• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
HAMK Unlimited

HAMK Unlimited

Julkaisuja Hämeen ammattikorkeakoulusta

  • Lehdet
        • Professional
        • Journal
        • Scientific
  • Alat
        • Ammatillinen osaaminen ja opetus
        • Biotalous ja luonnonvara-ala
        • Hyvinvointi ja sote-ala
        • Kulttuuri ja muotoilu
        • Teknologia ja liikenne
        • Yrittäjyys ja liiketoiminta
        • Muut
  • Kokoelmat
        • Avoin Häme
        • CleanExport
        • Digitalisaatio ja muutos / Digitalization and Change
        • DigiTrail
        • Employers’ perspectives on ePortfolios
        • Empowering ePortfolio Process
        • Higher education perspectives on ePortfolios
        • Innovaatiojohtaminen
        • Liikenne 4.0
        • Luomussa vara parempi
        • PoliRural – Hämeen maaseutua kehitetään tulevaisuutta ennakoimalla yhdessä
        • Problem-based learning & agropreneurship in Africa
        • Maahanmuuttajien urareitit
        • Nuoret huippumyyjät
        • Office 365 -intran käyttöönotto HAMKissa
        • Oppimisen digiagentit II
        • Students’ perspectives on ePortfolios
        • TAIKOJA
        • Uudistuva hevostalous
        • Universal Design for Learning (UDL)
        • KIITO – Kiertotalousosaamisella uudistuvaa liiketoimintaa
  • In English
        • Articles in English
        • About HAMK Unlimited
        • Instructions for writers
        • Instructions for reviewers
        • Contact editorial staff
  • Ohjeet
        • Kirjoittajan ohjeet
        • Arvioijan ohjeet
        • Info
/ HAMK Unlimited Professional / Yrittäjyys ja liiketoiminta /

Ammattikorkeakouluilla näytön paikka vastuullisuusraportoinnin edistämisessä

Kuva © ipopba / Adobe Stock

Maria Mänttäri & Sanna Kuisma

17.04.2024
Kuuntele - Listen

Ammattikorkeakoulujen rooli kestävän kehityksen ja vastuullisuuden edistämisessä on merkittävä. Ammattikorkeakouluja koskevat samat velvoitteet kuin yrityksiäkin, kun puhutaan kestävien yhteiskuntarakenteiden ja -strategioiden sekä vastuullisuuden edistämisestä. Ammattikorkeakouluilta myös odotetaan oman toimintansa kestävyyden ja vastuullisuuden huomioon ottamista. Tämän lisäksi koko ammattikorkeakoulukentältä odotetaan merkittävää panostusta tulevaisuuden työelämäosaajien, päätöksentekijöiden sekä johtajien kouluttamiseen kestävän kehityksen ja vastuullisuuden osa-alueilla. Uudet raportointivaatimukset tuovat myös tutkimus- ja kehittämistoimintaan laajasti uusia tutkimuskohteita vastuullisuuden näkökulmasta. (Alonso-Almeida ym., 2014, ss. 144–145; Aras ym., 2022, s. 428; Hiillos, 2021; Kilpeläinen, 2021) Jos kestävän kehityksen tavoitteissa halutaan todella onnistua, niin ammattikorkeakouluilta tarvitaan jatkossa entistä merkittävämpää panostusta, edelläkävijyyttä sekä johtajuutta vastuullisuusasioissa (SDSN, 2017, s. 2).

Mitä vastuullisuusraportointi on?

