• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
HAMK Unlimited

HAMK Unlimited

Julkaisuja Hämeen ammattikorkeakoulusta

  • Lehdet
        • Professional
        • Journal
        • Scientific
  • Alat
        • Ammatillinen osaaminen ja opetus
        • Biotalous ja luonnonvara-ala
        • Hyvinvointi ja sote-ala
        • Kulttuuri ja muotoilu
        • Teknologia ja liikenne
        • Yrittäjyys ja liiketoiminta
        • Muut
  • Kokoelmat
        • Avoin Häme
        • CleanExport
        • Digitalisaatio ja muutos / Digitalization and Change
        • DigiTrail
        • Employers’ perspectives on ePortfolios
        • Empowering ePortfolio Process
        • Higher education perspectives on ePortfolios
        • Innovaatiojohtaminen
        • Liikenne 4.0
        • Luomussa vara parempi
        • PoliRural – Hämeen maaseutua kehitetään tulevaisuutta ennakoimalla yhdessä
        • Problem-based learning & agropreneurship in Africa
        • Maahanmuuttajien urareitit
        • Nuoret huippumyyjät
        • Office 365 -intran käyttöönotto HAMKissa
        • Oppimisen digiagentit II
        • Students’ perspectives on ePortfolios
        • TAIKOJA
        • Uudistuva hevostalous
        • Universal Design for Learning (UDL)
        • KIITO – Kiertotalousosaamisella uudistuvaa liiketoimintaa
  • In English
        • Articles in English
        • About HAMK Unlimited
        • Instructions for writers
        • Instructions for reviewers
        • Contact editorial staff
  • Ohjeet
        • Kirjoittajan ohjeet
        • Arvioijan ohjeet
        • Info
/ HAMK Unlimited Professional / Ammatillinen osaaminen ja opetus /

Kasvatus- ja opetusalan monialainen yhteistyö arvioitavana Tampereen seudulla

Kuva: © globalmoments / Adobe Stock.

Taru Lilja, Jaakko Helander & Päivi Pukkila

20.09.2023
Kuuntele - Listen

Monialainen yhteistyö on suosittu ratkaisu opetus- ja ohjausalan tilanteisiin, joissa tarvitaan usean eri alan osaamista. Oppilas- ja opiskeluhuoltolaissa (2013) linjataan, että kasvatus- ja opetusalojen henkilöstön tulee tehdä monialaista yhteistyötä. Monialaisuudella tarkoitetaan eri ammattiryhmien ja hallinnonalojen välistä sovittua ja suunnitelmallista yhteistyötä, jossa ideaalitilanteessa palvelujen käyttäjä on vahvasti osallisena oman asiansa käsittelyssä (Pukkila & Helander, 2016). Tyypillisiä monialaista yhteistyötä vaativia tilanteita varhaiskasvatuksessa ja peruskoulussa ovat erilaiset oppilaan siirtymävaiheet esimerkiksi varhaiskasvatuksesta perusopetukseen. Myös monet oppilashuollolliset tilanteet edellyttävät usean eri ammattiryhmän yhteistyötä.

Hämeen ammattikorkeakoulun HAMK Edu -tutkimusyksikkö ja Tampereen seudun kasvatus- ja opetusalan osaamisen kehittämisen palvelu Osake toteuttivat tutkimuksen monialaisen yhteistyön tilasta. Tutkimukseen osallistuivat Kangasalan, Lempäälän, Nokian, Oriveden, Pirkkalan, Tampereen, Vesilahden ja Ylöjärven kunnallisen varhaiskasvatuksen, esiopetuksen ja perusopetuksen kasvatus-, opetus- ja ohjaushenkilöstö sekä oppilashuollon työntekijät. Kyseessä oli kansainvälisestikin vertaillen ensimmäinen näin laaja arviointitutkimus monialaisesta yhteistyöstä kasvatus- ja opetusalalla.

Tutkimus koostui toimivaa monialaista yhteistyötä kartoittavasta kyselystä sekä neljästä syvemmälle monialaisen yhteistyön teemoihin pureutuvasta ryhmäkeskustelusta. Tässä artikkelissa esittelemme aluksi lyhyesti kasvatus- ja opetusalojen monialaisen yhteistyön tilannekuvan Tampereen seudulla ja sen jälkeen tarkastelemme monimenetelmäisen tutkimuksen tuloksista johdettuja kehittämissuosituksia.

Toimivan monialaisen yhteistyön kyselyllä yhteistyön nykytila esiin

Tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa kyselytutkimukseen (Pukkila, Helander & Rantala, 2020) vastasi 2 878 työntekijää eli 45 prosenttia kohderyhmästä. Vastaajat arvioivat monialaisten yhteistyön toteuttamista kuvaavia väittämiä asteikolla 1–5 (1 = täysin eri mieltä, 5 = täysin samaa mieltä). Koko kyselyn tulosten keskiarvo oli 3,7, eli yhteistyön voi tulkita olevan pääasiassa hyvällä tasolla.

