• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
HAMK Unlimited

HAMK Unlimited

Julkaisuja Hämeen ammattikorkeakoulusta

  • Lehdet
        • Professional
        • Journal
        • Scientific
  • Alat
        • Ammatillinen osaaminen ja opetus
        • Biotalous ja luonnonvara-ala
        • Hyvinvointi ja sote-ala
        • Kulttuuri ja muotoilu
        • Teknologia ja liikenne
        • Yrittäjyys ja liiketoiminta
        • Muut
  • Kokoelmat
        • Avoin Häme
        • CleanExport
        • Digitalisaatio ja muutos / Digitalization and Change
        • DigiTrail
        • Employers’ perspectives on ePortfolios
        • Empowering ePortfolio Process
        • Higher education perspectives on ePortfolios
        • Innovaatiojohtaminen
        • Liikenne 4.0
        • Luomussa vara parempi
        • PoliRural – Hämeen maaseutua kehitetään tulevaisuutta ennakoimalla yhdessä
        • Problem-based learning & agropreneurship in Africa
        • Maahanmuuttajien urareitit
        • Nuoret huippumyyjät
        • Office 365 -intran käyttöönotto HAMKissa
        • Oppimisen digiagentit II
        • Students’ perspectives on ePortfolios
        • TAIKOJA
        • Uudistuva hevostalous
        • Universal Design for Learning (UDL)
        • KIITO – Kiertotalousosaamisella uudistuvaa liiketoimintaa
  • In English
        • Articles in English
        • About HAMK Unlimited
        • Instructions for writers
        • Instructions for reviewers
        • Contact editorial staff
  • Ohjeet
        • Kirjoittajan ohjeet
        • Arvioijan ohjeet
        • Info
/ HAMK Unlimited Professional / Kulttuuri ja muotoilu /

Viisi kysymystä siitä, mitä olemme oppineet systeemiälykkyydestä

Kuva © juripozzi / Adobe Stock

Satu Jumisko-Pyykkö

12.12.2024
Kuuntele - Listen

Systeemiälykkyys kuvastaa ihmisen muodostamien systeemien onnistumista. Systeemin älykkyys on mitattavissa ja se on yhteydessä esimerkiksi työhyvinvointiin ja suoriutumiseen. Systeemiälykkyyttä voidaan hyödyntää tuotekehityksessä. 

Systeemiälykkyys on systeemin älykästä käyttäytymistä. Professori Esa Saarisen ja professori Raimo P. Hämäläisen (2007) kehittämä systeemiälykkyys kuvaa kokonaisuuksissa onnistumista, johon vaikuttavat systeemin toimijat ja heidän välisensä vuorovaikutus. Systeemejä voivat olla esimerkiksi perhe, tiimi, joukkue, organisaatio tai vaikkapa monen eri toimijan muodostama innovaatioekosysteemi. Systeemiälykkyys muodostuu kahdeksasta tekijästä, jotka kuvastavat systeemin havaitsemista, asennetta, ajattelua ja toimintaa:

  • systeeminen havaintokyky
  • sanaton yhteys
  • asenne
  • innostuva mieli
  • ajattelevaisuus
  • viisas toiminta
  • rakentavuus
  • aikaansaavuus.

Miten saada selville systeemin älykkyys?

Systeemiälyn mittaaminen on sen älykkään käyttäytymisen tiedostamista laaja-alaisesti. Organisaation systeemiälykkyyttä voidaan mitata OSI-kyselyllä, joka keskittyy kahdeksaan systeemiälykkyyden tekijään (Törmänen ym., 2021). 

Hämeen ammattikorkeakoulussa (HAMK) olemme selvittäneet systeemiälykkyyttä asiantuntijaorganisaatiossa IT-alalla sekä terveydenhuolto- ja koulutusorganisaatioissa. Koska systeemiälykkyys on tilannesidonnaista, on hyvä ymmärtää tarkemmin sen tekijöiden taustalla olevia kokemuksellisia piirteitä. Esimerkiksi IT-alan asiantuntijaorganisaatiossa vahvuus oli sanaton yhteys, jota selittivät inhimillisyyden ja erilaisuuden kunnioittaminen, positiivinen ja voimaannuttava ilmapiiri, avoimuus, yhdessä oppiminen, virheiden hyväksyntä ja kokonaisuuden tunnistaminen (Kautiala ym., 2024). Rakentavuus puolestaan nousi keskeiseksi kehityskohteeksi, jonka taustalla olivat inhimillisyys, henkilökohtainen kehittyminen, pitkän aikavälin tavoitteet ja valinnat.

Missä systeemiälykäs käyttäytyminen näkyy?

Systeemiälykkyys on yhteydessä moniin käyttäytymistä tai toiminnan laatua kuvaaviin tekijöihin. Systeemiälykkyys on yhteydessä havaittuun suoriutumiseen. Korkeasti menestyvissä tiimeissä systeemiälykkyys on korkeampaa kuin heikommin menestyvissä tiimeissä.