Vastuullisuusraportointi on yritysten sosiaalisten, taloudellisten ja ympäristöön kohdistuvien vastuullisuustoimien ja vaikutusten esilletuontia. Parhaimmillaan vastuullisuusraportti kertoo lukijalle rehellisesti siitä, miten yritys toimii edellä mainituilla osa-alueilla, mitä se on jo aikaansaanut, mikä on mennyt vikaan ja mitä se tulevaisuudessa tavoittelee (Ratsula, 2023; Fredman, 2022; Kurittu, 2018, s. 7; Kurittu & Rankinen, 2023, s. 270). Raportointi vaatii taustalleen toiminnan mittaamista ja dataa, sillä ilman näitä raportointi jää vain puheiden ja lupausten tasolle. Enää ei riitä, että faktat korvataan tarinoilla tai kauniisti kuvitetuilla case-esimerkeillä. Pelkkien viestinnällisten raporttien sijaan halutaan myös luotettavaa ja vertailukelpoista dataa. (Kurittu & Rankinen, 2023, ss. 270–272; Kurittu, 2018, s. 76) Kun olennaiset asiat ovat selkeästi ja ymmärrettävästi raportoituna, niin vastuullisuusraportoinnilla voidaan saavuttaa parhaimmat mahdolliset hyödyt sekä yrityksen itsensä että sidosryhmien kannalta.

Vastuullisuusraportointia tarvitaan sidosryhmien, kuten asiakkaiden ja rahoittajien, vaatimuksesta, mutta myös yrityksen itsensä vuoksi. Parhaimmillaan raportointi palvelee yrityksen prosessien johtamista, riskienhallintaa, maineenhallintaa sekä yleistä toiminnan kehittymistä. Yhteiskunnallisesti vastuullisuusraportointia tarvitaan kestävän kehityksen edistämisen seurantaan. Vastuullisuusraportoinnilla ei ole juuri merkitystä ilman hyvää viestintää. Vastuullisuusraporteista viestimällä varmistetaan, että raportti saavuttaa halutun lukijakunnan. (Mäkelä, 2021, ss. 80–81; Kurittu, 2018, s. 7; Kurittu & Rankinen, 2023, s. 272; Karppinen, 2022) Raportointia ei kuitenkaan kannata tehdä pelkän raportoinnin vuoksi, sillä maailma ei kaipaa enää yhtään turhia dokumentteja, eikä siitä ole hyötyä edes yritykselle itselleen (Kurittu, 2018, s. 72; Kurittu & Rankinen, 2023, s. 270).

Vastuullisuusraportointi on tällä hetkellä suuren murroksen alla EU:n uuden, 31.12.2023 voimaan tulleen kestävyysraportointidirektiivini CSRD:n (Corporate Sustainability Reporting Directive) myötä, mutta myös ihmisten ja yhteiskuntien kasvavan vastuullisuuskiinnostuksen ja -vaativuuden vuoksi. Yhteisellä direktiivillä pyritään ennen kaikkea tietojen parempaan vertailukelpoisuuteen. Direktiivi tulee koskettamaan Suomessa kaikkia suuria kirjanpitovelvollisia sekä listattuja pieniä ja keskisuuria yrityksiä. (Ratsula, 2023; Kalliokoski, 2023a) Vaikka ammattikorkeakoulut olisivat kokonsa ja liikevaihtonsa puolesta direktiivin piirissä, niin eduskunnan talousvaliokunnan loppuvuonna 2023 tekemän päätöksen mukaan ammattikorkeakoulut jäävät CSRD-raportointivelvoitteen ulkopuolelle. Tähän on päädytty siksi, että ammattikorkeakoulut ovat pääosin kuntien ja kaupunkien omistamia sekä valtion rahoittamia, ja koska Opetus- ja kulttuuriministeriö (myöhemmin OKM) ohjeistaa jo nyt korkeakoulujen talouden hallintoa ja raportointia sekä ohjaa yhtenäistä tekemistä.  (HE 20/2023, ss. 5–6)

Suomen ammattikorkeakoulujen kansallinen kestävän kehityksen ja vastuullisuuden ohjelma

