Sanna Nieminen & Oona Ojantausta
Hämeen ammattikorkeakoulussa (HAMK) lukuvuosi koostuu neljästä kahdeksan viikon periodista. Periodeihin sijoittuva opetus on rakennettu työelämälähtöisiksi 15 opintopisteen laajuisiksi osaamiskokonaisuuksiksi, joita kutsutaan moduuleiksi. Moduulit rakentuvat opintojaksoista, joita yhdistää sama ilmiöperustaisuus.
Terveysalan moduulitiimit koostuvat terveysalan sekä kielten ja viestinnän lehtoreista, joiden tehtävänä on muodostaa moduulin opintojaksojen välille punainen lanka. Moduulitiimin tehtäviin kuuluvat sekä moduulin että yksittäisten opintojaksojen käsikirjoittaminen, toteutussuunnitelman laatiminen, arvioinnin toteuttaminen sekä palautteen kerääminen.
Tässä artikkelissa kerromme terveysalan teoriamoduulityöskentelystä ja sen kehittämisestä työhyvinvoinnin edistämisen näkökulmasta.
Miksi moduulityöskentelyä tulee kehittää?
Ammattikorkeakoulujen rahoitus on leikkauksien kohteena (Arene, 2023), mikä ajaa koulutusohjelmat kehittämään toimintaansa entistä resurssitehokkaammaksi. Moduulitiimit ovat uuden haasteen edessä, kun käytössä olevat resurssit tulee sovittaa jo tiedossa oleviin työhyvinvoinnin haasteisiin.
Sosiaali- ja terveysalan opettajien kokemus siitä, että työaika ei riitä työtehtävien hoitamiseen (Länsikallio ym., 2018), velvoittaa pohtimaan opettajien arjen sujuvuutta ja moduulitiimien työskentelyn tehostamista. Lisäksi epäselvyydet tiimin jäsenten vastuualueissa ja työtehtävissä (Bailey ym., 2018), tiimien puutteellinen yhteistyö (Bailey & Madden, 2016) ja epäjohdonmukaisuus sekä haasteet viestinnässä (Piccolo ym., 2010) lisäävät resurssien hukkaa ja heikentävät työhyvinvointia. Jokaisella moduulitiimin jäsenellä tulee olla selkeä käsitys kunkin työtehtävistä ja vastuista. Puutteelliset ohjeistukset tehtävissä voivat johtaa suurempaan kuormitukseen ja aiheettomiin syyttelyihin työyhteisössä (Järvinen, 2017). Moduulityöskentelyn kehittämistarpeen taustalla on siis useita syitä.
Infograafilla selkeyttä moduulityöskentelyyn
HAMK on tarjonnut työntekijöilleen mahdollisuuden osallistua HAMK Edu -tutkimusyksikön järjestämälle korkeakoulupedagogiikan opintojaksolle LearnWell – Opetus, oppiminen ja hyvinvointi. Opintojakson tavoitteena on tarjota opettajille työkaluja oman opetuksen ja hyvinvoinnin kehittämiseen. Osa opintojakson suoritusta on käytännön tarpeisiin vastaavan kehittämistyön toteuttaminen. Me terveysalan lehtoreina näimme tässä erinomaisen tilaisuuden moduulityöskentelyn kehittämiselle.
Kehittämistyömme tarkoituksena oli selkeyttää ja tuoda näkyväksi moduulitiimin työskentelyn keskeiset sisällöt ja vaiheet. Asetimme kehittämistyön tavoitteeksi edistää terveysalan henkilöstön työhyvinvointia mahdollistamalla nopean ja helpon pääsyn viimeisimmän tiedon äärelle. Halusimme tiivistää kehittämistyömme sisällön visuaalisesti selkeäksi infograafiksi. Valitsimme infograafin alustaksi HAMKin työntekijöiden käytössä olevan Venngage-palvelun, koska se on helposti saavutettava ja mahdollistaa hyperlinkkien sisällyttämisen alustalle.
Kehittämistyönä tuottamamme henkilöstölle suunnattu infograafi (kuvio 1) kuvaa terveysalan teoriaopetusta sisältävien moduulien yhteisiä käytänteitä, ja se sisältää viisi pääteemaa: terveysalan työryhmät, moduulitiimin yhteinen suunnittelu, opintojaksokohtainen suunnittelu, opintojaksokohtainen arviointi sekä moduulitiimin yhteinen arviointi. Sujuvan toiminnan edellytyksenä moduulitiimien tulee tarkastella toimintaansa näiden viiden vaiheen kautta, ja infograafilla pyrimme selkeyttämään näiden vaiheiden sisältöä moduulitiimien jäsenille.