Systeemiälykkyys on myös yhteydessä parempaan työhyvinvointiin. Korkea systeemiälykkyys on yhteydessä parempaan työn imuun ja alempaan havaittuun stressiin (Jumisko-Pyykkö ym., 2022). Organisaatio, jossa systeemiälykkyys on korkeaa, oppii myös paremmin (Törmänen ym., 2021)

Miten systeemiälykkyyteen voi vaikuttaa?

Ei ole yhtä ainoaa tapaa vaikuttaa systeemiälykkyyteen. HAMKissa olemme tutkineet, kuinka systeemiälykkyyteen voi vaikuttaa teknologiavälitteisen tsemppaavan tiimikosketuksen avulla (Jumisko-Pyykkö ym., 2024).

Kehittämämme Spiritus Ludi on e-urheilijoille suunniteltu älyhiha. Kun pelaaja koskettaa hihaa, se lähettää lyhyen kannustavan värinän kaikkien joukkuelaisten hihoihin. E-urheilujoukkueet käyttivät hihaa yhden pelin aikana. Systeemiälykkyyttä mitattiin ennen ja jälkeen pelaamisen. Älyhihan käyttö pelitilanteessa vahvisti joukkueen kokonaisuuksien havainnointia, rakentavuutta sekä ajattelevaisuutta (Jumisko-Pyykkö ym., 2025). Näinkin pieni muutos pelitilanteessa voi siis vahvistaa systeemin älykkyyttä.

Miten muotoilla, kun kohteena on systeemiälykkyys?

Muotoilu voidaan ajatella prosessina kohti haluttua tulevaisuutta. Systeemiälykkyydelle muotoilussa voidaan hyödyntää prosessia ohjaavia periaatteita. Ne auttavat tunnistamaan systeemin piirteet, rajaamaan sitä, luomaan vision ja rakentamaan polkua muutokseen.

HAMKissa olemme kehittäneet 32 systeemiälykkyyden taktiikkaa tukemaan systeemistä muotoilua (Jumisko-Pyykkö ym., 2021).

Esimerkkejä taktiikoista:

  • Rakenna rikas kokonaiskuva tilanteesta. Ymmärrä eri sidosryhmien tarpeita ja heidän välistänsä vuorovaikutusta. Huomioi sidosryhminä ihmisten, ryhmien tai organisaatioiden lisäksi ympäristö, jos muotoilulla on näihin ihmisiin vaikutusta.
  • Pohdi toiminnan seurauksia yhdessä sidosryhmien kanssa. Huomioi etukäteen sen mahdollisia myönteisiä ja kielteisiä vaikutuksia esimerkiksi yhteisöön, kestävyyteen, arvoihin, hyvinvointiin tai liiketoimintaan.
  • Rakenna yhteistä tunnelmaa jo ennen tiimin kohtaamista. Virittäydy läsnäoloon ja myönteisiin tunteisiin. Kohtaamisten aikana viritä yhteistä tunnelmaa aktiivisella rakentavalla vuorovaikutuksella.
  • Ymmärrä käyttäytymistä ohjaavat tekijät ja psykologiset tarpeet. Tarpeiden ymmärtäminen luo perustan myönteiselle ja merkitykselliselle tuotteiden suunnittelulle. Tarpeita voivat olla esimerkiksi yhteenkuuluminen, virikkeisyys, turvallisuus, kyvykkyys ja autonomia.

Kuinka muotoilla tuotteita tai palveluita, jotka tukevat systeemiälykkyyttä?

Systeemiälykkyys näkyy muotoilussa tuotekehitysprosessissa ja sen lopputuloksessa. Olemme toteuttaneet HAMKissa systemaattisen kirjallisuuskatsauksen kymmenen viime vuoden ajalta ymmärtääksemme, kuinka systeemiälykkyyttä on huomioitu tiimeille muotoilussa (Toivonen & Jumisko-Pyykkö, 2024). Keskityimme erityisesti korkean riippuvuuden tiimeihin, joille tyypillistä on monen toimijan välinen ja suuntainen yhteistyö yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Tällainen näkyy esimerkiksi asiantuntijatyössä.

Vaikka systeemiälykkyyttä ei sanana kirjallisuudessa ole käytetty, sen piirteitä on kuitenkin hyödynnetty. Kirjallisuuskatsauksen lopputuloksena syntyi malli, joka tiivistää kaikki kahdeksan systeemiälykkyyden tekijää ja niiden 19 alitekijää korkean riippuvuuden tiimeille muotoilussa. Muotoilulla tarkoitetaan tässä sekä muotoiluprosessia että lopputuotteita tai palveluita.

Esimerkkejä eri systeemiälykkyyden tekijöitä huomioivasta muotoilusta:

  • Kun muotoilun kohteena on viisas toiminta, tue vahvasti erilaisten näkökulmien huomiointia ja tietämyksen jakamista.
  • Kun muotoilun kohteena on myönteinen asenne, tue keskustelua, kokemusten jakamista ja empatiaa.
  • Kun muotoilun kohteena on sanaton yhteys, vahvista käyttäytymiseen ja tunteisiin liittyvien signaalien jakamisella.

