• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
HAMK Unlimited

HAMK Unlimited

Julkaisuja Hämeen ammattikorkeakoulusta

  • Lehdet
        • Professional
        • Journal
        • Scientific
  • Alat
        • Ammatillinen osaaminen ja opetus
        • Biotalous ja luonnonvara-ala
        • Hyvinvointi ja sote-ala
        • Kulttuuri ja muotoilu
        • Teknologia ja liikenne
        • Yrittäjyys ja liiketoiminta
        • Muut
  • Kokoelmat
        • Avoin Häme
        • CleanExport
        • Digitalisaatio ja muutos / Digitalization and Change
        • DigiTrail
        • Employers’ perspectives on ePortfolios
        • Empowering ePortfolio Process
        • Higher education perspectives on ePortfolios
        • Innovaatiojohtaminen
        • Liikenne 4.0
        • Luomussa vara parempi
        • PoliRural – Hämeen maaseutua kehitetään tulevaisuutta ennakoimalla yhdessä
        • Problem-based learning & agropreneurship in Africa
        • Maahanmuuttajien urareitit
        • Nuoret huippumyyjät
        • Office 365 -intran käyttöönotto HAMKissa
        • Oppimisen digiagentit II
        • Students’ perspectives on ePortfolios
        • TAIKOJA
        • Uudistuva hevostalous
        • Universal Design for Learning (UDL)
        • KIITO – Kiertotalousosaamisella uudistuvaa liiketoimintaa
  • In English
        • Articles in English
        • About HAMK Unlimited
        • Instructions for writers
        • Instructions for reviewers
        • Contact editorial staff
  • Ohjeet
        • Kirjoittajan ohjeet
        • Arvioijan ohjeet
        • Info
/ HAMK Unlimited Professional / Ammatillinen osaaminen ja opetus /

Taidelähtöisellä ajattelulla ekososiaalista sivistystä opettajatutkijoiden yhteistyössä

Kati Vapalahti, Anne Pässilä & Sari Suomalainen

03.11.2022
Kuuntele - Listen

Luonnon monimuotoisuuden säilyttämiseksi ja ilmastomuutoksen pysäyttämiseksi on etsittävä keinoja niin talouden, filosofian, tekniikan kuin koulutuksenkin kautta. Ammatillisen ja inhimillisen kasvun merkitys korostuu, kun ihmisen elämäntapaa aletaan tarkastella kriittisesti. Koulutuksella on iso merkitys kriittisen ajattelun kehittämisessä ja käyttäytymisen muuttamisessa (ks. Lehtonen ym., 2019).

Kaakkois-Suomen (Xamk) ja Hämeenlinnan ammattikorkeakouluissa (HAMK) sekä LUT-yliopistossa on tehty koulutusyhteistyötä kriittisen ajattelun edistämiseksi. Tässä artikkelissa kuvaamme yhteistyön taustaa, pedagogiikkaa sekä tulevaisuuden yhteistyösuunnitelmia.

Ekososiaalinen sivistys toimintaperiaatteena 

Ekososiaalinen sivistys tarkoittaa ymmärryksen lisäämistä luontoon kohdistuviin vapauksiin ja vastuisiin. Tärkeimpänä tässä tarkastelussa ovat ekologiset kysymykset. Toisena tärkeyshierarkiassa tulevat luovuttamattomat ihmisoikeudet sisältäen esimerkiksi sosiaalisen kestävyyden materiaalihankinnoissa. Kolmantena vaalitaan vakaata taloutta, jonka kautta resurssien oikeudenmukainen jakaminen ja taloudelliset toimintaedellytykset mahdollistuvat. (Lehtonen ym., 2019; Salonen & Konkka, 2015)

Ekososiaalinen sivistys perustuu kolmeen arvoon: vastuullisuuteen, kohtuullisuuteen ja ihmistenvälisyyteen. Vastuullisuudella tarkoitetaan myötätuntoa ja toisen asemaan asettumisen taitoa, niin ihmisten välillä kuin ihmisten ja muun luonnon välillä. Kohtuullisuus tarkoittaa elämän mielekkyyden rakentamista sosiaalisista, henkisistä ja kulttuurisista sisällöistä materialismin sijaan. Ihmistenvälisyys taas tarkoittaa mahdollisuutta osallistua erilaisiin yhteisöihin. Yhteisöllisiä tiloja tarvitaan vastavuoroiseen oppimiseen, joissa tieteellisen ja taidelähtöisen toiminnan kautta synnytetään dialogia ja rikastutetaan arkea. (Lehtonen ym., 2019; Salonen & Bardy, 2015)

