• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
HAMK Unlimited

HAMK Unlimited

Julkaisuja Hämeen ammattikorkeakoulusta

  • Lehdet
        • Professional
        • Journal
        • Scientific
  • Alat
        • Ammatillinen osaaminen ja opetus
        • Biotalous ja luonnonvara-ala
        • Hyvinvointi ja sote-ala
        • Kulttuuri ja muotoilu
        • Teknologia ja liikenne
        • Yrittäjyys ja liiketoiminta
        • Muut
  • Kokoelmat
        • Avoin Häme
        • CleanExport
        • Digitalisaatio ja muutos / Digitalization and Change
        • DigiTrail
        • Employers’ perspectives on ePortfolios
        • Empowering ePortfolio Process
        • Higher education perspectives on ePortfolios
        • Innovaatiojohtaminen
        • Liikenne 4.0
        • Luomussa vara parempi
        • PoliRural – Hämeen maaseutua kehitetään tulevaisuutta ennakoimalla yhdessä
        • Problem-based learning & agropreneurship in Africa
        • Maahanmuuttajien urareitit
        • Nuoret huippumyyjät
        • Office 365 -intran käyttöönotto HAMKissa
        • Oppimisen digiagentit II
        • Students’ perspectives on ePortfolios
        • TAIKOJA
        • Uudistuva hevostalous
        • Universal Design for Learning (UDL)
        • KIITO – Kiertotalousosaamisella uudistuvaa liiketoimintaa
  • In English
        • Articles in English
        • About HAMK Unlimited
        • Instructions for writers
        • Instructions for reviewers
        • Contact editorial staff
  • Ohjeet
        • Kirjoittajan ohjeet
        • Arvioijan ohjeet
        • Info
/ HAMK Unlimited Professional / Ammatillinen osaaminen ja opetus /

Verkkotutkinnot mahdollistavat opiskelun paikasta riippumatta

Kuva: © Synthex🇺🇦 / Adobe Stock.

Leena Mäkinen & Jaana Kullaslahti

15.12.2023
Kuuntele - Listen

Kokonaan verkossa suoritettavat tutkinnot antavat mahdollisuuden saavuttaa korkeakoulututkinto joustavasti erilaisissa elämäntilanteissa. Hämeen ammattikorkeakoulussa (HAMK) on panostettu jo vuosia joustavaan ja saavutettavaan opiskeluun. Yhtenä esimerkkinä tästä ovat kokonaan verkossa suoritettavat tutkinnot, jotka antavat mahdollisuuden opiskella korkeakoulututkinto erilaisissa ja muuttuvissa elämäntilanteissa sekä asuinpaikasta riippumatta. Miltä näyttää HAMKin verkkotutkintojen tilanne tällä hetkellä? Asiaa selvitettiin syksyllä 2023 osana Kansallinen verkkotutkintoverkosto -hanketta (Turku AMK, 2021).

Verkkotutkintojen määrä kasvanut – ensimmäiset aloitettu vuonna 2007

Ensimmäiset kokonaan verkossa suoritettavat tutkinnot aloitettiin HAMKissa jo vuonna 2007, jolloin liiketalouden ja tietojenkäsittelyn tradenomitutkinnot muuttuivat työn ohessa opiskeleville täysin verkossa opiskeltavaksi. Tavoitteena oli vuorovaikutteisen verkkotutkinnon kehittäminen, jossa täysin virtuaalinen opiskelu rakennettiin aidosti yhteisölliseksi ja vuorovaikutteiseksi. Tämä osoittautui toimivaksi malliksi, sillä opiskelijat motivoituvat, sitoutuvat ja myös etenevät opinnoissaan paremmin yhteisöllisessä opiskelussa (Tsupari ym., 2023). Tällä hetkellä myös englanninkielistä Bachelor of Business Administration -tutkintoa ja hevosalan liiketoiminnan tradenomitutkintoa opiskellaan verkkotutkintona.

Muutamia vuosia ennen varsinaisia verkkotutkintoja aloitettiin myös tietojenkäsittelyn erikoistumisopintojen (30 op) sekä ammatillisen opettajankoulutuksen opintojen (60 op) toteutukset täysin verkko-opintoina. Viime vuosina kokonaan verkkoon on siirtynyt myös kaksi vuotta kestäviä muuntokoulutuksia. Näissä koulutuksissa opiskelijat ovat pääosin tiiviisti mukana työelämässä. Heille verkko-opiskelu mahdollistaa sujuvan ja joustavan työn ohessa opiskelun. Täysin verkossa toteutettavien tutkintojen lisäksi kaikki HAMKin tarjoamat monimuotokoulutukset ovat hyvin verkkopainotteisia. Kampuksella käymistä ja läsnäoloa saattavat vaatia ainoastaan erityistilanteet kuten laboratoriossa työskentely.

Ylemmän ammattikorkeakoulun tutkintoja voi opiskella HAMKissa joko kokonaan verkossa tai hyvin verkkopainotteisesti. Täysin verkossa on mahdollista opiskella liiketoiminnan kehittämistä ja teknologiaosaamisen johtamista. Kolmantena kokonaan verkossa opiskeltavana tutkintona on syksyllä 2022 aloitettu Management in Sustainable Business -koulutus, jossa on vahvasti mukana kansainvälinen näkökulma RUN-Eurooppa-yliopistoverkoston (Regional University Network, n.d.) kautta. Verkoston muodostavat yhdeksän korkeakoulua kahdeksasta eri maasta. Verkko-opiskelu sopii erinomaisesti ylemmän ammattikorkeakoulun tutkintoihin, joissa painopiste on joka tapauksessa opiskelijan tekemässä työelämälähtöisessä kehittämistyössä. Opiskelijoita tuetaan verkossa opettajien ja opiskelijoiden tiiviillä vuorovaikutuksella.