Erityisen toimivaksi vastaajat arvioivat työntekijöiden välisen vuorovaikutuksen, jossa esimerkiksi keskinäinen luottamus (ka. 4,4) on erittäin hyvällä tasolla. Lisäksi työntekijät kokivat, että heidän työnsä edistää yhteistä tavoitetta (ka. 4,2).

Sen sijaan monialaiseen yhteistyöhön osoitetut resurssit koettiin vaihtelevina: toisaalla selvästi riittämättöminä, toisaalla taas hyvällä tasolla. Etenkin työntekijöiden välinen yhteinen aika (ka. 2,6) näyttäytyi riittämättömänä. Tilanteiden monipuoliseen arviointiin käytetyn ajan arvioitiin olevan paikoin riittävää, mutta paikoin riittämätöntä (ka. 3,0). Yleisestikin heikoimpana osa-alueena koettiin monialaisen yhteistyön organisoituminen, jolla tarkoitetaan aikaresurssien lisäksi etenkin johtamista ja koordinointia sekä sovittujen roolien ja työnjaon selkeyttä.

Kiinnostavaa on, että tilastollisesti erittäin merkitsevä ero ilmeni varhaiskasvatuksessa ja peruskoulussa työskentelevien välillä: varhaiskasvatuksessa työskentelevät arvioivat yhteistyön organisoitumisen paremmaksi kuin peruskoulussa työskentelevät.

Keskustelut paljastivat yhteistyön katvealueita

Tutkimuksen toisessa vaiheessa työntekijöitä kutsuttiin ryhmäkeskusteluihin ns. ilmiöpöytä-menetelmällä (Hiilamo ym., 2023). Tavoite oli syventää ymmärrystä monialaisen yhteistyön tilasta ja tunnistaa aiheet, joista ei yleensä puhuta monialaisen yhteistyön kohdalla. Keskusteluun nousivat erityisesti tiedonsiirron haasteet asiantuntijoiden välillä, toimintakulttuurien ja työtapojen erilaisuus sekä se, miten lapsen tai nuoren osallisuus varmistuisi läpi kasvatus- ja koulutuspolun.

Koska monialaisessa yhteistyössä yhteistyöorganisaation toiminnasta ei useinkaan tiedetä yhtä paljon kuin omasta toiminnasta, vastuun jakautumisesta ja työtavoista saattaa olla erilaisia käsityksiä. Ajatukset jopa koko monialaisen yhteistyön orientaatiosta voivat vaihdella. Toisille monialainen yhteistyö on arkipäiväistä, yhdessä tehtävää kasvatuksellista työtä, joka kuuluu jokaisen ydinosaamiseen. Toisen näkökulman mukaan monialaista yhteistyötä tarvitaan erityisissä tilanteissa, joissa usein korostuu ongelmapuhe.

Kehittämissuosituksilla syvempää yhteistyötä

Tutkimustulosten pohjalta johdettiin kolme suositusta monialaisen yhteistyön vahvistamiseksi. Suositusten laatimisessa hyödynnettiin kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta monialaisesta yhteistyöstä, ja suositukset muotoiltiin sellaisiksi, että niitä voi hyödyntää laajemminkin kasvatus- ja opetusalalla.  Monialaisen yhteistyön käytännön toteuttamisessa toistuu usein esimerkiksi työntekijöiden välisen vuorovaikutuksen ja luottamuksen haasteet, jotka huomiotiin kehittämissuosituksissa. Seuraavaksi esittelemme suositukset monialaisen yhteistyön vahvistamiseksi Tampereen seudun kasvatus- ja opetusalalla.

Tiedonsiirron työtapojen kartoittaminen ja vahvistaminen osallisuuden toteutumiseksi

Monialaisissa tiimeissä usein haasteena on sopia, millaista tietoa lapsen tai nuoren asioista saa siirtää ja miten. Näkemykset vaihtelevat ja saattavat osin estää tarpeellisen tiedonsiirron ammattilaisten välillä. Tärkeää on varmistaa, että kaikki tuntevat yhteiset menettelytavat ja niiden taustalla olevat säädökset.

Tiedonsiirron työtapojen vahvistaminen edellyttää voimassa olevien työtapojen säännöllistä kartoitusta ja tarkoituksenmukaisuuden arviointia. Henkilöstö vaihtuu eikä voida olettaa, että kerran läpikäydyt menettelyt olisivat automaattisesti kaikkien tiedossa. Koko seutukunnan tasolla on hyödyllistä aika ajoin kokoontua vertaisoppimaan hyvistä tiedonsiirtokäytänteistä.