Taidelähtöiset menetelmät kriittisyyden tutkimusalustana 

Taidelähtöiset menetelmät perustuvat tiettyyn taidemuotoon. Esimerkiksi draamaan perustuvat menetelmät suunnitellaan usein dramaturgisen kehystyksen ja draaman peruselementtien (rooli, tilanne, painopiste/näkökulma ja jännite) avulla. Tämä johtaa usein jaettuun uuteen tietoon. Kehittämis- ja tutkimusprosessissa näitä menetelmiä voi soveltaa ongelman ja kysymysten hahmottamisessa, aineiston keruussa, analyysissä ja tulkinnassa ja/tai raportoinnissa. (Owens, 2019)

Ihmistenvälisessä kehittämisessä yhteisön jäsenet ovat toimijoita ja aktiivisesti mukana taiteen luomisessa etsiessään erilaisia vastuullisuusnäkökulmia. Oleellista on, että taidelähtöisiä menetelmiä hyödyntävässä prosessissa syntyy kriittinen ja paikallinen näkökulma. (Coemans & Hannes, 2017) Tämän tyyppisessä kehittämisessä, oppimisessa ja muutostarkoituksessa tavoitellaan muun muassa empatian ja tunnetiedon, reflektointitaitojen ja reflektiivisten käytäntöjen, yksilöllisen ja kollektiivisen luovuuden sekä kriittisen ajattelun lisääntymistä. (Freire, 2001/1998; Pässilä ym., 2021)

Ekososiaalisesti painottuneessa taidelähtöisyydessä eri kansalaisryhmät saavat äänensä kuuluville ja tilaa planetaarisen tietoisuuden lisääntymiselle demokraattisessa prosessissa. Osallisuus ja toimijuus ovat keskiössä, mikä esimerkiksi asuinaluetta kehittäessä tarkoittaa asukkaan oman luontosuhteen määrittämistä. Tällainen tieto silloittaa näkökulmia kaupunkisuunnittelussa, jossa asukkaiden ääni kiinnittyy osaksi suunnitteluun liittyvää selvitystietoa. (Wolff ym., 2021)

Ekososiaaliseen omistajuuteen ja emansipaatioon liittyy saavutettavuusmanifesti. Toimijuus tässä kontekstissa tarkoittaa sitä, että osallistuminen oman elinympäristön suunnitteluun pitäisi olla normalisoitua niin, että se on saavutettavissa kaikille. Taidokkaasti organisoidussa ja osallistavassa taidelähtöisessä yhteissuunnittelussa voidaan tavoittaa paikallista tietoa ja paikkasidonnaista tunnetta. Voidaan siis tavoittaa hiljaista tietoa ja kokemustietoa, mikä taas mahdollistaa monimutkaisten tai arkaluonteisten kysymysten, tunteiden, paradoksien, dilemmojen, jännitteiden sekä voima- ja valtasuhteiden ilmentämisen ja tarkastelun. (Leavy, 2015; Coemans ym., 2015)

Taidelähtöisten menetelmien soveltaminen maisemasuunnittelun opetuksessa  

Taidelähtöiset menetelmät rohkaisevat luovuuteen, joka edistää myös uusien asenteiden ja esimerkiksi kestävää kehitystä edistävien toimintatapojen omaksumista (Schulz ym., 2017; Schulz & Mnisri, 2020). Tällaista uudistuvaa ajattelua tarvitaan monialaisen yhteistyön edistämisessä, ja jota myös maisemasuunnittelun opetuksessa pyritään edistämään. Kriittinen luovuus (critical creativity) on Adamsin ja Owensin (2015) määrittämä käsite ja siinä luovatoiminta suuntautuu kriittisen ja kollektiivisen reflektoinnin (critical reflection & organising reflection) harjaannuttamiseen. Tähän linkittyy myös mahdollisten maailmojen havaitseminen ns. mielikuvittelun (imagination) harjoittaminen nykyisyyden tolkullistamisessa ja tulevaisuuden merkityksellistämisessä.

Erikoistutkija Anne Pässilä LUT-yliopistosta, draamakasvatuksen professori Allan Owens Chesterin yliopiston RECAP tutkimuskeskuksesta ja tarinallistaja-taiteilija Raquel Benmergui ovat suunnitelleet ja toteuttaneet HAMKin rakennetun ympäristön koulutusohjelman opiskelijoille taidelähtöisiä menetelmiä hyödyntäviä työpajoja, joista on hyvien kokemusten seurauksena integroitu pysyvä malli maisemasuunnittelun opetukseen. Tässä integroidussa mallissa kriittinen luovuus ja mielikuvitus ovat osaamistavoitteina läpileikkaavia teemoja, jotka edistävät uudenlaista ajattelua ympäristöä koskevissa suunnitteluprosesseissa. Toisin sanoen tavallisen suunnitteluprosessin tavoitteiden lisäksi pyritään suunnittelukohteena olevaan julkiseen puistoon tai muuhun viheralueeseen liittyviä kokemuksia ja tunnelmia pyritään tunnistamaan mielikuvitusta käyttäen. Tässä menetelmänä ovat olleet runot ja tarinat. Luovuuden käyttämistä rohkaistaan voimakkaasti, tuloksena maisema-arkkitehtuuria ja ekologisuutta yhdistävät innovaatiot, joista mahdollisesti yhteispohdinnan jälkeen jalostuu ratkaisuja suunniteltavaan kohteeseen. Johdonmukaiseen työskentelyyn päästään työpajojen ja lyhyiden harjoitustehtävien avulla. Tavoite on, että opiskelijat tunnistavat luovuuden ja ajattelun merkityksen muutosvoimana.

