Saara Lindén
Jo 23 suomalaista korkeakoulua kuuluu johonkin Eurooppa-yliopistoallianssiin. Hämeen ammattikorkeakoulun (HAMK) tarina osana RUN-Eurooppa-yliopistoa (Regional University Network – European University, RUN-EU) alkoi syyskuussa 2017, kun Ranskan presidentti Emmanuel Macron piti Sorbonnessa paljon huomiota herättäneen puheen Eurooppalaiset yliopistot -aloitteen käynnistämiseksi (French Presidency, 2017). Aloitteen tavoitteena olisi luoda vuoteen 2024 mennessä vähintään 20 Eurooppa-yliopistoverkostoa, jotka edistäisivät Euroopan unionin arvoja ja identiteettiä, vahvistaisivat eurooppalaisen korkeakoulutuksen laatua sekä lisäisivät eurooppalaisen koulutuksen ja tutkimuksen kilpailukykyä globaalisti.
Ensimmäiset Eurooppa-yliopistoverkostot pääsivät aloittamaan toimintansa Euroopan komission Erasmus+ -rahoituksella vuonna 2019. HAMKin ja seitsemän muun eurooppalaisen korkeakoulun muodostamalle RUN-Eurooppa-yliopistolle myönnettiin Eurooppa-yliopisto-status ja komission osarahoitus vuonna 2020. Nyt vuoden 2024 loppupuoliskolla Eurooppa-yliopistoja on kaikkiaan jo 60. Nopeasti myös käsitteistö on muuttunut siten, että korkeakouluverkostojen sijaan Eurooppa-yliopistot ovat tiiviitä Eurooppa-yliopistoalliansseja, yhteenliittymiä, joilla on keskeinen rooli eurooppalaisessa korkeakoulustrategiassa.
Yhteisellä koulutustarjonnalla vastataan tulevaisuuden osaamistarpeisiin
Eurooppa-yliopistoallianssien yhteisenä tavoitteena on kasvattaa eurooppalaisen korkeakoulutuksen ja tutkimuksen laatua ja globaalia kilpailukykyä sekä edistää eurooppalaisten demokraattisten arvojen ja yhteisen identiteetin rakentumista. RUN-Eurooppa-yliopistossa tarkoituksena on erityisesti edistää taloutta, työllisyyttä ja hyvinvointia Eurooppa-yliopiston kumppanikorkeakoulujen alueilla. RUN-Eurooppa-yliopistoon kuuluvia korkeakouluja yhdistää niiden rooli aluekehittämisen edistäjänä ja sijainti metropolialueiden ulkopuolella. HAMKin lisäksi kumppanikorkeakouluja ovat Howest University of Applied Sciences Belgiassa, NHL Stenden University of Applied Sciences Alankomaissa, Polytechnic Institute of Cávado and Ave sekä Polytechnic of Leiria Portugalissa, Technological University of the Shannon Irlannissa, University of Burgos Espanjassa ja Vorarlberg University of Applied Sciences Itävallassa. Lisäksi HAMKin osalta nimettyinä aluekumppaneina RUN-EU:ssa ovat mukana Hämeen liitto ja Hämeen yrittäjät.
Yksi HAMKin ja RUN-EU:n tärkeimmistä tavoista vaikuttaa aluekehittämiseen Eurooppa-yliopistona on tarjota opiskelijoille korkeakoulutusta, joka lisää alueellamme tarvittavaa osaamista ja kilpailukykyä. Opiskelijalle tämä tarkoittaa esimerkiksi mahdollisuutta osallistua korkeakoulujen yhteisiin lyhyisiin opintojaksoihin eri maissa. Monialaiset opintojaksot tuovat yhteen opiskelijoita eri koulutusaloilta kaikista RUN-kumppanikorkeakouluista. Tällä hetkellä erityisen suosittuja yhteisiä opintojaksoja ovat Short Advanced Programme -opintojaksot, joihin sisältyy viikon mittainen apurahoitettu ulkomaanjakso yhdessä kumppanikorkeakouluista. Opintoihin upotetut vaihtojaksot ovat yhteisen Eurooppa-yliopistoaloitteen laajimman tavoitteen eli eurooppalaisen identiteetin rakentamisen ytimessä tarjotessaan opiskelijoille mahdollisuuden kasvattaa kansainvälistä osaamistaan aidosti monikielisessä ja -kulttuurisessa ympäristössä. Näiden lyhyiden vaihtojaksojen aikana eri alojen opiskelijat ratkovat yhdessä työelämän ja koko ympäröivän yhteiskunnan haasteita osana kansainvälisiä opiskelijatiimejä.
