Leena Mäkinen
Syksystä 2019 alkaen kaikki Hämeen ammattikorkeakoulun (HAMK) aloittavat opiskelijat ovat saaneet käyttöönsä Moodle-alustalle rakennetun digistarttipaketin. Sen avulla he pääsevät tutustumaan opinnoissa käytettäviin digitaalisiin järjestelmiin ja sähköisiin palveluihin itsenäisesti jo ennen opintojensa alkamista. Millaista palautetta opiskelijat ovat antaneet digistarttipaketista ja miten palaute on muuttunut ajan kuluessa? Tässä artikkelissa esitetään näkökulmia suomenkielisen digistarttipaketin hyödyllisyydestä ja merkityksestä opiskelijapalautteen perusteella ja vertaillaan kolmen lukukauden (kevät 2020, syksy 2020 ja kevät 2021) palautteita keskenään.
- kevät 2020: Moodle-alustalle oli kirjautuneena 261 opiskelijaa. Palautekyselyyn vastasi 39 opiskelijaa ja vastausprosentiksi muodostui 15 prosenttia.
- syksy 2020: Moodle-alustalle oli kirjautuneena 2 500 opiskelijaa. Palautekyselyyn vastasi 681 opiskelijaa ja vastausprosentiksi muodostui 27 prosenttia.
- kevät 2021: Moodle-alustalle oli kirjautuneena 471 opiskelijaa. Palautekyselyyn vastasi 98 opiskelijaa ja vastausprosentiksi muodostui 20 prosenttia.
Opiskelijat kokevat digistarttipaketin hyödylliseksi, helppokäyttöiseksi ja motivoivaksi
Opiskelijapalaute digistarttipaketista on ollut positiivista ja opiskelijat ovat kokeneet sen hyödyttävän opintojensa aloittamista (kuva 1). Erityisen tärkeäksi opiskelijat kokevat sen, että pakettia pääsee tekemään ja voi perehtyä sähköisiin järjestelmiin jo ennen opintojen alkamista. Kun tarkastellaan kolmea valittua aloituslukukautta, digistarttipaketin hyödyllisyyden kokemus on lisäksi kasvanut. Keväällä 2021 aloittaneet opiskelijat arvioivat digistarttipaketin hyödyttäneen opintojensa alkua paljon tai melko paljon (78 %), kun vastaava luku oli syksyllä 2020 hieman alhaisempi (72 %) ja keväällä 2020 vielä selkeästi alhaisempi (64 %).
Digistarttipaketti on tarkoitettu suoritettavaksi itsenäisesti ja se on toteutettu hyödyntäen Moodle-alustan automatisointeja ja analytiikkaa, joiden avulla opiskelija voi seurata omaa etenemistään ja saa siitä välitöntä palautetta esimerkiksi osaamismerkkien avulla. Opiskelijoilla on ollut mahdollisuus seurata tehtäviensä etenemistä edistymisen seuranta -palkista ja tätä onkin hyödyntänyt valtaosa palautekyselyn vastaajista (yli 80 %). Moodle-tentit ja niiden suorittamista osoittavat osaamismerkit on koettu erittäin motivoivaksi ja helpoksi tavaksi varmistaa tarvittavan osaamisen syntyminen. Sitä vastoin osaamismerkkejä ei ole vielä osattu tai haluttu jakaa muille. Vain muutama opiskelija vastasi jakaneensa merkkejä esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. Monista toiminnoista huolimatta opiskelijat ovat kokeneet digistarttipaketin helppokäyttöiseksi. Opiskelijapalautteen keskiarvo helppokäyttöisyyden näkökulmasta on pysynyt suhteellisen vakaana ollen hieman alle neljä (4) asteikolla yhdestä viiteen.
Digitaaliset peruspalvelut ja Moodle nousivat merkityksellisimmiksi osioiksi
Opiskelijoiden digistarttipaketti kehitettiin HAMKiin osana eAMK-hanketta (eAMK, 2021) erilaisen pilottikokeilujen ja sisältöalueiden testauksen kautta (Karhu, Mäkinen & Tarvainen, 2020, ss. 60–64; Mäkinen, 2020). Digistarttipaketin sisällöksi valikoituivat seuraavat digitaaliset järjestelmät ja osiot:
- opiskelijan digitaaliset peruspalvelut
- Moodle-oppimisympäristö
- opintojen suunnittelu (sisältää PAKKI-osaamismerkin)
- Office 365
- Yammer
- Teams
- OneDrive
- ZOOM
- Toimisto-ohjelmat (Excel, Power Point ja Word)
- Kirjasto (sisältää Finna-osaamismerkin)
- opiskelu ja hyvinvointi
Opiskelijapalautteen perusteella digistarttipaketin osioista eniten on auttanut opintoihin orientoitumista digitaaliset peruspalvelut -osio, Moodle-osio sekä opintojen suunnittelu -osio (kuva 2). Digitaaliset peruspalvelut -osion merkityksen korkeaan tasoon ja sen nousuun löytyy sekä ulkoisia että sisäisiä tekijöitä. Koronapandemian vuoksi on siirrytty lähes täysin virtuaaliseen opiskeluun ja jokainen opiskelija toimiikin tällä hetkellä digitaalisessa opiskeluympäristössä, mikä on lisännyt tarvetta ottaa käyttöön erilaisia digitaalisia välineitä. Lisäksi HAMKin toimintaohje muuttui ja syksystä 2020 jokaisen opiskelijan on hankittava itse oma opinnoissaan käyttämänsä tietokone. Molemmat seikat ovat lisänneet tarvetta ohjeistuksille ja tuelle. Myös opintojen suunnittelu -osio on palautekyselyn mukaan koettu tärkeäksi. Kiinnostusta olisi jo ennen opintojen alkua tutustua tarkemmin omien opintojen sisältöihin, opettajiin ja siihen, miten digitaalisia välineitä käytännössä hyödynnetään osana oman koulutuksen opintoja.
Kehitystyötä jatketaan palautteiden perusteella
Tässä artikkelissa esitetyt kolmen lukukauden opiskelijapalautteiden tulokset rohkaisevat ylläpitämään, päivittämään ja kehittämään digistarttipakettia edelleen. Opiskelijapalautteiden perusteella HAMKin digistarttipaketin vahvuutena voidaan pitää sen merkityksellisyyttä osana opintoihin orientoitumista jo ennen varsinaisten opintojen aloittamista. Teknisesti on onnistuttu rakentamaan Moodle-alusta, joka opiskelijapalautteiden mukaan on helppokäyttöinen sekä sisältää motivaatiota ylläpitäviä elementtejä kuten osaamismerkkejä ja edistymisen seurannan analytiikkaa. Mahdollisuuksia jatkokehittämiselle palautekyselyn perusteella olisi digistarttipaketin selkeämpi räätälöinti antamaan opiskelijoille täsmällisempää tietoa oman koulutuksen sisällöistä ja siitä, miten starttipaketissa esitettyjä digitaalisia välineitä ja sähköisiä ympäristöjä tullaan hyödyntämään omassa koulutuksessa.
KTM, lehtori, digipedamentori Leena Mäkinen on mukana kehittämässä HAMKissa digistarttipakettia. Lisäksi hän suunnittelee digitaalisia oppimisympäristöjä ja käänteistä oppimista ilmiöpohjaisuuteen perustuen erityisesti liiketalouden tradenomien virtuaalitutkinnossa.