Infograafiin on nivottu myös näkökulma siitä, miten varmistetaan opiskelijan pääsy samaisen tiedon äärelle ja samalla edistetään opiskelijan opintojen sujuvuutta sekä selkeyttä. Seuraavaksi käymme läpi infograafiin sisällytetyt vaiheet, joita noudattamalla moduulitiimien on mahdollista rakentaa toimiva teoriamoduulikokonaisuus.
Terveysalan työryhmät
Terveysalalla on useita työryhmiä, jotka vastaavat erilaisista kokonaisuuksista koulutusohjelman sisällä. Työryhmissä toteutetaan koulutukseen liittyvää suunnittelu- ja valmistelutyötä. Tiedonkulun ja laadun varmistamiseksi moduulitiimien tulee pysyä ajan tasalla koulutuksen yhteisistä tavoitteista, terveysalan työryhmissä tehdyistä päätöksistä ja työryhmien jäsenistä. Näin ollen infograafiin on tuotu toimintaohjeet ajantasaisen tiedon varmistamiseksi sekä hyperlinkki työryhmien kokoonpanoja ja vastuualueita kuvaavaan tiedostoon.
Moduulitiimin yhteinen suunnittelu
Kun yhteiset toimintaohjeet ovat selvillä, teoriamoduulin rakentaminen käynnistyy moduulitiimin yhteisellä suunnittelulla. Jokaiseen moduulitiimiin on nimetty moduulista vastaava työpari. Tämä työpari on vastuussa moduulitiimin yhteisen suunnittelun aikataulutuksesta ja toteutumisesta.
Tätä työskentelyä helpottamaan ja yhtenäistämään laadimme taulukkomuotoon rakennetun check-listan, jota pääsee katsomaan infograafiin upotetun hyperlinkin kautta. Check-listan sisältöjä ovat moduulitiimin yhteisten palaveriaikojen varaaminen koko lukuvuodelle, yhteisten pelisääntöjen laatiminen, resurssien läpikäyminen ja työn jakaminen, lukujärjestysten suunnittelu sekä moduulin yhteisen Learn-verkko-oppimisalustan rakentaminen. Moduulien tarjonta ja aikataulutus tulee tehdä näkyväksi opiskelijalle riittävän ajoissa. Terveysalalla nämä linkittyvät opetussuunnitelmaan ja opiskelijoille tarjottavaan moduulikarttaan.
Opintojaksokohtainen suunnittelu ja arviointi
Moduulitiimin sisällä jokainen opintojakson opettaja huolehtii oman opintojaksonsa suunnittelusta ja toteutumisesta. Tätä varten infograafista on pääsy opintojaksokohtaisen suunnittelun check-listaan. Listaan on sisällytetty aikataulutetut ohjeet toteutussuunnitelmien laadintaan, opiskelijoiden ilmoittautumisten hyväksymiseen opintojaksolle sekä opintojakson Learn-alustan rakentamiseen ja päivittämiseen. Laadukkaan opintojaksokohtaisen suunnittelun varmistamiseksi opettajien tulee huomioida laadukkaan moduulitoteutuksen kriteerit sekä yhteneväisten Learn-alustojen luominen. Meillä terveysalalla hyödynnetään tämän toteutumisessa digipedamentoreita, jotka kehittävät koulutusten verkko-opetukseen liittyvää osaamista ja tukevat opettajia näiden sisältöjen luomisessa. Opiskelijalle opintojaksokohtainen suunnittelu tuodaan näkyväksi toteutussuunnitelmina opiskelijan työpöydällä eli Pakissa sekä Learn-verkko-oppimisympäristön alustoilla.
Opintojaksokohtaisissa arvioinneissa opettajien tulee noudattaa HAMKin Opintojen arviointi -toimintaohjetta. Toimintaohjeeseen on suora pääsy infograafista. HAMKissa opettajien opetuksen suunnittelun, toteuttamisen ja arvioinnin hallintajärjestelmänä toimii Peppi, jonne arviointi viedään jokaiselle opiskelijalle opintojakson päätyttyä. Mikäli suoritus on hylätty, tulee Peppiin kirjata opiskelijalle ja opettajakollegoille näkyviin, mitä suorituksia opiskelijalta puuttuu. Näin varmistetaan tiedonkulku ja läpinäkyvyys. Opiskelijoille arviointi tuodaan näkyväksi selkeinä arviointikriteereinä toteutussuunnitelmatasolla sekä Learnissa.
