• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
HAMK Unlimited

HAMK Unlimited

Julkaisuja Hämeen ammattikorkeakoulusta

  • Lehdet
        • Professional
        • Journal
        • Scientific
  • Alat
        • Ammatillinen osaaminen ja opetus
        • Biotalous ja luonnonvara-ala
        • Hyvinvointi ja sote-ala
        • Kulttuuri ja muotoilu
        • Teknologia ja liikenne
        • Yrittäjyys ja liiketoiminta
        • Muut
  • Kokoelmat
        • Avoin Häme
        • CleanExport
        • Digitalisaatio ja muutos / Digitalization and Change
        • DigiTrail
        • Employers’ perspectives on ePortfolios
        • Empowering ePortfolio Process
        • Higher education perspectives on ePortfolios
        • Innovaatiojohtaminen
        • Liikenne 4.0
        • Luomussa vara parempi
        • PoliRural – Hämeen maaseutua kehitetään tulevaisuutta ennakoimalla yhdessä
        • Problem-based learning & agropreneurship in Africa
        • Maahanmuuttajien urareitit
        • Nuoret huippumyyjät
        • Office 365 -intran käyttöönotto HAMKissa
        • Oppimisen digiagentit II
        • Students’ perspectives on ePortfolios
        • TAIKOJA
        • Uudistuva hevostalous
        • Universal Design for Learning (UDL)
        • KIITO – Kiertotalousosaamisella uudistuvaa liiketoimintaa
  • In English
        • Articles in English
        • About HAMK Unlimited
        • Instructions for writers
        • Instructions for reviewers
        • Contact editorial staff
  • Ohjeet
        • Kirjoittajan ohjeet
        • Arvioijan ohjeet
        • Info
/ HAMK Unlimited Professional / Ammatillinen osaaminen ja opetus /

Sinäkin opetat jo yrittäjyyttä

Johanna Nikkola

14.12.2023
Kuuntele - Listen

”Mitä tämä yrittäjyyshöpötys oikein on?” kuului neuvotteluhuoneen laidalta eräässä kokouksessa, jossa käsiteltiin yrittäjämäisten taitojen upottamista osaksi insinööriopintojen opetusta. Yrittäjyystaidot onkin insinöörikoulutuksissa helposti nähty erillisenä aiheena, omina opintoinaan, liiketalouden opiskelijoiden osaamisalueena. Tosiasiassa yrittäjämäiset taidot nähdään nykyään jokaisen kansalaisen kykynä kehittyä henkilökohtaisella tasolla ja aktiivisena kansalaisena – siis sellaisena, jollaisia ammattikorkeakoulusta valmistuneiden toivomme ja oletammekin olevan. Ja itse asiassa näitä taitoja meistä jokainen vahvistaakin jo nyt.

Hämeen ammattikorkeakoulun (HAMK) visiossa vuodelle 2030 yrittäjyys ja yhteistyö on nostettu yhdeksi neljästä avainteemasta. Yhtenä strategisena tavoitteena on, että vuoden 2025 loppuun mennessä HAMKista valmistuneista seitsemän prosenttia toimisi yrittäjinä. (Hämeen ammattikorkeakoulu, 2019) Osa ammattikorkeakoulujen rahoituksesta riippuu siitä, miten ja millaisiin tehtäviin valmistuneet työllistyvät, yrittäjyys erityisesti painottuen. Yrittäjyyskasvatus ja ennen kaikkea etenkin yrittäjämäisten taitojen vahvistaminen nähdään nykyisin erittäin tärkeänä. EU-komission tahtotilan mukaan jäsenmaiden tulisi vahvistaa yrittäjyyskasvatusta opetussuunnitelmissa ja yrittäjien yhteistyötä oppilaitosten kanssa, jotta yrittäjyyden asema yhteiskunnassa kehittyisi (Commission of the European Communities, 2003, s. 25).

Kun yrittäjyyttä sisällytetään opetussuunnitelmiin, se useimmiten johtaa erillisten ja irtonaisten opintojen luomiseen. Tämänkaltaiset opinnot yleensä painottavat yritystoiminnan perustamista. Ne hyödyttävät opiskelijoita, joilla on jo olemassa ennakkoon jonkinlaisia ajatuksia yrittäjäksi ryhtymisestä. Yrittäjyyttä aiemmin harkitsemattomille ne voivat kuitenkin toimia jopa yrittäjyyttä vaihtoehtona hylkivinä yllykkeinä. (Matlay ym., 2012, s. 6)

Mitä yrittäjämäiset taidot ovat?

