• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
HAMK Unlimited

HAMK Unlimited

Julkaisuja Hämeen ammattikorkeakoulusta

  • Lehdet
        • Professional
        • Journal
        • Scientific
  • Alat
        • Ammatillinen osaaminen ja opetus
        • Biotalous ja luonnonvara-ala
        • Hyvinvointi ja sote-ala
        • Kulttuuri ja muotoilu
        • Teknologia ja liikenne
        • Yrittäjyys ja liiketoiminta
        • Muut
  • Kokoelmat
        • Avoin Häme
        • CleanExport
        • Digitalisaatio ja muutos / Digitalization and Change
        • DigiTrail
        • Employers’ perspectives on ePortfolios
        • Empowering ePortfolio Process
        • Higher education perspectives on ePortfolios
        • Innovaatiojohtaminen
        • Liikenne 4.0
        • Luomussa vara parempi
        • PoliRural – Hämeen maaseutua kehitetään tulevaisuutta ennakoimalla yhdessä
        • Problem-based learning & agropreneurship in Africa
        • Maahanmuuttajien urareitit
        • Nuoret huippumyyjät
        • Office 365 -intran käyttöönotto HAMKissa
        • Oppimisen digiagentit II
        • Students’ perspectives on ePortfolios
        • TAIKOJA
        • Uudistuva hevostalous
        • Universal Design for Learning (UDL)
        • KIITO – Kiertotalousosaamisella uudistuvaa liiketoimintaa
  • In English
        • Articles in English
        • About HAMK Unlimited
        • Instructions for writers
        • Instructions for reviewers
        • Contact editorial staff
  • Ohjeet
        • Kirjoittajan ohjeet
        • Arvioijan ohjeet
        • Info
/ HAMK Unlimited Professional / Teknologia ja liikenne /

Oppiminen sosiaalisessa vuorovaikutuksessa ‒ case sovellettu oppimiskahvila

Ihmisiä kahvipöydän ääressä tekemässä ryhmätyötä

Katariina Penttilä

29.08.2017
Kuuntele - Listen

Sosiaalisessa vuorovaikutuksessa tapahtuva oppiminen syventää opitun asian ymmärrystä ja kasvattaa kykyä kiteyttää oppimaansa. Sovellettu oppimiskahvila mahdollistaa avoimen, kannustavan ja sosiaalisesti aktiivisen oppimisympäristön, jossa opiskelijalla on keskeinen rooli tietoperustan rakentamisessa ja soveltamisessa. Opettajan tehtävänä on huolehtia aikataulusta ja oikeasta suunnasta sekä siitä, että opitut asiat ovat paikkansapitäviä. Erityisesti monimuoto-opiskelijat ovat antaneet myönteistä palautetta niin oppimismenetelmästä kuin opittavasta sisällöstäkin.

Sosiaalinen vuorovaikutus oppimisen keskiössä

Oppiminen sosiaalisessa vuorovaikutuksessa syventää opittavan tiedon merkitystä, kun sitä lähestytään useamman eri opiskelijan näkökulmasta. Erilaiset lähtökohdat, kokemukset ja taustat tuovat opittavaan aiheeseen enemmän syvyyttä ja laajempaa näkökulmaa kuin itsenäinen tai opettajajohtoinen opiskelu. Opiskelijan rooli vaihtuu kuulijasta aktiiviseksi toimijaksi, ja opettaja ohjaa tilannetta oikeaan suuntaan. Erityisesti monimuoto-opiskelijoiden parissa keskusteleva ja aktiivinen lähestyminen opetettaviin sisältöihin toimii usein paremmin kuin perinteinen opettajajohtoinen oppiminen.

Oppimiskahvilan ideana on keskustella päivän kysymyksistä tai aiheista pienryhmissä rennossa, kahvilamaisessa ilmapiirissä. Sovitun ajan kuluttua vaihdetaan aihetta siten, että muut vaihtavat kahvilapöytää, mutta kirjuri pysyy alkuperäisen aiheen parissa. Kirjuri merkitsee muistiin keskustelun tulokset, ja niitä voidaan työstää edelleen tai käsitellä muulla tavoin opetusmenetelmän lopputuloksena. Kokemukseni mukaan oppimiskahvilan heikkous on siinä, että kirjuri pysyy koko ajan samana. Tällöin hän paneutuu vain yhteen päivän aiheista ja kokee helposti toistavansa samaa asiaa muun ryhmän vaihduttua. Muille opiskelijoille esitettävä sisältö puolestaan saattaa kärsiä, kun kaikkea ei muisteta toistaa yhä uudestaan.

Oppimiskahvilan muokattu toteutus

Kokeillussa menetelmässä oppimiskahvilaa muokattiin muistuttamaan käänteisen luokkahuoneen mallia. Työskentely jaettiin valmistelevaan osuuteen, kahvilaosuuteen, jatkotyöskentelyyn ja loppuyhteenvetoon seuraavasti:

1. Valmisteleva osuus

Aiheeseen tutustutaan eksperttiryhmissä itsenäisenä opiskeluna. Opiskelijat tutustuvat ennalta annettuun aiheeseen johdattelevien apukysymysten avulla. Valmistelevan työn tuotos voi olla posteri tai muu tiivistetty tukimateriaali, jota hyödynnetään kahvilaosuudessa.

2. Kahvilaosuus

Varsinainen kahvilaosuus toteutetaan pienissä kahvilaryhmissä, joissa, toisin kuin oppimiskahvilassa, esitellään kaikki aiheet siten, että kustakin eksperttiryhmästä on kussakin kahvilaryhmässä yksi tai kaksi henkilöä. Kahvilakeskustelussa kunkin eksperttiryhmän aihe käsitellään vuoron perään. Keskustelun lopuksi kirjataan aiheesta esiin nousseita kysymyksiä paperille, tavoitteena saada kolmesta viiteen kysymystä kutakin aihetta kohti. Opettaja huolehtii siitä, että kahvilakeskustelut pysyvät aikataulun mukaisesti oikean mittaisina, keskustelua syntyy riittävästi, keskustelujen sisältö on todenmukaista ja kysymyksiä saadaan kirjattua.