Työntekijöiden keskinäisen luottamuksen vahvistaminen

Monialainen yhteistyö on kasvatustyön ytimessä joka päivä. Tästä näkökulmasta monialaisuus ei tapahdu vain ennalta sovituissa tiimeissä vaan se on jatkuvaa, systemaattista ja organisoitua toisen osaamisen hyödyntämistä.

Monialaisten työtapojen, kuten työparityöskentelyn, joustava käyttö edellyttää työntekijöiden välistä luottamusta erityisesti siirtymävaiheissa ja oppilashuollollisissa tilanteissa. Yhteistyön tekeminen ei ole tällöin välttämättä resurssi- vaan organisointikysymys. Tärkeintä on, että monialaisuuden teemaa ylläpidetään organisaatiossa säännöllisesti ja siihen rohkaistaan eri muodoissaan. Toisen ammattilaisen työn tuntemus ja siihen luottaminen on välttämätön osa jokaisen omaa ammattiosaamista.

Kaupunkiseudun verkostomaisen työtavan vahvistaminen monialaisen yhteistyön tukiryhmällä

Tutkimus osoitti, että kaupunkiseudulla on toimivia monialaisen yhteistyön menetelmiä, malleja ja työtapoja (esim. Lapset puheeksi -menetelmä). Menetelmien laajamittaisen hyödyntämisen varmistamiseksi olisi suositeltavaa nimetä kuntiin monialaisen yhteistyön yhdyshenkilöt, jotka kokoontuvat tukiryhmänä säännöllisesti keskustelemaan alueellaan hyviksi koetuista tavoista toteuttaa monialaista yhteistyötä. He voivat myös toimia omissa kunnissaan tukena monialaisen yhteistyön kysymyksissä.

Tukiryhmän perustaminen vahvistaa monialaisen yhteistyön toteutumisen pitkäjänteistä seurantaa ja arviointia. Tukiryhmän ja lähi-, keski- ja ylimmän johdon välinen keskusteluyhteys tulisi varmistaa, sillä ymmärrystä monialaisesta yhteistyöstä tulee olla kaikilla työntekijäryhmillä.

Kohti pysyvää muutosta

Toimintakulttuurin muutos yksintekemisestä yhteiseen työhön on pitkällisen kehittämisen seurausta. Koko henkilöstön ammatillinen orientaatio, vuorovaikutus ja suhtautuminen omaan sekä toisten työhön muuttuu yhdessä kulttuuria muuttamalla, tekemisen kautta. Sisäisen muutos- ja kehittämistyön tukena on hyödyllistä käyttää myös asiantuntijoiden konsultaatiota, sillä se tutkitusti edistää monialaisen yhteistyön rakentumista.

Arviointitutkimuksen jälkeen on suositeltavaa, että tuloksia käsitellään jokaisessa yksikössä keskustellen ja kehittämistyön pohjana siten, että jokaisen ääni tulee kuulluksi. On tärkeää, että tulokset viedään yksiköissä konkretian tasolle ja pohditaan yhdessä, mitä ne tarkoittavat jatkossa toiminnassa. Koska tulokset kertovat koko seutukunnan keskiarvon, yhdessä keskustelemalla voidaan määrittää, mikä tuloksista on kullekin yksikölle ominaista.

Kehittämissuosituksissa on pyritty huomioimaan käytännön toimenpiteiden lisäksi muutoksen seuraaminen ja kytkeminen strategiseen johtamiseen koko kaupunkiseudulla yksikkötasoa unohtamatta. Tämä on tärkeää, sillä monialaisen yhteistyön tulee toteutua kaikilla organisaation tasoilla. Mitä syvempää ja laadukkaampaa yhteydenpito on eri alojen toimijoiden välillä, sitä enemmän muutosta tapahtuu, ja monialaisen yhteistyön tulokset paranevat (Lilja, Ristikari & Niemelä, 2022)

Monialaisten toimintamallien vaikuttavuuden arviointiin ei ole olemassa yhtä mittaria, mutta on todettu, että vaikuttavuuden mittaamiseen (Bowser, Henry & McCollister, 2019) ja vaikuttavien toimintamallien toimenpanon edistämiseen (Cannon ym., 2019) tarvitaan riittävät resurssit ja rahoitus. Monialaisen yhteistyön vaikuttavuuden mittaamisen onkin hyvä perustua pitkäjänteiseen seurantaan ja ylimmän johdon väliseen monialaiseen yhteistyöhön.


Arviointitutkimuksen toteuttivat Tampereen kaupunkiseudun kasvatus- ja opetusalan osaamisen kehittämispalvelu Osake ja Hämeen ammattikorkeakoulun Edu-tutkimusyksikkö.

