• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
HAMK Unlimited

HAMK Unlimited

Julkaisuja Hämeen ammattikorkeakoulusta

  • Lehdet
        • Professional
        • Journal
        • Scientific
  • Alat
        • Ammatillinen osaaminen ja opetus
        • Biotalous ja luonnonvara-ala
        • Hyvinvointi ja sote-ala
        • Kulttuuri ja muotoilu
        • Teknologia ja liikenne
        • Yrittäjyys ja liiketoiminta
        • Muut
  • Kokoelmat
        • Avoin Häme
        • CleanExport
        • Digitalisaatio ja muutos / Digitalization and Change
        • DigiTrail
        • Employers’ perspectives on ePortfolios
        • Empowering ePortfolio Process
        • Higher education perspectives on ePortfolios
        • Innovaatiojohtaminen
        • Liikenne 4.0
        • Luomussa vara parempi
        • PoliRural – Hämeen maaseutua kehitetään tulevaisuutta ennakoimalla yhdessä
        • Problem-based learning & agropreneurship in Africa
        • Maahanmuuttajien urareitit
        • Nuoret huippumyyjät
        • Office 365 -intran käyttöönotto HAMKissa
        • Oppimisen digiagentit II
        • Students’ perspectives on ePortfolios
        • TAIKOJA
        • Uudistuva hevostalous
        • Universal Design for Learning (UDL)
        • KIITO – Kiertotalousosaamisella uudistuvaa liiketoimintaa
  • In English
        • Articles in English
        • About HAMK Unlimited
        • Instructions for writers
        • Instructions for reviewers
        • Contact editorial staff
  • Ohjeet
        • Kirjoittajan ohjeet
        • Arvioijan ohjeet
        • Info
/ HAMK Unlimited Professional / Teknologia ja liikenne /

Älykästä liikennettä: Katsaus sähköistyvän liikenteen kuluvaan vuosikymmeneen

Hanna Takala & Markus Sihvonen

05.01.2023
Kuuntele - Listen

Sähköautot kuuluvat jo näkyvästi katukuvaan eri automerkkejä edustaen. Miltä näyttää sähköautoilun lähitulevaisuus? Entä mitä sähköautoilun valtavirtaistuminen edellyttää?

Liikenteen sähköistyminen nojaa vahvasti akkuteknologioihin ja niiden kehittymiseen. Sähköautojen myyntiluvut ovat olleet viime vuosina vahvasti kasvujohteisia: kansainvälisen energianjärjestö IEA:n julkaisun (2022) mukaan vuonna 2021 myytiin maailmanlaajuisesti noin 6,6 miljoonaa sähköautoa – noin kolme kertaa enemmän kuin kaksi vuotta aiemmin. Samana vuonna Suomessa myytiin 10 152 sähköautoa, mikä edustaa noin 10,3 prosenttia kaikista uusista autoista (Autoalan tiedotuskeskus, 2022).

IEA:n globaalia sähköautojen tulevaisuutta koskevan raportin (2022) mukaan käytössä on kymmenen vuoden kuluttua globaalisti arviolta jopa 200 miljoonaa sähköautoa. Lisäksi IEA:n mukaan vuoteen 2050 mennessä akkujen arvioidaan olevan jo suurin yksittäinen sähkön käyttökohde, muodostaen noin viisi prosenttia globaalista sähköntarpeesta (2020, s. 29). Tällä hetkellä ei ole mitään toista yleisessä käytössä olevaa päästötöntä käyttöenergiaa maanteillä liikkuville ajoneuvoille. Akut näyttäytyvät siis erittäin keskeisessä roolissa siirryttäessä fossiilisista polttoaineista kohti liikenteen ja energiantuotannon vihreämpää huomista. Tämä vaati akkujen kehitykseltä nopeita, ympäristöystävällisiä ja kestäviä ratkaisuja. Uusimmat innovaatiot lupaavat mullistavia löydöksiä esimerkiksi sahanpurun ja meriveden ainesosien käytöstä sähköisten kulkuneuvojen akuissa (Sustainable Tour, 2021; Business Norway, n.d.; Na, 2019).

