaistaan ensisijaisesti Theseuksessa, joka on ammattikorkeakoulujen yhteinen opinnäytetöiden arkistointipaikka ja kaikille avoin sivusto. Ehdotamme, että viestinnän tehostamiseksi ohjaaja voisi opiskelijan kanssa pyrkiä tekemään opinnäytetyöstä myös blogitekstin.

Opiskelija keskiössä

Osana kehittämisprojektin palvelumuotoilun menetelmää toteutettiin haastatteluja opiskelijakokemusten keräämiseksi. Haastattelut toteutettiin helmikuussa 2023. Haastatteluja tehtiin viisi. Haastatteluissa käytiin keskusteluja opinnäytetyöprosessin eri vaiheista ja haastateltavien kokemuksista näihin liittyen. Tulokset on koottu kuvaan 1.

Kuva 1. Haastateltavien tuntemuksia opinnäytetyöprosessista yhdellä sanalla.

Suoritettujen opiskelijahaastattelujen perusteella liiketalouden YAMK-opinnäytetyöprosessi koetaan sujuvaksi ja jo nykyiselläänkin hyvin ohjeistetuksi oppilaitoksen suunnalta. Ohjausta koettiin pääsääntöisesti saatavan aina tarvittaessa. Kipupisteiksi opiskelijat kokivat muun muassa seuraavat teemat: Millainen aihe on hyvä? Miten lähestyä omaa työnantajaa aiheen määrittelyssä? Kuinka saada myös toimeksiantaja sitoutumaan aiheeseen?

Kohti entistä sujuvampaa opinnäytetyöprosessia

Haastattelujen, oppimisalustojen vertailun sekä muun havainnointiaineiston perusteella voidaan todeta, että HAMKissa on kehitetty opinnäytetyöprosessia aktiivisesti eri koulutuksissa, ja aiemmin tehdystä kehittämistyöstä löytyi runsaasti hyödynnettäviä tai edelleen kehitettäviä elementtejä. Paljon hyvää on jo tehty opinnäytetyöprosessin sujuvoittamiseksi, mutta esimerkiksi prosessin etenemisen ja eri työkalujen käytön viestinnässä ja näkyväksi tekemisessä on edelleen hieman parantamisen varaa.

Tehtyjen opiskelijahaastattelujen perusteella liiketalouden koulutuksen YAMK-opinnäytetyöprosessi koetaan sujuvaksi ja hyvin ohjeistetuksi oppilaitoksen suunnalta. Saattaa kuitenkin olla aiheellista ottaa opinnäytetyöprosessin alkuun kolmikantatapaaminen, jossa on mukana HAMKin ohjaaja, opiskelija ja toimeksiantajan puolelta vastuussa oleva ohjaaja. Tätä käytäntöä toteutetaan osassa koulutuksia, mutta sen systemaattista käyttöönottoa osana opinnäytetyöprosessia kannattaa kokeilla ja seurata sen vaikutusta prosessin etenemiseen. 

Kirjoittajat

Kyllikki Valkealahti toimii liiketalouden lehtorina HAMKissa.

Minttu Lampinen toimii liiketalouden yliopettajana HAMKissa.

Eveliina Toivonen toimii liiketalouden lehtorina HAMKissa.

Lähteet

HAMK. (2023). Opinnäytetyö. Haettu 7.8.2023 osoitteesta https://www.hamk.fi/opiskelijan-ohjeet/opinnaytetyo/

LISÄÄ AIHEEN YMPÄRILTÄ / RELATED POSTS

Opinnäytetyön ohjauskäytäntöjä tietojenkäsittelyssä Tietokone, muistio ja kynäTehokkuutta ja laadunvarmistusta opinnäytetyöprosessiin Moodlen avulla YAMK-opiskelijoiden uraohjaus – tarvitaanko sitä? Liiketalouden opiskelijoita eri maistaUusia keinoja korkeasti koulutettujen maahanmuuttajien osaamisen tunnistamiseen
PREVIOUS POST Regeneratiivinen ajattelu
NEXT POST The Importance of Web Accessibility for Users, Developers, and Businesses

Primary Sidebar

PYSYVÄ OSOITE / URN

https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20230822101485

LISENSSI / LICENCE

Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.

Avainsanat / Keywords

liiketalous maisteriopinnot opinnäytetyö YAMK

VIITTAUSOHJE / CITE THIS ITEM

Valkealahti, K., Lampinen, M. & Toivonen, E. (2023). Liiketalouden YAMK-opiskelijoiden sujuva opinnäytetyöprosessi. HAMK Unlimited Professional, 28.8.2023. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20230822101485

Footer

HAMK UNLIMITED

HAMK Unlimited on Hämeen ammattikorkeakoulun open access
-julkaisuportaali. Julkaisuista vastaa HAMKin toimituskunta.
julkaisut@hamk.fi

TIETOA SIVUSTOSTA

Alasottoilmoitus
Käyttöehdot
Saavutettavuusseloste

Häme University of Applied Sciences

Copyright © 2025 · Genesis Sample on Genesis Framework · WordPress · Log in

Sivustollamme hyödynnetään evästeitä, jotta voimme seurata sivuston käyttöä ja kehittää palveluamme. HyväksyKieltäydyLISÄTIETOJA