Korkeakouluyhteisöille on olemassa erilaisia kestävää kehitystä ja vastuullisuutta koskevia kansallisia ja kansainvälisiä ohjelmia ja aloitteita (Alonso-Almeida ym., 2014, s. 145). Suomessa ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene ry on vuonna 2020 julkaissut ammattikorkeakoulujen kestävän kehityksen ja vastuullisuuden ohjelman ”Kestävä, vastuullinen ja hiilineutraali ammattikorkeakoulu”. Ohjelmaan ovat sitoutuneet kaikki Suomen ammattikorkeakoulut. Ohjelman sisältö perustuu Yhdistyneiden Kansakuntien kestävän kehityksen Agenda 2030 -ohjelmaan sekä OKM:n kestävän kehityksen linjauksiin. (Arene, 2020, s. 3) Agenda 2030 -ohjelman tavoitteilla pyritään ennen kaikkea ihmisten hyvinvoinnin varmistamiseen ympäristön kannalta kestävällä tavalla. Tavoitteet ovat asetettu vuodesta 2016 vuoteen 2030 saakka. (United Nations, n.d.)

Arenen ohjelman sisältö koostuu neljästä eri osa-alueesta: koulutus, tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminta, johtaminen ja osaava henkilöstö sekä hiilijalanjälki. Jokaiselle osa-alueelle on määritetty useampi lupaus ja toimenpide, joita osa-alueen osalta halutaan tavoitella, tehdä ja saavuttaa. Työhön halutaan osallistaa kaikki sidosryhmät, kuten opiskelijat, työ- ja elinkeinoelämä, kunnat ja ammattikorkeakoulujen oma henkilöstö. Ohjelman on tarkoitus toimia ammattikorkeakoulujen yhteisenä viitekehyksenä kestävämmän ja vastuullisemman tulevaisuuden rakentamisessa. (Arene, 2020, ss. 3–4)

Ammattikorkeakouluilla vielä tekemistä vastuullisuusraportoinnin saralla

Maria Mänttäri (2024) tarkasteli opinnäytetyössään suomalaisten ammattikorkeakoulujen vastuullisuusraportoinnin nykytilaa sisältöjen ja käytänteiden näkökulmista. Tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajalle, Hämeen ammattikorkeakoulu Oy:lle, vertailutietoa muiden ammattikorkeakoulujen vastuullisuusraportoinnin nykytilasta toimeksiantajan oman raportointikehityksen tueksi. Tiedonkeruussa tutustuttiin kaikkien Suomen ammattikorkeakoulujen olemassa oleviin sekä verkossa julkaistuihin vastuullisuustietoihin. Tutkimukseen valittiin mukaan raportit seitsemästä ammattikorkeakoulusta, sillä opinnäytetyössä haluttiin tutkia nimenomaan vastuullisuusraportointia ja vastuullisuusraporttien sisältöjä, ja kyseinen materiaali löytyi näistä ammattikorkeakouluista. Vastuullisuusraporttien sisällön tarkastelun viitekehykseksi valittiin Arenen kestävän kehityksen ja vastuullisuuden ohjelman sisältö. Viitekehys valikoitui siitä syystä, että Arenen ohjelmaan ovat sitoutuneet kaikki Suomen ammattikorkeakoulut, ja näin ohjelman sisällön oletettiin olevan jokaisen ammattikorkeakoulun vastuullisuustyön ja -raportoinnin taustalla. (Mänttäri, 2024)

Opinnäytetyön tutkimustulokset osoittivat, että seitsemän ammattikorkeakoulua (29 %) kaikista Suomen 24 ammattikorkeakoulusta raportoi vuonna 2023 vastuullisuudestaan vastuullisuusraportin tai vastaavan julkaisun muodossa. Vastuullisuusraportointi on toteutettu ja julkaistu joko PDF-muotoisena tai verkkojulkaisuna kerran vuodessa. Useimmiten dokumentista tai julkaisusta on käytetty nimitystä vastuullisuusraportti. (Mänttäri, 2024)

