• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
HAMK Unlimited

HAMK Unlimited

Julkaisuja Hämeen ammattikorkeakoulusta

  • Lehdet
        • Professional
        • Journal
        • Scientific
  • Alat
        • Ammatillinen osaaminen ja opetus
        • Biotalous ja luonnonvara-ala
        • Hyvinvointi ja sote-ala
        • Kulttuuri ja muotoilu
        • Teknologia ja liikenne
        • Yrittäjyys ja liiketoiminta
        • Muut
  • Kokoelmat
        • Avoin Häme
        • CleanExport
        • Digitalisaatio ja muutos / Digitalization and Change
        • DigiTrail
        • Employers’ perspectives on ePortfolios
        • Empowering ePortfolio Process
        • Higher education perspectives on ePortfolios
        • Innovaatiojohtaminen
        • Liikenne 4.0
        • Luomussa vara parempi
        • PoliRural – Hämeen maaseutua kehitetään tulevaisuutta ennakoimalla yhdessä
        • Problem-based learning & agropreneurship in Africa
        • Maahanmuuttajien urareitit
        • Nuoret huippumyyjät
        • Office 365 -intran käyttöönotto HAMKissa
        • Oppimisen digiagentit II
        • Students’ perspectives on ePortfolios
        • TAIKOJA
        • Uudistuva hevostalous
        • Universal Design for Learning (UDL)
        • KIITO – Kiertotalousosaamisella uudistuvaa liiketoimintaa
  • In English
        • Articles in English
        • About HAMK Unlimited
        • Instructions for writers
        • Instructions for reviewers
        • Contact editorial staff
  • Ohjeet
        • Kirjoittajan ohjeet
        • Arvioijan ohjeet
        • Info
/ HAMK Unlimited Professional / Ammatillinen osaaminen ja opetus /

Design-based education – mielekästä ja käytännönläheistä konetekniikan koulutusta

Kuva on luotu tekoälysovelluksella https://playgroundai.com/design käyttäen kehotetta "design engineering education, room with university students (animated characters in a big room), colorful, extremely highly detailed".

Niko Laukkanen

08.02.2024
Kuuntele - Listen

Mielekkäiden syväoppimista aikaansaavien oppimismuotojen tarjoaminen opiskelijoille sekä viimeaikainen kehitys etenkin tekoälytyövälineissä haastavat oppilaitoksia ja opettajia kehittämään pedagogisia mallejaan. Työvälineiden kehitys mahdollistaa ja jopa vaatii siirtymän yhä soveltavampiin oppimistehtäviin. Tulevaisuuden insinööreiltä vaaditaan toki jatkossakin tietyt insinöörin perustaidot sekä paljon muuta osaamista, kuten luovuutta, tiimityötaitoja, johtamistaitoja sekä yleistä ongelmanratkaisukykyä. Tekoäly on ja tulee olemaan yksi työväline, vaikkakin merkittävä sellainen, muiden joukossa.

Yksi ratkaisu edellä mainittuihin haasteisiin on design-based education (DBE). Kyseinen pedagoginen malli on jo vahvasti mukana HAMKin konetekniikan opinnoissa, mutta kehitettävääkin löytyy. Tässä julkaisussa vastataan lyhyesti seuraaviin kysymyksiin: Mikä on DBE? Miten design-based educationia hyödynnetään konetekniikan koulutuksessa? Miten mallia voitaisiin hyödyntää entistä paremmin?

Mikä on DBE?

DBE-mallin taustalla vaikuttaa ajatus siitä, että oppimisesta on mahdollista tehdä aktiivisempaa ja sosiaalisempaa. Malli vie siis perinteisestä behavioristisesta oppimiskäsityksestä kohti konstruktivistista oppimiskäsitystä. (Henze & de Vries, 2021) Mallille on keskeistä, että oppimisessa on mukana sekä teoreettista että käytännön osaamista, ja lisäksi työelämä on integroitu tiiviimmin osaksi oppimisprosessia (Geitz ym., 2023). Tyypillisesti ajatellaan, että osaamisen soveltamiseen vaaditaan tiettyjä perustietoja ja ymmärrystä (Peda.net, n.d.). Opiskelijamme eivät kuitenkaan ole tyhjiä tauluja, kun he aloittavat opintonsa. Joskus soveltamiseen riittää jo melko intuitiivinen osaaminen, kun taas toisinaan soveltamiseen vaaditaan syvällisempää osaamista ja ymmärrystä (Henze & de Vries, 2021)