Systeemiälykkyyden malli tarjoaa siis konkreettisen ja kokonaisvaltaisen lähestymistavan systeemiälykkyydelle muotoiluun tuotekehityksessä. 

Työ systeemiälykkyyden parissa jatkuu. HAMKissa käynnistyy loppuvuodesta 2024 Euroopan Unionin osarahoittama ”Kestävää kasvua systeemiälykkäästi verkostossa” -hanke yhteistyössä Jyväskylän ammattikorkeakoulun kanssa.

Kirjoittaja

Satu Jumisko-Pyykkö, dosentti, tutkijayliopettaja HAMK Smart -tutkimusyksikössä. Jumisko-Pyykkö tutkii systeemiälykkyyttä, systeemistä muotoilua ja päällepuettavaa teknologiaa.

Lähteet

Jumisko-Pyykkö, S., Halme, A., Hattingh., G., Kerkola, H., Scotcher, B., Rapp., A. Rönkä, W., Saarinen, J., Salonen, T., Siipola, V. & Vanhala, J. (2024). Spiritus Ludi: Smart Wearable Textiles that Foster and Elevate Connections in E-sports Teams. E-Textiles Conference 2024, IEEE.

Jumisko-Pyykkö, S., Halme, A., Hattingh., G., Kerkola, H., Scotcher, B., Rapp., A. Rönkä, W., Saarinen, J., Salonen, T., Siipola, V.,  Toivonen, E., Vanhala, J., Hämäläinen, R.P. & Saarinen, E. (2024). Systems Intelligence and Mediated Team Touch via Smart Sleeve in E-sports. HCII 2025.

Jumisko-Pyykkö, S., Törmänen, J., Vänni, K., Hämäläinen, R. P. & Saarinen, E. (2022). Systems intelligence, perceived performance and wellbeing. Human Factors, Business Management and Society, 56, 55.

Jumisko-Pyykkö, S., Viita-Aho, T., Tiilikainen, E. & Saarinen, E. (2021). Towards systems intelligent approach in empathic design. 24th International Academic Mindtrek Conference, 197–209.

Kautiala, J., Jumisko-Pyykkö, S., Hämäläinen, R. P. & Saarinen, E. (2024). Systems Intelligence in an Expert Organization: A Mixed Methods Approach. Human Factors, Business Management and Society, AHFE.

Saarinen, E. & Hämäläinen, R. P. (2007). Systems intelligence: Connecting engineering thinking with human sensitivity. Systems intelligence in leadership and everyday life, 51–78.

Toivonen, E. & Jumisko-Pyykkö, S. (2024). A Systematic Literature Review on Design for Supporting Systems Intelligence of Interdependent Teams. OZCHI 2024, ACM.

Törmänen, J., Hämäläinen, R. P. & Saarinen, E. (2021) On the systems intelligence of a learning organization: Introducing a new measure. Human Resource Development Quarterly.

LISÄÄ AIHEEN YMPÄRILTÄ / RELATED POSTS

Systeemiälykäs muotoilu onnistuu inhimillisissä kokonaisuuksissa How accurate are designers in inferring the thoughts and feelings of users? Tehdäänkö diili?Tehdäänkö diili? Kuva © ipuwadol / Adobe StockTekstinlouhinnan ja systeemimallinnuksen mahdollisuudet ja haasteet maaseutupolitiikan arvioinnissa, kehittämisessä ja tutkimuksessa
PREVIOUS POST Liiketoimintaa takaisinmallintamassa
NEXT POST Korkeakoulujen sopeutuminen ja tulevaisuuden näkymät tekoälyajassa

Primary Sidebar

PYSYVÄ OSOITE / URN

https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20241212102058

LISENSSI / LICENCE

Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.

Avainsanat / Keywords

muotoilu muotoiluajattelu systeemiälykkyys systeeminen muotoilu

VIITTAUSOHJE / CITE THIS ITEM

Jumisko-Pyykkö, S. (2024). Viisi kysymystä siitä, mitä olemme oppineet systeemiälykkyydestä. HAMK Unlimited Professional, 12.12.2024. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20241212102058

Footer

HAMK UNLIMITED

HAMK Unlimited on Hämeen ammattikorkeakoulun open access
-julkaisuportaali. Julkaisuista vastaa HAMKin toimituskunta.
julkaisut@hamk.fi

TIETOA SIVUSTOSTA

Alasottoilmoitus
Käyttöehdot
Saavutettavuusseloste

Häme University of Applied Sciences

Copyright © 2025 · Genesis Sample on Genesis Framework · WordPress · Log in

Sivustollamme hyödynnetään evästeitä, jotta voimme seurata sivuston käyttöä ja kehittää palveluamme. HyväksyKieltäydyLISÄTIETOJA