Kirjoittajat

Taru Lilja on väitöskirjatutkija Jyväskylän yliopistossa. Hän työskentelee apurahatutkijana ja tekee väitöskirjaa aiheesta monialainen yhteistyö käytännön toimintana.

Jaakko Helander, KT, Dos., toimii tutkijayliopettajana HAMK Edu -tutkimusyksikössä ja ura- ja opinto-ohjaajien kouluttajana HAMK Ammatillisessa opettajakorkeakoulussa.

Päivi Pukkila, KM, toimii lehtorina Hämeen ammattikorkeakoulun ammatillisessa opettajakorkeakoulussa sekä asiantuntijana HAMK Edu -tutkimusyksikössä opinto- ja uraohjauksen koulutuksissa sekä kehittämis- ja tutkimushankkeissa.

Lähteet

Bowser, D., Henry, B. F. & McCollister, K. E. (2019). An overlapping systems conceptual framework to evaluate implementation of a behavioral health intervention for justice–involved youth. Health Services Insights, 12. https://doi.org/10.1177/1178632919855037

Cannon, J. S., Gilbert, M., Ebener, P., Malone, P. S., Reardon, C. M., Acosta, J. & Chinman, M. (2019). Influence of an implementation support intervention on barriers and facilitators to delivery of a substance use prevention program. Prevention Science, 20(8), 1200–1210. https://doi.org/10.1007/s11121-019-01037-x

Hiilamo, A., Huttu, T., Helander, J., Kurki, M. & Ristikari, T. (2023). Ilmiöpöytä vuorovaikutteisena tiedon tuottamisen mallina: Työkaluja tiedontuottajien ja -hyödyntäjien välisen vuoropuhelun edistämiseen. Prologi – Viestinnän ja vuorovaikutuksen tieteellinen aikakauslehti, 19(1), 93–103. https://doi.org/10.33352/prlg.119961

Lilja, T., Ristikari, T. & Niemelä, M. (2022). Hoito syytteen sijaan -toimintamallin arviointitutkimus: Monialaista yhteistyötä nuorten huumausaineiden käytön ehkäisemiseksi. Kasvun tuki 1/2022. https://kasvuntuki.fi/aikakauslehti/julkaisut/kasvun-tuki-aikakauslehti-12022/lilja/

Oppilas- ja opiskeluhuoltolaki 30.12.2013/1287. Haettu 21.4.2023 osoitteesta https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2013/20131287

Pukkila, P. & Helander, J. (2016). Työotteena monialaisuus: katsaus Ohjaamojen yhteistyön rakentumiseen. Nuorisotutkimus, 34(3). https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111016870

Pukkila, P., Helander, J. & Rantala, E. (2020). Miten toimivaa monialaista yhteistyötä voidaan arvioida työyhteisössä? HAMK Unlimited Journal, 5.2.2020. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202002125239

LISÄÄ AIHEEN YMPÄRILTÄ / RELATED POSTS

Miten monialainen yhteistyö rakentuu?Miten monialainen yhteistyö rakentuu? Miten toimivaa monialaista yhteistyötä voidaan arvioida työyhteisössä? Monialaisen yhteistyön kehittäminen Janakkalan perhekeskuksessa Käsitykset uraohjauksesta vaihtelevat – mikä merkitys työntekijän taustalla on monialaisessa palvelussa?
PREVIOUS POST Experiencing Problem-Based Learning: Student Perspective
NEXT POST Kohti parempaa oppimista – ohjausta oikea-aikaisin askelein

Primary Sidebar

PYSYVÄ OSOITE / URN

https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20230904116404

LISENSSI / LICENCE

Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.

Avainsanat / Keywords

kasvatus- ja opetusala monialainen yhteistyö nivelvaihe oppilashuolto

VIITTAUSOHJE / CITE THIS ITEM

Lilja, T., Helander, J. & Pukkila, P. (2023). Kasvatus- ja opetusalan monialainen yhteistyö arvioitavana Tampereen seudulla. HAMK Unlimited Professional, 20.9.2023.

Footer

HAMK UNLIMITED

HAMK Unlimited on Hämeen ammattikorkeakoulun open access
-julkaisuportaali. Julkaisuista vastaa HAMKin toimituskunta.
julkaisut@hamk.fi

TIETOA SIVUSTOSTA

Alasottoilmoitus
Käyttöehdot
Saavutettavuusseloste

Häme University of Applied Sciences

Copyright © 2025 · Genesis Sample on Genesis Framework · WordPress · Log in

Sivustollamme hyödynnetään evästeitä, jotta voimme seurata sivuston käyttöä ja kehittää palveluamme. HyväksyKieltäydyLISÄTIETOJA