Kuva 1. Mielikuvitus ja luovuus edistävät laatikon ulkopuolista ajattelua (”out of the box”). Kuva: Raquel Benmergui, 2021.

Luontolähtöinen kuntouttava työ sekä ympäristösuunnittelun sosiaaliset ja fyysiset tarjoumat 

HAMKin rakennetun ympäristön ja Xamkin sosiaalialan koulutusohjelmien kesken otettiin pedagogisen yhteistyön ensiaskeleet 2021. Sosionomi- ja hortonomikoulutusten välillä jaettiin osaamista teemoilla ”sosiaaliset hyvinvointiympäristöt kuntouttavan työn ja ympäristösuunnittelun näkökulmista”. Tavoitteena oli lisätä monialaista luontohyvinvoinnin pedagogista osaamista ja yhteistyökäytäntöjä eri korkeakoulujen ja alojen välillä.

Digitaalisuus tarjosi joustavan mahdollisuuden monialaiseen yhteistyöhön. Xamkin sosionomikoulutuksen Luontolähtöisen kuntouttavan työn menetelmät -opintojaksolla HAMKin hortonomikoulutuksen lehtori Sari Suomalainen toi viheralan näkökulmaa ympäristön tarjoamista mahdollisuuksista luontolähtöiseen kuntouttavaan toimintaan. Vastaavasti Xamkin sosionomikoulutuksen lehtori Kati Vapalahti osallistui HAMKin opiskelijoiden rakennetun ympäristön opintojakson seminaariin tuoden sosiaalisen saavutettavuuden näkökulmaa viheralueiden rakentamiseen ja ylläpitoon. Yhteisdialogissa ymmärrys laajeni muun muassa siitä, miten ympäristösuunnittelulla voidaan huomioida myös niiden ihmisten osallistumisen ja esteettömyyden tukemista, joille osallistuminen yhteiskuntaan on haastavaa.

Xamk-HAMK-LUT-yhteistyö jatkuu. Tarkoituksena on päästä kehittämään ja tutkimaan ympäristön tarjoamaa hyvinvointia saavutettavuuden kautta. Kuntaliitto (2021) määrittää saavutettavuudeksi “ympäristön, kohteen, tuotteiden, viestinnän tai palvelun helppoa lähestyttävyyttä kaikille, myös liikkumis- ja toimimisesteisille henkilöille”. Yhdenvertainen mahdollisuus osallistumiseen, elämyksellisyyteen ja oppimiseen kuuluu kaikille erilaiset tarpeet huomioiden. Esteettömyydestä puhutaan erityisesti rakennettujen ympäristöjen ja saavutettavuudesta viestinnän ja palvelujen yhteydessä. Kuitenkin yhdenvertaisuuden takaamiseksi molemmat tulee huomioida. (Kuntaliitto 2021) Pyrimme tässä yhteistyössä tunnistamaan niitä tekijöitä, joilla esteettömyys ja saavutettavuus voidaan määritellä ympäristössä luontolähtöisen kuntouttavan työn ja ympäristön tarjoamien perusteella.


Tämä artikkeli on kirjoitettu osana vuosina 2020–2022  toteutettua ympäristöministeriön lähiöohjelmahanketta ”Asukaslähtöiset kehittävät kokeilut ja monikerroksellinen tiedon keruu Mukkulassa”.

Kirjoittajat

Kati Vapalahti, KT, vs. yliopettaja, sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu

Anne Pässilä, FT (innovaatiojärjestelmät) on erikoistutkijana LUT yliopiston School of Engineering Science tiedekunnassa Lahden kampuksella.

Sari Suomalainen, MMM, lehtori Hämeen ammattikorkeakoulussa rakennetun ympäristön koulutusohjelmassa.

Lähteet

Adams, J. & Owens, A. (2015). Creativity and Democracy in Education: the practice and politics of education through the Arts. Routledge. 

