Johanna Nikkola
”Mitä tämä yrittäjyyshöpötys oikein on?” kuului neuvotteluhuoneen laidalta eräässä kokouksessa, jossa käsiteltiin yrittäjämäisten taitojen upottamista osaksi insinööriopintojen opetusta. Yrittäjyystaidot onkin insinöörikoulutuksissa helposti nähty erillisenä aiheena, omina opintoinaan, liiketalouden opiskelijoiden osaamisalueena. Tosiasiassa yrittäjämäiset taidot nähdään nykyään jokaisen kansalaisen kykynä kehittyä henkilökohtaisella tasolla ja aktiivisena kansalaisena – siis sellaisena, jollaisia ammattikorkeakoulusta valmistuneiden toivomme ja oletammekin olevan. Ja itse asiassa näitä taitoja meistä jokainen vahvistaakin jo nyt.
Hämeen ammattikorkeakoulun (HAMK) visiossa vuodelle 2030 yrittäjyys ja yhteistyö on nostettu yhdeksi neljästä avainteemasta. Yhtenä strategisena tavoitteena on, että vuoden 2025 loppuun mennessä HAMKista valmistuneista seitsemän prosenttia toimisi yrittäjinä. (Hämeen ammattikorkeakoulu, 2019) Osa ammattikorkeakoulujen rahoituksesta riippuu siitä, miten ja millaisiin tehtäviin valmistuneet työllistyvät, yrittäjyys erityisesti painottuen. Yrittäjyyskasvatus ja ennen kaikkea etenkin yrittäjämäisten taitojen vahvistaminen nähdään nykyisin erittäin tärkeänä. EU-komission tahtotilan mukaan jäsenmaiden tulisi vahvistaa yrittäjyyskasvatusta opetussuunnitelmissa ja yrittäjien yhteistyötä oppilaitosten kanssa, jotta yrittäjyyden asema yhteiskunnassa kehittyisi (Commission of the European Communities, 2003, s. 25).
Kun yrittäjyyttä sisällytetään opetussuunnitelmiin, se useimmiten johtaa erillisten ja irtonaisten opintojen luomiseen. Tämänkaltaiset opinnot yleensä painottavat yritystoiminnan perustamista. Ne hyödyttävät opiskelijoita, joilla on jo olemassa ennakkoon jonkinlaisia ajatuksia yrittäjäksi ryhtymisestä. Yrittäjyyttä aiemmin harkitsemattomille ne voivat kuitenkin toimia jopa yrittäjyyttä vaihtoehtona hylkivinä yllykkeinä. (Matlay ym., 2012, s. 6)
Mitä yrittäjämäiset taidot ovat?
Yrittäjämäiset taidot ja asenne ovat jokaisen kansalaisen taitoja. Nopeasti muuttuvassa yhteiskunnassa taito tarttua uusiin ideoihin, toimia yhdessä, suunnitella oma elämäänsä ja uraansa sekä vaikuttaa tulevaisuuteen yhteisen hyvän eduksi ei ole ainoastaan tärkeää, vaan itse asiassa kuvaus siitä, mitä yrittäjyyden nykyisin kuvataan olevan (Euroopan komissio, 2019). Vuonna 2016 Euroopan unioni julkisti viitekehyksen kuvaamaan, mitä tarkoitetaan yrittäjämäisellä asenteella. Viitekehystä kutsutaan EntreCompiksi; The European Entrepreneurship Framework. (Bacigalupo ym., 2016) Se koostuu kolmesta osaamisalueesta ja viidestätoista taidosta, joita jokainen voi toteuttaa kaikilla elämän osa-alueilla: ylipäätään henkilökohtaisen kehittymisen tasolla, aktiivisena kansalaisena yhteiskunnassa, vaikuttajana työllistymiseen ja työllisyyteen sekä aloitteiden tekemisessä. (McCallum ym., 2018, s. 13)
Osaamisalueet ovat tuttuja kaikista innovointi- ja ideointiprosesseista; ideoiden ja mahdollisuuksien kartoittaminen, resurssien suunnittelu ja lopuksi toimintavaihe. Kunkin osaamisalueen viisi taitoa kuvaavat yrittäjämäiseen asenteeseen ja yrittäjyyteen liitettyjä taitoja, kuten taulukosta 1 voidaan havaita.
Taulukko 1. EntreComp-viitekehys Euroopan komission (2019) mallia mukaillen.
Alue | Osaaminen |
---|---|
Ideat ja mahdollisuudet | Mahdollisuuksien havaitseminen |
Luovuus | |
Visiointi | |
Ideoiden arvostaminen | |
Eettinen ja kestävä ajattelu | |
Resurssit | Itsetuntemus ja minäpystyvyys |
Motivaatio ja sinnikkyys | |
Resurssien hyödyntäminen | |
Rahoituksellinen ja taloudellinen lukutaito | |
Muiden innostaminen | |
Toiminta | Aloitteellisuus |
Suunnittelu ja johtaminen | |
Epävarmuuden, epäselvyyksien ja riskien sietäminen | |
Ryhmätyöskentely | |
Kokemuksen kautta oppiminen |
Näitä taitoja on totuttu ajattelemaan melko muuttumattomina. Osa meistä on parempia esimerkiksi ryhmätyöskentelyssä kuin toiset, toiset sietävät riskejä paremmin kuin toiset. EntreComp jakaa kuitenkin nämä taidot perusosaamisen tasolle, keskinkertaisen osaamisen tasolle sekä edistyneen osaamisen tasolle. Nämä tasot ymmärtäessään ammattikorkeakouluopettajan on helpompi lähteä vahvistamaan opiskelijan osaamista.