Neljän ensimmäisen vuoden aikana RUN-EU:ssa on järjestetty jo lähes 100 lyhyttä opintojaksoa, ja niiden myötä Suomen korkeakouluja leimaava kansainvälisten opiskelijaliikkuvuuksien kokonaismäärän lasku on HAMKissa saatu käännettyä takaisin kasvu-uralle. Lyhyiden vaihtojaksojen suosio heijastuu jo myös perinteisten vaihtojaksojen suosion kasvuna. Nyt tavoitteena on luoda 140 yhteistä lyhyttä oppimismahdollisuutta vuosina 2024–2027, ja tämä tavoite ollaan nykytahdilla ylittämässä. Lisäksi tarjonta on kasvamassa erilaisilla joko kokonaan tai osittain verkossa toteutettavilla oppimismahdollisuuksilla, kesäkouluilla ja verkostoitumistapahtumilla. Monimuotoisia mahdollisuuksia tarvitaan, jotta opinnot ovat aidosti kaikkien opiskelijoiden saavutettavissa.
Myös työtä eurooppalaisten yhteistutkintojen kehittämiseksi tehdään hartiavoimin. Yhteistutkinto-ohjelmat ovat kumppanikorkeakoulujen yhdessä järjestämiä koulutusohjelmia, jotka johtavat yhteen tutkintotodistukseen. Lähitulevaisuudessa tavoitteena RUN-EU:ssa on kolmen yhteistutkinto-ohjelman rakentaminen vuoden 2027 loppuun mennessä. Pidemmän tähtäimen kunnianhimoisena tavoitteena, jonka toteuttaminen edellyttää pitkäjänteistä vaikuttamista nykyisten lainsäädännöllisten esteiden purkamiseen, on yhteinen eurooppalainen yliopistotutkinto, jonka myöntäjänä olisi RUN-Eurooppa-yliopisto.
Kaksoistutkintomahdollisuuksia RUN-EU:lla on tällä hetkellä kahdeksan, joista HAMK on mukana kolmessa. Kaksoistutkinto tarkoittaa kahden kumppanikorkeakoulun yhteistä koulutusohjelmaa, jonka suoritettuaan opiskelija saa tutkintotodistuksen molemmista.
RUN-Eurooppa-yliopisto kehittää innovatiivista pedagogiikkaa ja tutkimusyhteistyötä alueiden tarpeisiin
RUN-Eurooppa-yliopistossa yhteisten opintojen peruskivenä on innovatiivinen pedagogiikka. Tavoitteena on kehittää korkealaatuista, tulevaisuuden osaamistarpeisiin vastaavaa koulutusta, joka mahdollistaa jatkossa myös yhteisten eurooppalaisten tutkintojen tutkimusperustaisen rakentamisen. Yhteisten opintokokonaisuuksien, tutkintojen ja pedagogiikan kehittämisessä HAMKilla on erityisen suuri rooli. HAMK johtaa RUN-EU:n laajinta työpakettia, jonka puitteissa kumppanikorkeakoulujen asiantuntijat kehittävät yhdessä innovatiivisia pedagogisia toimintamalleja, Eurooppa-yliopiston opintotarjontaa sekä uusien yhteistutkintojen sisältöjä.
Innovatiivisen pedagogiikan ja tulevaisuuden taitojen lisäksi keskeistä on myös, että yhteistä opintotarjontaa ja eurooppalaisia tutkintoja rakennetaan tiiviissä vuorovaikutuksessa allianssin tutkimustoiminnan kanssa. Yhteisen tutkimuksen ja sen tulosten soveltaminen opintojen sisällöissä mahdollistaa innovatiivisen, tulevaisuuden osaamistarpeisiin vastaavan ja kilpailukykyä vahvistavan koulutuksen RUN-EU:ssa.