Yrittäjämäiset taidot ja asenne ovat jokaisen kansalaisen taitoja. Nopeasti muuttuvassa yhteiskunnassa taito tarttua uusiin ideoihin, toimia yhdessä, suunnitella oma elämäänsä ja uraansa sekä vaikuttaa tulevaisuuteen yhteisen hyvän eduksi ei ole ainoastaan tärkeää, vaan itse asiassa kuvaus siitä, mitä yrittäjyyden nykyisin kuvataan olevan (Euroopan komissio, 2019). Vuonna 2016 Euroopan unioni julkisti viitekehyksen kuvaamaan, mitä tarkoitetaan yrittäjämäisellä asenteella. Viitekehystä kutsutaan EntreCompiksi; The European Entrepreneurship Framework. (Bacigalupo ym., 2016) Se koostuu kolmesta osaamisalueesta ja viidestätoista taidosta, joita jokainen voi toteuttaa kaikilla elämän osa-alueilla: ylipäätään henkilökohtaisen kehittymisen tasolla, aktiivisena kansalaisena yhteiskunnassa, vaikuttajana työllistymiseen ja työllisyyteen sekä aloitteiden tekemisessä. (McCallum ym., 2018, s. 13)

Osaamisalueet ovat tuttuja kaikista innovointi- ja ideointiprosesseista; ideoiden ja mahdollisuuksien kartoittaminen, resurssien suunnittelu ja lopuksi toimintavaihe. Kunkin osaamisalueen viisi taitoa kuvaavat yrittäjämäiseen asenteeseen ja yrittäjyyteen liitettyjä taitoja, kuten taulukosta 1 voidaan havaita.

Taulukko 1. EntreComp-viitekehys Euroopan komission (2019) mallia mukaillen.

AlueOsaaminen
Ideat ja mahdollisuudetMahdollisuuksien havaitseminen
Luovuus
Visiointi
Ideoiden arvostaminen
Eettinen ja kestävä ajattelu
ResurssitItsetuntemus ja minäpystyvyys
Motivaatio ja sinnikkyys
Resurssien hyödyntäminen
Rahoituksellinen ja taloudellinen lukutaito
Muiden innostaminen
ToimintaAloitteellisuus
Suunnittelu ja johtaminen
Epävarmuuden, epäselvyyksien ja riskien sietäminen
Ryhmätyöskentely
Kokemuksen kautta oppiminen

Näitä taitoja on totuttu ajattelemaan melko muuttumattomina. Osa meistä on parempia esimerkiksi ryhmätyöskentelyssä kuin toiset, toiset sietävät riskejä paremmin kuin toiset. EntreComp jakaa kuitenkin nämä taidot perusosaamisen tasolle, keskinkertaisen osaamisen tasolle sekä edistyneen osaamisen tasolle. Nämä tasot ymmärtäessään ammattikorkeakouluopettajan on helpompi lähteä vahvistamaan opiskelijan osaamista.

Esimerkiksi ryhmätyöskentelyn taitotasot nähdään siten, että perustasolla opiskelija osaa ylipäätään toimia ryhmissä. Keskinkertaisella tasolla opiskelija osaa työskennellä yhdessä monien eri ihmisten ja ryhmien kanssa, eli keskittyminen työskentelyssä ei rajoitu ainoastaan omaan ryhmään vaan myös ryhmien väliseen vuorovaikutukseen. Edistyneestä osaamisesta puhutaan silloin, kun opiskelija osaa perustaa ryhmiä ja verkostoja erilaisiin tarpeisiin perustuen eikä ainoastaan toimi annetuissa ryhmissä. Kaikissa taitotasoissa tulisi olla mukana myös ajatus lisäarvon synnyttämisestä sekä itselle että muille ihmisille; joko kulttuurisen, sosiaalisen tai kaupallisen arvon.

Taitojen tunnistaminen ja vahvistaminen

Keväällä 2020 HAMKin liikennealan koulutuksen opettajat tutkivat työpajassa näitä viittätoista taitoa ja niiden esiintyvyyttä lukuvuoden 2019–2020 toteutuksilla (Nikkola, 2020). Työpaja osoitti, että taitojen lisäksi opettajat tunnistivat myös osaamisalueiden painotuksia toteutuksillaan. Työpajassa saattoi kuulla opettajien toteavan, että ”tällä toteutuksella toimintaan liittyvät taidot painottuvat, resursseihin liittyvät taidot ovat ihan ok, mutta ideointiin liittyvät taidot ovat alueena kaikkein vaikein”. Toisaalta samalla opettajat huomasivat kyllä, että läpi opetussuunnitelman eri osaamisalueet painottuvat tasaisesti, jolloin eri toteutuksilla painotukset voivat ollakin epätasapainossa.