Akkukehitys ja latausinfrastruktuuri sähköistyvän liikenteen kulmakivinä

Akkujen kysynnän kasvaessa huimaa vauhtia markkina odottaa yhä tehokkaampia ja paremman suorituskyvyn akkuja, joissa on huomioitu myös ekologisuus ja hinta. Vaikka sähköautoissa käytettävien litiumioniakkujen hinnat ovat pudonneet jo lähes 90 prosenttia vuodesta 2010 (IEA, 2020, ss. 5, 46), akut edustavat yhä noin yhtä kolmasosaa sähköautojen kokonaishinnasta. Hintakysymyksen ollessa yksi avaintekijä sähköautojen valtavirtaistumisessa ovat myös akkujen hinnat erittäin merkittävässä roolissa.

Akkumallien tekniseltä kehitykseltä puolestaan odotetaan lähitulevaisuudessa akkujen keskimääräisen koon kasvua, mikä mahdollistaa paremman suorituskyvyn ja pidemmän kantaman yhdellä latauksella (IEA, 2020, s. 29). Lisäksi huomio on kiinnittynyt akkumateriaalien kestävimpiin ratkaisuihin perinteisten raaka-aineiden louhinnasta ja jalostuksesta aiheutuvien ympäristöhaittojen, geopoliittisten ongelmien sekä raakamateriaalien rajallisuuden vuoksi (Fichtner ym., 2022). Uudet akkujen rakenteet, kuten esimerkiksi akku osana auton runkoa, tarvitsevat huomattavasti vähemmän materiaaleja ja komponentteja, ja ne erottuvat jo alan nousevina trendeinä (Automotive Cells Co, 2022).

Sähköautojen ja sähköverkon välinen synergia kiinnostaa tutkijoita muun muassa sähköautoilun hinnan alentamisen ja sähkönkulutuksen piikkien tasaamisen osalta. Sähköajoneuvojen osuuden kasvaessa myös niiden latausratkaisut ovat avainasemassa. IEA:n mukaan yhtenä fokuksen kohteena on esimerkiksi, miten latausratkaisuissa voidaan hyödyntää tuuli- ja aurinkoenergian tuotannon huippuja tai hallita ja tasapainottaa sähkön kysynnän vaihtelua eri vuorokauden aikoina. Paitsi akkukehityksellä myös latausinfrastruktuurilla sekä kestävällä ja edullisella sähköntuotannolla on keskeinen rooli liikenteen sähköistymisessä. (IEA, 2020, s. 34)

Uudet akkuteknologiat kilpajuoksussa

Tällä hetkellä perinteiset litiumioniakut dominoivat sähköautojen akkuteknologiratkaisuissa. Uudempia, potentiaalisia vaihtoehtoja, jotka täyttävät suorituskyvyltään huomisen teknologiavaatimukset, ovat esimerkiksi litiummetalli solid state, litiumrikki, natrium ja jopa litium-ilma-akut, jotka voisivat tarjota etuja hinnan, energiatiheyden, materiaalisaatavuuden ja elinkaaren osalta perinteisiin litiumioniakkuihin verrattuna. Vielä ei ole kuitenkaan olemassa yhtäkään teknologiaa tai ratkaisua, joka ohittaisi perinteisen litiumioniteknologian kaikilla edellä mainituilla osa-alueilla. (Fichtner ym., 2022.)

Uusilta akkuteknologioilta odotetaan nopeampaa testausta, kehitystä ja käyttöönottoa kuin litiumioniakulta (Fichtner ym., 2022). Toisaalta uudet teknologiat joutuvat kilpailemaan olemassa olevien akkumallien kanssa – tämä on uusi tilanne litiumioniakkujen kehityskaareen verrattuna. Lisäksi litiumioniakkua koskeva pitkän aikavälin kumulatiivisesti kertynyt tieto ja kokemus antavat etumatkaa litiumioniakkujen kehitys- ja innovointitoimintaan.