Moduulitiimin yhteinen arviointi
Opiskelijoilta kerätään moduulikohtainen palaute periodin päättyessä Spark-opintopalautejärjestelmässä. Tämän jälkeen moduulitiimi kokoontuu käymään palautetta läpi ja keskustelemaan moduulitiimin työskentelystä sekä opiskelijoiden palautteesta. Opiskelijoiden palautteeseen vastataan kirjallisella palautteella, johon koostetaan yhteenveto palautteista sekä huomiot moduulin jatkokehittämisestä.
HAMKin strategian mukaisen toiminnan näkökulmasta on tärkeää, että moduulitiimi pohtii omaa toimintaansa ja sen kehittämistä yhteistyössä koulutuspäällikön ja digipedamentorin kanssa. Tätä varten on luotu moduulien itsearviointilomake, joka täytetään moduulin päättyessä ja jonka pohjalta myös yksikön kehittämispäällikkö tarkastelee terveysalan moduulitiimien toimintaa.
Lopuksi
Terveysalan moduulityöskentelyn kehittämisestä voivat hyötyä myös muut koulutusohjelmat. Vinkkejä toimivan moduulityöskentelyn varmistamiseksi ovat:
- Moduulitiimien jäsenillä tulee olla yhteisymmärrys voimassa olevista toimintaohjeista ja nopea pääsy niiden äärelle.
- Moduulitiimin työskentelyn ja opetuksien suunnittelu tulee tehdä lukuvuosi kerrallaan riittävän ajoissa, mielellään edellisenä lukuvuonna. Näin varmistetaan opettajien työhyvinvoinnin edistämisen lisäksi myös opiskelijoiden tiedonsaanti sekä muun elämän ja opiskelun yhteensovittaminen.
- Moduulitiimin jäsenten tulee sitoutua eteenpäin suuntaavaan kehittämiseen ja noudattaa jaettua vastuuta muiden tiimin jäsenten kanssa.
Koemme infograafin selkeyttäneen moduulitiimien toimintaa ja tuoneen näkyväksi sen moninaiset vaiheet. Helppo ja nopea pääsy yhdessä sovitun tiedon äärelle helpottaa opettajien arkea samalla parantaen heidän työhyvinvointiaan. Teoriamoduulien kehittämisen lisäksi olisi tärkeää rakentaa samankaltaiset raamit myös harjoittelumoduuleihin, joissa terveysalan opiskelijat suorittavat hoitotyön toimintaympäristöissä käytännön harjoittelujaksojaan.
Kirjoittajat
Sanna Nieminen, terveysalan lehtori, HAMK
Oona Ojantausta, terveysalan lehtori, HAMK
Lähteet
Arene. (16.6.2023). 100 miljoonan rahoitusleikkaus ammattikorkeakouluilta johtaa koulutuspaikkojen vähentämiseen – Ammattikorkeakoulujen rooli soveltavassa tutkimuksessa vahvistuu. https://arene.fi/ajankohtaista/100-miljoonan-rahoitusleikkaus-ammattikorkeakouluilta-johtaa-koulutuspaikkojen-vahentamiseen-ammattikorkeakoulujen-rooli-soveltavassa-tutkimuksessa-vahvistuu/
Bailey, C., Yeoman, R., Madden, A., Thompson, M. & Kerridge, G. (2019). A Review of the Empirical Literature on Meaningful Work: Progress and Research Agenda. Human Resource Development Review, 18(1), 83–113.
Bailey C. & Madden, A. (2016). What makes work meaningful – or meaningless? MIT Sloan Management Review 57(4). http://sloanreview.mit.edu/x/57417
Järvinen, P. (2017). Menestyvän työyhteisön pelisäännöt. Helsinki: WSOYpro.
Länsikallio R., Kinnunen K. & Ilves V. (2018). Opetusalan työolobarometri 2017. OAJ:n julkaisusarja 5:2018. https://www.oaj.fi/globalassets/julkaisut/2018/tyoolobarometri_final_0905_sivut.pdf
Piccolo, R., Greenbaum R., Den Hartog, D. & Folger, R. (2010). The relationship between ethical leadership and core job characteristics. Journal of Organizational Behaviour, 31(2–3), 239–278. https://doi.org/10.1002/job.627.