Raportit ovat pääosin viestinnällisiä, ja ne ovat koostettu jokaisen ammattikorkeakoulun itse valitsemallaan esitystavalla, ilman yhtenäistä linjaa tai vertailukelpoista dataa. Raporteissa ei käytetty kansallista, kansainvälistä tai muuten yhteistä raportointiviitekehystä. Vain alle puolet opinnäytetyössä tutkituista ammattikorkeakouluista viittasi raportissaan Arenen ohjelmaan. Tutkittujen ammattikorkeakoulujen vastuullisuusraporttien sisällöistä kuitenkin löytyi Arenen ohjelman sisältöön verrattavissa olevia asioita. Näitä olivat muun muassa raporteissa määritellyt tavoitteet ja/tai toimenpiteet, mutta mittareita ja tuloksia ei vielä ole raportoitu ammattikorkeakouluissa. (Mänttäri, 2024)

Ammattikorkeakouluilla mahdollisuus vastuullisuusraportoinnin edelläkävijyyteen tulevaisuudessa

Ammattikorkeakoulut ovat tulevien vuosien aikana haastavan tehtävän edessä, sillä vastuullisuusraportit tulee laatia uuden lainsäädännön mukaisesti ja tuoda näkyväksi osaksi raportoinnin vuosikelloa. Vaikkei CSRD-direktiivi ammattikorkeakouluja vielä velvoitakaan, tulee tämä asia ottaa huomioon raportoinnin kehityksessä, sillä muutaman vuoden kuluttua tilanne voi olla jo täysin toinen. Raportointia kannattaa kehittää CSDR:n standardiston mukaiseksi jo nyt, sillä se tulee varmasti nousemaan tärkeimmäksi raportointimuodoksi, oli velvoitetta tai ei.

Ammattikorkeakouluilla on suuri rooli tulevaisuuden vastuullisuusosaamisen ja kestävän kehityksen edistämisen varmistamisessa. Teemojen parissa on tulevaisuudessa paljon mielenkiintoisia ja monipuolisia työtehtäviä edessä ja tämä haastaa ammattikorkeakoulut entistä enemmän kehittämään vastuullisuusosaamisen opintotarjontaa opiskelijoille. Ammattikorkeakoulujen ja Arenen tulisi ryhtyä tuumasta toimeen ja asettaa vastuullisuusraportoinnin edistäminen ja toteuttaminen korkealle tasolle sekä omissa tavoitteissaan että opiskelijoiden osaamisessa.

Kirjoittajat

Maria Mänttäri, liiketalouden opiskelija, Hämeen ammattikorkeakoulu

Sanna Kuisma, liiketalouden lehtori, Hämeen ammattikorkeakoulu

Lähteet

Alonso-Almeida M., Marimon F., Casani F. & Rodriques-Pomeda J. (2014). Diffusion of sustainability reportoing in universities: current situation and future perspectives. Journal of Cleaner Production, 106(2015), 144–154. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2014.02.008

Aras, G., Furtuna, O. K. & Kazak, E. H. (2022). Toward an integrated reporting framework in higher education institutions: evidence from a public university. Journal of Sustainability in Higher Education, 23(2), 426–442. https://doi.org/10.1108/IJSHE-12-2020-0504

Arene. (2020). Kestävä, vastuullinen ja hiilineutraali ammattikorkeakoulu. Ammattikorkeakoulujen kestävän kehityksen ja vastuullisuuden ohjelma. Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene ry. https://www.arene.fi/wp-content/uploads/Raportit/2020/Kest%C3%A4v%C3%A4%20vastuullinen%20ja%20hiilineutraali%20ammattikorkeakoulu.pdf

Fredman, J. (2022). ESG-raportointi eli vastuullisuusraportointi pähkinänkuoressa. Tilisanomat. https://tilisanomat.fi/talousohjaus/esg-raportointi-eli-vastuullisuusraportointi-pahkinankuoressa

HE 20/2023: Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi kirjanpitolain ja tilintarkastuslain muuttamisesta sekä eräiksi niihin liittyviksi laeiksi.