Ratkaisuja uuden sukupolven akkujen kehittämiseen haetaan Euroopassa laajan BATTERY 2030+ -tutkimusaloitteen avulla, jossa keskeisiksi akkukehityksen tarpeiksi on määritelty muun muassa materiaalien kehittäminen, akkujen itsekorjautuvuus, tuotannon kehittäminen sekä kierrätettävyys (Battery 2030+, n.d.). Euroopan komissio (2018, s. 1) puolestaan kannustaa kuluvan vuosikymmenen akkuja koskevassa strategisessa toimintasuunnitelmassaan alan eurooppalaisia toimijoita maiden rajat ylittävään akkukehitystyöhön sekä koko tuotantoketjun laajuiseen kestävyyteen.

Ilmastotavoitteet ja energiapolitiikka ohjaavat liikenteen sähköistymistä

Uuden sukupolven akkuteknologioiden kehittäminen käytännön ratkaisuiksi on nopeasti kiihtyvä globaali kilpajuoksu. Se on myös tärkeä osa ratkaisu yhteisen päämäärän, ilmastotavoitteiden, saavuttamiseksi. Liikenteen energiaratkaisut kulkevat käsi kädessä energiapoliittisten ratkaisujen kanssa.

Suomessa liikenteen aiheuttamat kasvihuonekaasupäästöt tulisi hallituksen fossiilittoman tiekartan mukaan puolittaa vuoteen 2030 mennessä, ja liikenteen tulisi olla päästötöntä vuoteen 2045 mennessä (Liikenne- ja viestintäministeriö, 2022a). Sähköautojen nopea yleistyminen viime vuosina on jo vauhdittanut ennakoitua nopeammin näihin tavoitteisiin pääsemistä (Liikenne- ja viestintäministeriö, 2022b). Tämä kuvastaa sähköautoilun tärkeää roolia vihreän siirtymän toteutumisessa.

Kirjoittajat

Hanna Takala, projektityöntekijä, ÄlLi-hanke / HAMK Smart tutkimusyksikkö

Markus Sihvonen, tutkijayliopettaja, projektipäällikkö, ÄlLi-hanke / HAMK Smart tutkimusyksikkö

Lähteet

Autoalan Tiedotuskeskus. (2022). Ensirekisteröityjen henkilöautojen käyttövoimatilastot. Haettu 31.10.2022 osoitteesta https://www.aut.fi/tilastot/ensirekisteroinnit/ensirekisteroinnit_kayttovoimittain/henkiloautojen_kayttovoimatilastot

Automotive Cells Co. (25.1.2022). Battery trends 2022: an industry view on the development of the electric vehicles market (infographic). Haettu 31.10.2022 osoitteesta https://www.acc-emotion.com/stories/battery-trends-2022-industry-view-development-electric-vehicles-market-infographic

Battery 2030+. (n.d.). Battery 2030+ is a large scale, long term European research initiative. Haettu 31.10.2022 osoitteesta https://battery2030.eu/battery2030/about-us/

Business Norway. (n.d.). Next-generation high power energy storage. Haettu 31.10.2022 osoitteesta https://www.theexplorer.no/solutions/next-generation-high-power-energy-storage/

Euroopan komissio. (7.5.2018). Strategic Action Plan on Batteries, 1. https://eur-lex.europa.eu/resource.html?uri=cellar:0e8b694e-59b5-11e8-ab41-01aa75ed71a1.0003.02/DOC_3&format=PDF

Fichtner, M., Edström, K., Ayerbe, E., Berecibar, M., Bhowmik, A., Castelli, I. E., Clark, S., Dominko, R., Erakca, M., Franco, A. A., Grimaud, A., Horstmann, B., Latz, A., Lorrmann, H., Meeus, M., Narayan, R., Pammer, F., Ruhland, J., Stein, H., Vegge, T. & Weil, M. (2022). Rechargeable Batteries of the Future—The State of the Art from a BATTERY 2030+ Perspective. Advanced Energy Materials. https://doi.org/10.1002/aenm.202102904