Coemans, S. & Hannes, K. (2017). Researchers under the spell of the arts: Two decades of using arts-based methods in community-based inquiry with vulnerable populations. Educational Research Review 22, 34–49. 

Coemans, S., Wang, Q., Leysen, J. & Hannes, K. (2015). The Use of Arts-based Methods in Community-based Research with Vulnerable Populations: Protocol for a Scoping Review. International Journal of Educational Research, 71, 33–39. 

Freire, P. (2001). Pedagogy of Freedom – Ethics, Democracy, and Civic Courage (P. Clarke, käänt.). Rowan & Littlefield Publishers. (Alkuperäisteos julkaistu 1998) 

Leavy, P. (2015). Method Meets Art: Arts-based Research Practice. The Guildford Press. 

Lehtonen, A., Salonen, A. O. & Cantell, H. (2019). Climate Change Education: A New Approach for a World of Wicked Problems. Teoksessa J. W. Cook (toim.), Sustainability, Human Well-Being, and the Future of Education (ss. 339–374). https://doi.org/10.1007/978-3-319-78580-6_11 

Owens, A. (2019). Thinking about arts-based methods: an introduction. Teoksessa R. Benmerqui, A. Owens, & A. Pässilä (toim.), Beyond Text – Art-based methods for research, assessment, and evaluation.  

Salonen, A. O., & Bardy, M. (2015). Ekososiaalinen sivistys herättää luottamusta tulevaisuuteen. Aikuiskasvatus, 35(1), 4–15. https://doi.org/10.33336/aik.94118

Salonen, A. O., & Konkka, J. (2015). An Ecosocial Approach to Well-Being: A Solution to the Wicked Problems in the Era of Anthropocene. Foro de Educación, 13(19), 19–34. http://dx.doi.org/10.14516/fde.2015.013.019.002

Schulz, K., Kawamura, T., & Geithner, S. (2017). Enabling sustainable development in healthcare through art-based mediation. Journal of Cleaner Production, 140, 1914–1925. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2016.08.158 

Schulz, K., Mnisri, K. (2020). Creativity as a Resource to Deal with Sustainable Challenges. Teoksessa K. Schulz ja K. Mnisri (toim.) Pathways to Connect Creativity and Sustainable Development (ss. 573–582). Pun Éditions Universitaires de Lorraine Artem OCC. ICN Business School Publication, France. Conference proceedings: 978-2-8143-574-8.

Wolff, A., Pässilä, A., Knutas, A., Vainio, T., Lautala, J. & Kantola, L. (2021). The Importance of Creative Practices in Designing More-Than-Human Cities. Teoksessa J. C. Augusto (toim.), Handbook of Smart Cities. Springer. 

LISÄÄ AIHEEN YMPÄRILTÄ / RELATED POSTS

Päiväkoti Viiriäisen piha uudistettiin monipuoliseksi oppimisympäristöksi kestävän kehityksen tavoitteita edistäen Osaamisperusteisuudesta osaamisidentiteettiin ”Tuska ei vähentynyt, mutta ymmärrys lisääntyi”: Johtajien ja esimiesten kokemuksia kompleksisuusajattelun opetuksesta Älypallot ja digitaaliset sovellukset Hattulan varhaiskasvatuksen pedagogiikassa
PREVIOUS POST Educational perspective for solving Zambia’s and Kenya’s dairy value chain challenges
NEXT POST Eläinkohtaisen vedenjuonnin seurantamenetelmä ultraäänisensoria käyttäen

Primary Sidebar

PYSYVÄ OSOITE / URN

https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022101161585

LISENSSI / LICENCE

This material is CC licensed Attribution-ShareAlike 4.0 International.

Avainsanat / Keywords

ekososiaalinen sivistys hyvinvointi kestävä kehitys kriittinen ajattelu monialainen yhteistyö taidelähtöiset menetelmät

VIITTAUSOHJE / CITE THIS ITEM

Vapalahti, K., Pässilä, A. & Suomalainen, S. (2022). Taidelähtöisellä ajattelulla ekososiaalista sivistystä opettajatutkijoiden yhteistyössä. HAMK Unlimited Professional, 3.11.2022.

Footer

HAMK UNLIMITED

HAMK Unlimited on Hämeen ammattikorkeakoulun open access
-julkaisuportaali. Julkaisuista vastaa HAMKin toimituskunta.
julkaisut@hamk.fi

TIETOA SIVUSTOSTA

Alasottoilmoitus
Käyttöehdot
Saavutettavuusseloste

Häme University of Applied Sciences

Copyright © 2025 · Genesis Sample on Genesis Framework · WordPress · Log in

Sivustollamme hyödynnetään evästeitä, jotta voimme seurata sivuston käyttöä ja kehittää palveluamme. HyväksyKieltäydyLISÄTIETOJA