Helenius, M. (2023). Ota vastuullisuusraportoinnin viitekehykset haltuun. Taitotalo. https://www.taitotalo.fi/artikkelit/ota-vastuullisuusraportoinnin-viitekehykset-haltuun

Hiillos, M. (2021). Korkeakoulut ratkaisemaan viheliäisiä ongelmia. AMK-lehti/UAS journal. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021112456934

Kalliokoski, S. (9.6.2023a). Kestävyysraportointidirektiivi (CSRD): ESRS1 + ESRS2 & olennaisuusanalyysi – 1. CSRD:n tärkeimmät asiat. Eduhouse. https://app.eduhouse.fi/palvelu/koulutuskokonaisuudet/70415384-esrs-1-ja-2-ja-olennaisuusanalyysin-vaiheet/70415203-esrs-1-ja-2-ja-olennaisuusanalyysin-vaiheet

Karppinen, R. (2023). Kestävyysraportoinnin uudet ESRS-standardit on julkaistu. Tofuture. https://tofuture.fi/uudet-esrs-standardit-julkaistu

Kilpeläinen, T. (2021). Kestävä ja vastuullinen ammattilainen. AMK-lehti/UAS journal. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021113057968

Kurittu, K. (2018). Yritysvastuuraportointi. Kiinnostavan viestinnän käsikirja. Alma Talent. Helsinki.

Kurittu, K. & Rankinen, L. (2023). Menesty Kestävästi! Vastuullisuus johdon ja hallituksen agendalla. Alma Talent.

Mäkelä, H. (2021). Vastuullisuusraportoinnin monet roolit. Teoksessa Vastuullinen viestintä. Procomma Academic 2021. ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry. https://doi.org/10.31885/2021.00001

Mänttäri, M. (2024). Vastuullisuusraportointi Suomen ammattikorkeakouluissa [opinnäytetyö, Hämeen ammattikorkeakoulu]. https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402012340.

Ratsula, N. (9.10.2023). Kestävyysraportointi – CSRD / 1. Kestävyysraportoinnin (CSRD) taustaa. Eduhouse. https://app.eduhouse.fi/palvelu/koulutukset/81109631-kestavyysraportointi-csrd?element=82344334

SDSN. (2017). Getting started with the SDGs in universities. A guide for universities, higher education institutions, and the academic sector. Sustainable Development Solutions Network Australia / Pacific. https://ap-unsdsn.org/wp-content/uploads/University-SDG-Guide_web.pdf

United Nations. (n.d.). THE 17 GOALS. https://sdgs.un.org/goals

LISÄÄ AIHEEN YMPÄRILTÄ / RELATED POSTS

Viheliäisiä ongelmia ratkomassa – amk-henkilöstö kestävyyshaasteiden edessä Kestävää kehitystä opitaan ilmiöpohjaisesti ammatillisessa koulutuksessa Näkökulmia vastuullisen markkinoinnin verkko-opintoihin Ohjauksella rakennetaan kestävää tulevaisuutta
PREVIOUS POST Muotoilulähtöisen oppimisen yhteisö perustuu säännöille ja suunnittelulle
NEXT POST Ask, don’t tell – problem-based learning for competence-driven education in Zambia

Primary Sidebar

PYSYVÄ OSOITE / URN

https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024040414701

LISENSSI / LICENCE

Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.

Avainsanat / Keywords

ammattikorkeakoulu CSRD vastuullisuus vastuullisuusraportti yritysvastuu

VIITTAUSOHJE / CITE THIS ITEM

Mänttäri, M. & Kuisma, S. (2024). Ammattikorkeakouluilla näytön paikka vastuullisuusraportoinnin edistämisessä. HAMK Unlimited Professional, 17.4.2024. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024040414701

Footer

HAMK UNLIMITED

HAMK Unlimited on Hämeen ammattikorkeakoulun open access
-julkaisuportaali. Julkaisuista vastaa HAMKin toimituskunta.
julkaisut@hamk.fi

TIETOA SIVUSTOSTA

Alasottoilmoitus
Käyttöehdot
Saavutettavuusseloste

Häme University of Applied Sciences

Copyright © 2025 · Genesis Sample on Genesis Framework · WordPress · Log in

Sivustollamme hyödynnetään evästeitä, jotta voimme seurata sivuston käyttöä ja kehittää palveluamme. HyväksyKieltäydyLISÄTIETOJA