Huomionarvoista oli myös, että opettajat pohtivat ammattiaineopintoihin integroitujen opintojen, kuten kieliopintojen, vaikutusta yrittäjämäisten taitojen vahvistumiseen.Esimerkiksi epävarmuuden sietäminen koettiin sellaiseksi taidoksi, että se saattaa ilmetä eri tavoin ammattiopinnoissa tai kieliopinnoissa – toteutuksella opiskelija saattaa suhtautua ammattiaineen opiskeluun liittyvään epävarmuuteen luottavaisesti ja toisaalta olla hyvin epävarma kielitaitonsa kehittymisestä tai päinvastoin. Kaikkien näiden taitojen koettiin myös olevan sellaisia, että niiden ilmenemistä opinnoissa tulisi jatkossa nostaa puheeksi opiskelijoiden kanssa, jotta niiden vahvistumista osattaisiin nostaa esille myös esimerkiksi CV:ssä tai portfolioissa.

Sinäkin siis opetat jo yrittäjyyttä

Liikennealan opettajien työpajatyöskentely teki näkyväksi sen, että yrittäjyyteen liitetyt taidot näkyvät laajasti opetuksessa. Myös näiden taitojen kehittyminen ammattikorkeakouluopintojen aikana osoittautui selväksi. Yrittäjämäiset taidot tunnistettiin olennaiseksi ja luontevaksi osaksi ammattikorkeakouluopintojen aikana syntyvää osaamista. Voidaankin todeta, että sinäkin ammattikorkeakouluopettajana osaltasi jo opetat yrittäjyyttä – ihan ilman mitään sen erityisempiä ponnisteluja!

Kirjoittaja

Johanna Nikkola toimii Hämeen ammattikorkeakoulussa liikennealan koulutuksessa opinto-ohjaajana. Hän on erityisen kiinnostunut yrittäjämäisten taitojen esiin nostamisesta ja niiden vahvistamisesta.

Lähteet

Bacigalupo, M., Kampylis, P., Punie, Y., & Van den Brande, G. (2016). EntreComp: The entrepreneurship competence framework. Luxembourg: Publication Office of the European Union, 10, 593884.

Commission of the European Communities. (2003). Green Paper: Entrepreneurship in Europe. https://ec.europa.eu/invest-in-research/pdf/download_en/entrepreneurship_europe.pdf

Euroopan komissio. (2019). EntreComp: The European Entrepreneurship Competence Framework. https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/31e2ee8a-d8fa-11e9-9c4e-01aa75ed71a1

Hämeen ammattikorkeakoulu. (2019). HAMK Strategia. https://www.hamk.fi/tietoa-hamkista/strategia/

Matlay, H., Pittaway, L., & Edwards, C. (2012). Assessment: examining practice in entrepreneurship education. Education+ Training.

McCallum, E., Weicht, R., McMullan, L., & Price, A. (2018). EntreComp into action – Get inspired, make it happen: A user guide to the European Entrepreneurship Competence Framework (No. JRC109128). Joint Research Centre (Seville site).

Nikkola, J. (2020). Making the Entrepreneurial Mindset Visible. [YAMK-opinnäytetyö, Hämeen ammattikorkeakoulu]. https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121428058

LISÄÄ AIHEEN YMPÄRILTÄ / RELATED POSTS

Yrittäjyyskasvatusta siirtymää tukevissa oppimisympäristöissä Nainen pukee kasvoilleen hengityssuojaintaAmmatillisten opettajien kokemuksia opetustyöstä ja ammatillisesta koulutuksesta korona-aikana Pehmeät taidot ammatillisen opettajan osaamisalueena Opettajan ammatillinen osaaminen ja osaamisen kehittäminen alati muuttuvassa toimintaympäristössä
PREVIOUS POST Tekoäly tuo mahdollisuuksia osaamisen vahvistamiseen kielten opiskelussa
NEXT POST Learning Marketing in the MaTE Project

Primary Sidebar

PYSYVÄ OSOITE / URN

https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231211152838

LISENSSI / LICENCE

Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.

Avainsanat / Keywords

EntreComp jokaisen kansalaisen taidot yrittäjämäiset taidot yrittäjyys

VIITTAUSOHJE / CITE THIS ITEM

Nikkola, J. (2023). Sinäkin opetat jo yrittäjyyttä. HAMK Unlimited Professional, 14.12.2023. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231211152838

Footer

HAMK UNLIMITED

HAMK Unlimited on Hämeen ammattikorkeakoulun open access
-julkaisuportaali. Julkaisuista vastaa HAMKin toimituskunta.
julkaisut@hamk.fi

TIETOA SIVUSTOSTA

Alasottoilmoitus
Käyttöehdot
Saavutettavuusseloste

Häme University of Applied Sciences

Copyright © 2025 · Genesis Sample on Genesis Framework · WordPress · Log in

Sivustollamme hyödynnetään evästeitä, jotta voimme seurata sivuston käyttöä ja kehittää palveluamme. HyväksyKieltäydyLISÄTIETOJA