Verkossa opiskelun tavat monimuotoistuvat tulevaisuudessa

Työelämän nopea muutos ja teknologian kehittyminen sekä kilpailu osaamisesta ja osaajista vaativat korkeakouluja kehittämään uudenlaisia joustavia koulutuksen malleja (OKM, 2022). HAMKin verkkotutkinnot ovat yksi ratkaisu joustavasti kokonaan verkossa opiskeltavana tutkintona. Uusia verkkotutkintoja kehitetään tällä hetkellä myös alakohtaisten kansallisten ja kansainvälisten verkostojen yhteistyönä. Esimerkkejä alakohtaisista verkkotutkintojen kehittämisverkostoista Suomessa ovat sairaanhoitajakoulutus, musiikkiala sekä sosionomikoulutus (Kullaslahti ym., 2023).

Korkeakoulujen yhteinen kansallinen Digivisio 2030 -hanke (n.d.) vauhdittaa kehitystä kohti opiskelijalähtöisiä oppimispolkuja, yhdenvertaisia mahdollisuuksia opiskeluun ja tiiviimpää yhteistyötä työelämän kanssa. Hankkeen piloteissa onkin viimeisen vuoden aikana kehitetty jatkuvan ja joustavan oppimisen tarjontaa. Korkeakoulut ovat rakentaneet pieniä osaamiskokonaisuuksia (micro-credentials), joiden avulla voidaan vastata tutkintoja nopeammin työelämän osaamistarpeisiin. Osaamiskokonaisuuksia pinoamalla ja keräämällä opiskelija voi mahdollisesti tulevaisuudessa kerätä itselleen myös kokonaisen tutkinnon.

Digitalisaation edetessä ja uusien teknologioiden kehittyessä varmaa on, että verkossa opiskelu ja siihen liittyvät kouluttautumismahdollisuudet tulevat jatkossakin lisääntymään ja tarjoamaan entistä paremmat mahdollisuudet osaamisen kehittämiselle.

Kirjoittajat

Leena Mäkinen, lehtori, 24/7-oppimisen muotoilija, Hämeen ammattikorkeakoulu.

Jaana Kullaslahti, korkeakoulupedagogiikan asiantuntija, Hämeen ammattikorkeakoulu.

Lähteet

Digivisio 2030. (n.d.). Perustietoa Digivisio 2030 -hankkeesta. https://digivisio2030.fi/perustietoa-digivisio-2030-hankkeesta/

Joshi, M., Könni, P., Mäenpää, K., Mäkinen, L., Pilli-Sihvola, M., Rautiainen, T., Timonen, P. & Valkki, O. (2020). Verkkotutkinnot. Turun ammattikorkeakoulun raportteja 269. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20201230103025

Kullaslahti, J., Aaltonen, H. Joshi, M., Kaskela, M., Knuuttila, J., Korhonen, T. & Pinola. S. (2023). Verkkotutkinnot –utopiaa vai tulevaisuutta? AMK-lehti/UAS Journal, 3/2023. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20230922136209

OKM. (2022). Maailman osaavimman ja sivistyneimmän kansan kotimaaksi. Kansallinen korkeakoulujen jatkuvan oppimisen strategia 2030. https://okm.fi/documents/1410845/4392480/Kansallinen+korkeakoulujen+jatkuvan+oppimisen+strategia_1.0.pdf

Regional University Network. (n.d.). Regional universityUniversity Network. European University. https://run-eu.eu/

Tsupari, K., Knuuttila, J., Lundbom, P., Mäenpää, K. & Timonen, P. (2023). Yhteisöllisyys motivoi verkkotutkinnoissa. AMK-lehti/UAS Journal, 3/2023. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20230930137997

Turku AMK (2021) Kansallinen verkkotutkintoverkosto –hanke (FONE) https://www.turkuamk.fi/fi/tutkimus-kehitys-ja-innovaatiot/hae-projekteja/kansallinen-verkkotutkintoverkosto/

LISÄÄ AIHEEN YMPÄRILTÄ / RELATED POSTS

Opiskelijoiden kokemuksia korkeakoulujen yhteisistä vieraiden kielten verkko-opintojaksoista Digiopettaja ja onnistunut verkkokurssiDigiopettaja ja onnistunut verkkokurssi VopetekoVopeteko‑palkinnosta digimentoreihin − digiopetuksen hyvät käytännöt esiin Itseohjautuvuuden tukeminen ammattikorkeakoulun e-opinnoissa – flowta verkkoon
PREVIOUS POST Digitalising teaching and learning in Sub-Saharan Africa
NEXT POST Mikromuovit viherrakentamisessa

Primary Sidebar

PYSYVÄ OSOITE / URN

https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231212153484

LISENSSI / LICENCE

Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.

Avainsanat / Keywords

joustavuus verkko-opiskelu verkkotutkinto

VIITTAUSOHJE / CITE THIS ITEM

Mäkinen, L. & Kullaslahti, J. (2023). Verkkotutkinnot mahdollistavat opiskelun paikasta riippumatta. HAMK Unlimited Professional, 15.12.2023. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231212153484

Footer

HAMK UNLIMITED

HAMK Unlimited on Hämeen ammattikorkeakoulun open access
-julkaisuportaali. Julkaisuista vastaa HAMKin toimituskunta.
julkaisut@hamk.fi

TIETOA SIVUSTOSTA

Alasottoilmoitus
Käyttöehdot
Saavutettavuusseloste

Häme University of Applied Sciences

Copyright © 2025 · Genesis Sample on Genesis Framework · WordPress · Log in

Sivustollamme hyödynnetään evästeitä, jotta voimme seurata sivuston käyttöä ja kehittää palveluamme. HyväksyKieltäydyLISÄTIETOJA