Yksi komission Eurooppalaiset yliopistot -aloitteen tärkeimmistä päämääristä on eurooppalaisen kilpailukyvyn kasvattaminen globaalisti tutkimus- kehitys- ja innovaatiotoiminnassa. RUN-EU:ssa tutkimusta ja innovaatioita kehitetään erityisesti alueiden tarpeisiin ja tulevaisuuden haasteisiin vastaamiseksi esimerkiksi vihreään ja digitaaliseen siirtymään liittyvissä kysymyksissä. Tavoitteena on vahvistaa RUN-kumppanikorkeakoulujen ja niitä ympäröivien alueiden innovaatioekosysteemejä tiiviillä yhteistyöllä alueellisten toimijoiden kanssa.
Yhteistä tutkimusta kehitetään kansainvälisissä tutkimushankkeissa ja -ryhmissä, ja tutkimusosaamista tehdään näkyväksi ympäri Eurooppaa RUN-EU:n tapahtumissa, jotka tuovat koolle tutkijoita ja alueen sidosryhmiä kuten yrityksiä. Yhteisenä tavoitteena on rakentaa tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnan keskittymiä eli hubeja, jotka tuovat yhteen työelämäkumppaneita ja RUN-EU:ssa työskenteleviä tutkijaryhmiä. HAMKin osalta tehtävänä on erityisesti biotalouteen pohjautuvan hubin rakentaminen. Yhteistyö Eurooppa-yliopiston puitteissa mahdollistaa myös tohtoripolut, vaikka kotimainen järjestelmämme ei vielä ammattikorkeakoulujen työelämälähtöisiä tohtoritutkintoja salli.
Rajat ja alat ylittävää yhteistyötä tarvitaan nyt enemmän kuin koskaan
Keväällä 2024 presidentti Macron palasi Sorbonneen pitämään uutta Euroopan tilaa käsittelevää puhetta, joka tällä kertaa uutisoitiin mediassa dramaattisesti otsikolla ”Eurooppa voi kuolla” (Rose & Melander, 2024). Seitsemän vuotta Eurooppa-yliopisto-aloitteen käynnistäneen puheen jälkeen elämme nyt erilaisessa, epävakaammassa Euroopassa. Eurooppalaisen identiteetin ja yhteisten demokraattisten arvojen edistäminen on nyt erityisen merkityksellistä, ja uudessa puheenvuorossaan konkreettisena seuraavana askeleena Euroopassa Macron korostaakin pitkälle viedyn yhteistyön kuten aidosti yhteisen eurooppalaisen yliopistotutkinnon merkitystä.
RUN-Eurooppa-yliopistossa vahvana eteenpäin vievänä moottorina toimiikin pitkän tähtäimen päämäärä kohti yhteistä Eurooppa-yliopistokampusta, jolla on lainsäädännölliset edellytykset toimia yhtenä eurooppalaisena yliopistona. Onnistuneita askeleita tätä päämäärää otetaan koko ajan, kun parhaillaan rakennetaan esimerkiksi yhteisiä tietojärjestelmiä ja hallintorakenteita. Tarvitaan kuitenkin myös kansallisen tason toimia ja tukea, jotta suomalaisilla korkeakouluilla on yhtäläiset taloudelliset ja lainsäädännölliset mahdollisuudet toteuttaa yhteisesti sovittua eurooppalaista korkeakoulustrategiaa osana Eurooppa-yliopistoja muiden eurooppalaisten korkeakoulujen kanssa.
Kirjoittaja
Saara Lindén työskentelee Hämeen ammattikorkeakoulussa RUN-EU-projektipäällikkönä.
Lähteet
Élysée. (2017). President Macron gives speech on new initiative for Europe. https://www.elysee.fr/en/emmanuel-macron/2017/09/26/president-macron-gives-speech-on-new-initiative-for-europe
Rose, M. & Melander, I. (2024). ‘Europe could die’: Macron urges stronger defences, economic reforms. Reuters. https://www.reuters.com/world/europe/macron-aims-cement-french-influence-eu-lift-party-fortunes-with-landmark-speech-2024-04-25/