Esimerkiksi ryhmätyöskentelyn taitotasot nähdään siten, että perustasolla opiskelija osaa ylipäätään toimia ryhmissä. Keskinkertaisella tasolla opiskelija osaa työskennellä yhdessä monien eri ihmisten ja ryhmien kanssa, eli keskittyminen työskentelyssä ei rajoitu ainoastaan omaan ryhmään vaan myös ryhmien väliseen vuorovaikutukseen. Edistyneestä osaamisesta puhutaan silloin, kun opiskelija osaa perustaa ryhmiä ja verkostoja erilaisiin tarpeisiin perustuen eikä ainoastaan toimi annetuissa ryhmissä. Kaikissa taitotasoissa tulisi olla mukana myös ajatus lisäarvon synnyttämisestä sekä itselle että muille ihmisille; joko kulttuurisen, sosiaalisen tai kaupallisen arvon.
Taitojen tunnistaminen ja vahvistaminen
Keväällä 2020 HAMKin liikennealan koulutuksen opettajat tutkivat työpajassa näitä viittätoista taitoa ja niiden esiintyvyyttä lukuvuoden 2019–2020 toteutuksilla (Nikkola, 2020). Työpaja osoitti, että taitojen lisäksi opettajat tunnistivat myös osaamisalueiden painotuksia toteutuksillaan. Työpajassa saattoi kuulla opettajien toteavan, että ”tällä toteutuksella toimintaan liittyvät taidot painottuvat, resursseihin liittyvät taidot ovat ihan ok, mutta ideointiin liittyvät taidot ovat alueena kaikkein vaikein”. Toisaalta samalla opettajat huomasivat kyllä, että läpi opetussuunnitelman eri osaamisalueet painottuvat tasaisesti, jolloin eri toteutuksilla painotukset voivat ollakin epätasapainossa.
Huomionarvoista oli myös, että opettajat pohtivat ammattiaineopintoihin integroitujen opintojen, kuten kieliopintojen, vaikutusta yrittäjämäisten taitojen vahvistumiseen.Esimerkiksi epävarmuuden sietäminen koettiin sellaiseksi taidoksi, että se saattaa ilmetä eri tavoin ammattiopinnoissa tai kieliopinnoissa – toteutuksella opiskelija saattaa suhtautua ammattiaineen opiskeluun liittyvään epävarmuuteen luottavaisesti ja toisaalta olla hyvin epävarma kielitaitonsa kehittymisestä tai päinvastoin. Kaikkien näiden taitojen koettiin myös olevan sellaisia, että niiden ilmenemistä opinnoissa tulisi jatkossa nostaa puheeksi opiskelijoiden kanssa, jotta niiden vahvistumista osattaisiin nostaa esille myös esimerkiksi CV:ssä tai portfolioissa.
Sinäkin siis opetat jo yrittäjyyttä
Liikennealan opettajien työpajatyöskentely teki näkyväksi sen, että yrittäjyyteen liitetyt taidot näkyvät laajasti opetuksessa. Myös näiden taitojen kehittyminen ammattikorkeakouluopintojen aikana osoittautui selväksi. Yrittäjämäiset taidot tunnistettiin olennaiseksi ja luontevaksi osaksi ammattikorkeakouluopintojen aikana syntyvää osaamista. Voidaankin todeta, että sinäkin ammattikorkeakouluopettajana osaltasi jo opetat yrittäjyyttä – ihan ilman mitään sen erityisempiä ponnisteluja!
Kirjoittaja
Johanna Nikkola toimii Hämeen ammattikorkeakoulussa liikennealan koulutuksessa opinto-ohjaajana. Hän on erityisen kiinnostunut yrittäjämäisten taitojen esiin nostamisesta ja niiden vahvistamisesta.
Lähteet
Bacigalupo, M., Kampylis, P., Punie, Y., & Van den Brande, G. (2016). EntreComp: The entrepreneurship competence framework. Luxembourg: Publication Office of the European Union, 10, 593884.
Commission of the European Communities. (2003). Green Paper: Entrepreneurship in Europe. https://ec.europa.eu/invest-in-research/pdf/download_en/entrepreneurship_europe.pdf
Euroopan komissio. (2019). EntreComp: The European Entrepreneurship Competence Framework. https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/31e2ee8a-d8fa-11e9-9c4e-01aa75ed71a1
Hämeen ammattikorkeakoulu. (2019). HAMK Strategia. https://www.hamk.fi/tietoa-hamkista/strategia/
Matlay, H., Pittaway, L., & Edwards, C. (2012). Assessment: examining practice in entrepreneurship education. Education+ Training.
McCallum, E., Weicht, R., McMullan, L., & Price, A. (2018). EntreComp into action – Get inspired, make it happen: A user guide to the European Entrepreneurship Competence Framework (No. JRC109128). Joint Research Centre (Seville site).
Nikkola, J. (2020). Making the Entrepreneurial Mindset Visible. [YAMK-opinnäytetyö, Hämeen ammattikorkeakoulu]. https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121428058