IEA. (2022). Electric cars fend off supply challenges to more than double global sales. Haettu 2.11.2022 osoitteesta https://www.iea.org/commentaries/electric-cars-fend-off-supply-challenges-to-more-than-double-global-sales

IEA. (2022). Executive Summary. Global EV Outlook 2022. Haettu 2.11.2022 osoitteesta https://www.iea.org/reports/global-ev-outlook-2022/executive-summary

IEA. (2020). Innovation in Batteries and Electricity Storage, 5, 29, 34, 46. CC BY 4.0. https://www.iea.org/reports/innovation-in-batteries-and-electricity-storage This is a work derived by Hanna Takala and Markus Sihvonen from IEA material and Hanna Takala and Markus Sihvonen are solely liable and responsible for this derived work. The derived work is not endorsed by the IEA in any manner.

Liikenne- ja viestintäministeriö. (2022a). Liikenteen päästöjen puolittaminen 2030 mennessä on mahdollista kansallisin keinoin ja EU:n toimin. Haettu 13.12.2022 osoitteesta https://www.lvm.fi/-/liikenteen-paastojen-puolittaminen-2030-mennessa-on-mahdollista-kansallisin-keinoin-ja-eu-n-toimin-1640686

Liikenne- ja viestintäministeriö. (2022b). Liikenteen käyttövoimamurros vaatii muutoksia energiantuotannossa ja -jakelussa. Valtioneuvosto. Haettu 13.12.2022 osoitteesta https://valtioneuvosto.fi/-/liikenteen-kayttovoimamurros-vaatii-muutoksia-energiantuotannossa-ja-jakelussa

Na, Y. (18.12.2019). Free of Heavy Metals, New Battery Design Could Alleviate Environmental Concerns [blogikirjoitus]. IBM Research Blog. https://www.ibm.com/blogs/research/2019/12/heavy-metal-free-battery/

Sustainable Tour. (30.8.2021). Turning Norwegian Sawdust Into Environmentally Sustainable Batteries. https://www.sustainabletour.eu/turning-norwegian-sawdust-into-environmentally-sustainable-batteries/

LISÄÄ AIHEEN YMPÄRILTÄ / RELATED POSTS

Konenäkö osana liikennettä ja sen laskemista Photo ©HAMKKuka haluaa ammatilliseksi opettajaksi? Eläinkohtaisen vedenjuonnin seurantamenetelmä ultraäänisensoria käyttäen Dronet osana liikennetutkimusta
PREVIOUS POST Energy saving in a school building by fine-tuning the control-curve in the HVAC system
NEXT POST Konenäkö on lupaava työkalu likaantumisnäytteiden tutkimuksessa

Primary Sidebar

PYSYVÄ OSOITE / URN

https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202301051606

LISENSSI / LICENCE

This material is CC licensed Attribution-ShareAlike 4.0 International.

Avainsanat / Keywords

akkuteknologiat älykäs liikenne älyliikenne liikenteen sähköistyminen

VIITTAUSOHJE / CITE THIS ITEM

Takala, H. & Sihvonen, M. (2023). Älykästä liikennettä: Katsaus sähköistyvän liikenteen kuluvaan vuosikymmeneen. HAMK Unlimited Professional, 5.1.2023.

Footer

HAMK UNLIMITED

HAMK Unlimited on Hämeen ammattikorkeakoulun open access
-julkaisuportaali. Julkaisuista vastaa HAMKin toimituskunta.
julkaisut@hamk.fi

TIETOA SIVUSTOSTA

Alasottoilmoitus
Käyttöehdot
Saavutettavuusseloste

Häme University of Applied Sciences

Copyright © 2025 · Genesis Sample on Genesis Framework · WordPress · Log in

Sivustollamme hyödynnetään evästeitä, jotta voimme seurata sivuston käyttöä ja kehittää palveluamme. HyväksyKieltäydyLISÄTIETOJA