3. Jatkotyöskentely

Kahvilaosuuden jälkeen alkuperäiset eksperttiryhmät kokoontuvat taas työskentelemään itsenäisesti ja etsivät vastaukset kahvilaryhmissä esiin nousseisiin kysymyksiin. Kysymysliuskoja on yhtä monta kuin kahvilavaiheessa oli kahvilaryhmiä. Eksperttiryhmät valmistelevat seuraavaa kokoontumiskertaa varten lyhyehkön esityksen, jossa he esittävät lyhyen yhteenvedon aiheestaan sekä vastaukset kahvilassa esitettyihin kysymyksiin.

4. Loppuyhteenveto

Loppuyhteenvetopäivänä jokainen eksperttiryhmä esittää yhteenvetonsa sekä vastaukset esitettyihin kysymyksiin muille ryhmille. Lopuksi opettaja kommentoi ryhmän tuloksia myönteiseen sävyyn. Esitysten jälkeen jokainen opiskelija täyttää vielä itse- ja vertaisarviointilomakkeet.

Palaute

Opettajan näkökulmasta menetelmä on tehokas. Se pakottaa jokaisen työskentelemään ryhmän hyväksi, sillä kahvilaryhmässä oma eksperttiryhmä ei ole enää tukena, vaan aiheen esittelystä on selvittävä yksinään tai parin kanssa. Koska kyseessä on pienryhmätyöskentely, ilmapiiri on rennompi, avoimempi ja sallivampi kuin suuressa ryhmässä. Opiskelijat oppivat tiedon hakua ja tiivistämistä kahvilatyöskentelyä varten, ja lisäksi he oppivat toisiltaan sekä ekspertti- että kahvilaryhmissä. Opettajan keskeinen rooli on pitää huolta siitä, että kaikki tapahtuu aikataulun puitteissa. Lisäksi on keskeistä tarkistaa tuotettu materiaali etukäteen. Näin vältytään virheiltä asioiden oppimisessa ja asiakokonaisuuksien ymmärtämisessä. Loppuyhteenvetovaiheessa opettajan tulee huolehtia siitä, että kaikkiin esitettyihin kysymyksiin löytyy vastaus.

Menetelmästä saatu opiskelijapalaute oli myönteistä. Erityisesti kiitosta tuli siitä, että näin saadaan opiskeltua suuri määrä asiaa kohtuullisen ”kivuttomasti”. Vastaavan aihekokonaisuuden läpikäynti perinteisessä luento-opetuksessa voi olla osalle opiskelijoista melko puuduttavaa työviikon jälkeen. Opiskelijat kokivat keskustelupohjaisen lähestymistavan oppimista tukevaksi ja kannustavaksi. Moduulipalautteen perusteella kaikki vastaajat kokivat opiskelumenetelmien auttaneen osaamistavoitteiden saavuttamisessa. Lisäksi kaikki vastaajat kokivat moduulin opiskelun vaikuttaneen motivaatioonsa ja sitoutumiseensa joko myönteisesti (60 prosenttia) tai erittäin myönteisesti (40 prosenttia).

Kirjoittaja

Katariina Penttilä

Katariina Penttilä, TkT, toimii mittaustekniikan yliopettajana Hämeen ammattikorkeakoulun sähkö- ja automaatiotekniikan koulutusohjelmassa.

LISÄÄ AIHEEN YMPÄRILTÄ / RELATED POSTS

“Loistavaa, kun opittavat asiat piti löytää omasta työstä” Opettajan ammatillinen osaaminen ja osaamisen kehittäminen alati muuttuvassa toimintaympäristössä urareitti-hankeValmentava koulutus vie maahan muuttanutta elämässä eteenpäin kuvituskuvaAmmatillisen koulutuksen opettajan osaamisvaatimukset
PREVIOUS POST Materiaalien ulkotestaus Brasiliassa ja Suomessa
NEXT POST Kesäopinnot ovat vakiinnuttaneet paikkansa HAMKin tekniikan koulutuksessa

Primary Sidebar

PYSYVÄ OSOITE / URN

https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020111991862

LISENSSI / LICENCE

This material is CC licensed Attribution-ShareAlike 4.0 International.

Avainsanat / Keywords

aktiivinen oppiminen monimuoto-opetus oppimiskahvila ryhmätyöskentely

VIITTAUSOHJE / CITE THIS ITEM

Penttilä, K. (2017). Oppiminen sosiaalisessa vuorovaikutuksessa ‒ case sovellettu oppimiskahvila. HAMK Unlimited Professional 29.8.2017. Haettu [pvm] osoitteesta https://unlimited.hamk.fi/teknologia-ja-liikenne/sovellettu-oppimiskahvila/

Footer

HAMK UNLIMITED

HAMK Unlimited on Hämeen ammattikorkeakoulun open access
-julkaisuportaali. Julkaisuista vastaa HAMKin toimituskunta.
julkaisut@hamk.fi

TIETOA SIVUSTOSTA

Alasottoilmoitus
Käyttöehdot
Saavutettavuusseloste

Häme University of Applied Sciences

Copyright © 2025 · Genesis Sample on Genesis Framework · WordPress · Log in

Sivustollamme hyödynnetään evästeitä, jotta voimme seurata sivuston käyttöä ja kehittää palveluamme. HyväksyKieltäydyLISÄTIETOJA