Leena Mäkinen & Jaana Kullaslahti
Kokonaan verkossa suoritettavat tutkinnot antavat mahdollisuuden saavuttaa korkeakoulututkinto joustavasti erilaisissa elämäntilanteissa. Hämeen ammattikorkeakoulussa (HAMK) on panostettu jo vuosia joustavaan ja saavutettavaan opiskeluun. Yhtenä esimerkkinä tästä ovat kokonaan verkossa suoritettavat tutkinnot, jotka antavat mahdollisuuden opiskella korkeakoulututkinto erilaisissa ja muuttuvissa elämäntilanteissa sekä asuinpaikasta riippumatta. Miltä näyttää HAMKin verkkotutkintojen tilanne tällä hetkellä? Asiaa selvitettiin syksyllä 2023 osana Kansallinen verkkotutkintoverkosto -hanketta (Turku AMK, 2021).
Verkkotutkintojen määrä kasvanut – ensimmäiset aloitettu vuonna 2007
Ensimmäiset kokonaan verkossa suoritettavat tutkinnot aloitettiin HAMKissa jo vuonna 2007, jolloin liiketalouden ja tietojenkäsittelyn tradenomitutkinnot muuttuivat työn ohessa opiskeleville täysin verkossa opiskeltavaksi. Tavoitteena oli vuorovaikutteisen verkkotutkinnon kehittäminen, jossa täysin virtuaalinen opiskelu rakennettiin aidosti yhteisölliseksi ja vuorovaikutteiseksi. Tämä osoittautui toimivaksi malliksi, sillä opiskelijat motivoituvat, sitoutuvat ja myös etenevät opinnoissaan paremmin yhteisöllisessä opiskelussa (Tsupari ym., 2023). Tällä hetkellä myös englanninkielistä Bachelor of Business Administration -tutkintoa ja hevosalan liiketoiminnan tradenomitutkintoa opiskellaan verkkotutkintona.
Muutamia vuosia ennen varsinaisia verkkotutkintoja aloitettiin myös tietojenkäsittelyn erikoistumisopintojen (30 op) sekä ammatillisen opettajankoulutuksen opintojen (60 op) toteutukset täysin verkko-opintoina. Viime vuosina kokonaan verkkoon on siirtynyt myös kaksi vuotta kestäviä muuntokoulutuksia. Näissä koulutuksissa opiskelijat ovat pääosin tiiviisti mukana työelämässä. Heille verkko-opiskelu mahdollistaa sujuvan ja joustavan työn ohessa opiskelun. Täysin verkossa toteutettavien tutkintojen lisäksi kaikki HAMKin tarjoamat monimuotokoulutukset ovat hyvin verkkopainotteisia. Kampuksella käymistä ja läsnäoloa saattavat vaatia ainoastaan erityistilanteet kuten laboratoriossa työskentely.
Ylemmän ammattikorkeakoulun tutkintoja voi opiskella HAMKissa joko kokonaan verkossa tai hyvin verkkopainotteisesti. Täysin verkossa on mahdollista opiskella liiketoiminnan kehittämistä ja teknologiaosaamisen johtamista. Kolmantena kokonaan verkossa opiskeltavana tutkintona on syksyllä 2022 aloitettu Management in Sustainable Business -koulutus, jossa on vahvasti mukana kansainvälinen näkökulma RUN-Eurooppa-yliopistoverkoston (Regional University Network, n.d.) kautta. Verkoston muodostavat yhdeksän korkeakoulua kahdeksasta eri maasta. Verkko-opiskelu sopii erinomaisesti ylemmän ammattikorkeakoulun tutkintoihin, joissa painopiste on joka tapauksessa opiskelijan tekemässä työelämälähtöisessä kehittämistyössä. Opiskelijoita tuetaan verkossa opettajien ja opiskelijoiden tiiviillä vuorovaikutuksella.
Verkossa opiskelun tavat monimuotoistuvat tulevaisuudessa
Työelämän nopea muutos ja teknologian kehittyminen sekä kilpailu osaamisesta ja osaajista vaativat korkeakouluja kehittämään uudenlaisia joustavia koulutuksen malleja (OKM, 2022). HAMKin verkkotutkinnot ovat yksi ratkaisu joustavasti kokonaan verkossa opiskeltavana tutkintona. Uusia verkkotutkintoja kehitetään tällä hetkellä myös alakohtaisten kansallisten ja kansainvälisten verkostojen yhteistyönä. Esimerkkejä alakohtaisista verkkotutkintojen kehittämisverkostoista Suomessa ovat sairaanhoitajakoulutus, musiikkiala sekä sosionomikoulutus (Kullaslahti ym., 2023).
Korkeakoulujen yhteinen kansallinen Digivisio 2030 -hanke (n.d.) vauhdittaa kehitystä kohti opiskelijalähtöisiä oppimispolkuja, yhdenvertaisia mahdollisuuksia opiskeluun ja tiiviimpää yhteistyötä työelämän kanssa. Hankkeen piloteissa onkin viimeisen vuoden aikana kehitetty jatkuvan ja joustavan oppimisen tarjontaa. Korkeakoulut ovat rakentaneet pieniä osaamiskokonaisuuksia (micro-credentials), joiden avulla voidaan vastata tutkintoja nopeammin työelämän osaamistarpeisiin. Osaamiskokonaisuuksia pinoamalla ja keräämällä opiskelija voi mahdollisesti tulevaisuudessa kerätä itselleen myös kokonaisen tutkinnon.
Digitalisaation edetessä ja uusien teknologioiden kehittyessä varmaa on, että verkossa opiskelu ja siihen liittyvät kouluttautumismahdollisuudet tulevat jatkossakin lisääntymään ja tarjoamaan entistä paremmat mahdollisuudet osaamisen kehittämiselle.
Kirjoittajat
Leena Mäkinen, lehtori, 24/7-oppimisen muotoilija, Hämeen ammattikorkeakoulu.
Jaana Kullaslahti, korkeakoulupedagogiikan asiantuntija, Hämeen ammattikorkeakoulu.
Lähteet
Digivisio 2030. (n.d.). Perustietoa Digivisio 2030 -hankkeesta. https://digivisio2030.fi/perustietoa-digivisio-2030-hankkeesta/
Joshi, M., Könni, P., Mäenpää, K., Mäkinen, L., Pilli-Sihvola, M., Rautiainen, T., Timonen, P. & Valkki, O. (2020). Verkkotutkinnot. Turun ammattikorkeakoulun raportteja 269. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20201230103025
Kullaslahti, J., Aaltonen, H. Joshi, M., Kaskela, M., Knuuttila, J., Korhonen, T. & Pinola. S. (2023). Verkkotutkinnot –utopiaa vai tulevaisuutta? AMK-lehti/UAS Journal, 3/2023. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20230922136209
OKM. (2022). Maailman osaavimman ja sivistyneimmän kansan kotimaaksi. Kansallinen korkeakoulujen jatkuvan oppimisen strategia 2030. https://okm.fi/documents/1410845/4392480/Kansallinen+korkeakoulujen+jatkuvan+oppimisen+strategia_1.0.pdf
Regional University Network. (n.d.). Regional universityUniversity Network. European University. https://run-eu.eu/
Tsupari, K., Knuuttila, J., Lundbom, P., Mäenpää, K. & Timonen, P. (2023). Yhteisöllisyys motivoi verkkotutkinnoissa. AMK-lehti/UAS Journal, 3/2023. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20230930137997
Turku AMK (2021) Kansallinen verkkotutkintoverkosto –hanke (FONE) https://www.turkuamk.fi/fi/tutkimus-kehitys-ja-innovaatiot/hae-projekteja/kansallinen-verkkotutkintoverkosto/