DBE-prosessi koostuu useista vaiheista, joita voivat olla esimerkiksi: samaistuminen (empathizing), määritteleminen (defining), ideointi (ideating), prototyypin tekeminen (prototyping) ja kokeileminen (testing). Kyseessä on siis muotoiluajattelun soveltamista oppimisessa. (True North Reflections, 2019; Vanderbilt University, 2018) Iteratiivisessa muotoiluprosessissa pyritään samaistumaan asiakkaan asemaan, haastamaan oletuksia, uudelleenmäärittelemään ongelmia ja kehittämään innovatiivisia ratkaisuja, joita myös protoillaan ja testataan. Tarkoitus on siis päästä laatikon ulkopuolelle. Malliin sisältyy erilaisia prosessia tukevia työkaluja. (Dam & Siang, 2021)

Design-based education -mallin käytännön toteuttaminen vaatii muun muassa fyysisiä kohtaamispaikkoja, jotka ovat oppimisen keskiössä ja tukevat tätä pedagogista mallia. Lisäksi opintojen tulee olla mahdollisimman linjakkaita niin että opiskelijat tietävät, mitä heiltä odotetaan ja miten kannattaa opiskella. Design-based education -mallissa opiskelijat saattavat tuntea olevansa ajoittain hukassa. Opiskelijoiden reflektointiosaamisen ja yhteistyötaitojen lähtötasossa sekä asenteissa on paljon vaihtelua. Tilannetta on mahdollista helpottaa kokonaisvaltaisella ohjauksella niin opettajilta kuin opinto-ohjaajiltakin. Ohjauksen rooli korostuu positiivisen oppimiskokemuksen ja syvällisen oppimisen varmistamisessa. (Geitz ym., 2023)

Miten design-based educationia jo hyödynnetään ja missä on parannettavaa?

Aiemmin mainittu muotoiluajattelu on jo pitkään ollut osana HAMKin konetekniikan opintoja. Meillä onkin jo pitkä kokemus käytännön suunnitteluprojektien toteuttamisesta yritysten kanssa. Usein projektityöt toteutetaan pienryhmissä. Suunnitteluprojekteja toteutetaan useilla erilaisilla prosesseilla, joista yksi eniten käytetyistä on tuplatimanttiprosessi. Kyseinen prosessi koostuu muotoiluajattelua mukailevista vaiheista, jotka ovat: tutki, määritä, kehitä ja tuota. Tuplatimanttiprosessin vaiheilla on eri nimet kuin edellä kuvatussa DBE-prosessissa, mutta prosessi pitää sisällään samoja elementtejä.

Koska DBE on yksi pedagoginen malli muiden joukossa ja sitä voidaan toteuttaa erilaisilla variaatiolla, ei ole perusteltua lähteä muuttamaan toimivia ratkaisuja. Voimme siis varsin hyvin jatkaa konetekniikan DBE-prosessin kehittämistä tuplatimanttimallin pohjalta. DBE-malli on kuitenkin hyvä ottaa näkyvämmäksi ja vakioidummaksi osaksi opintoja. Opintojen linjakkuutta pitää myös parantaa. Voisimme esimerkiksi laatia konetekniikan koulutuksen laajuisen aikajanan, joka kattaa kaikki opintojen aikana vastaan tulevat suunnitteluprojektit. Jokaisessa DBE-toteutuksessa kannattaa pyrkiä seuraamaan mahdollisimman samankaltaista prosessia, mutta opintojen edetessä mukaan on hyvä lisätä yhä enemmän aitoa yritysyhteistyötä ja monialaisuutta. Opintojen edetessä on mahdollista myös yhdistää eri kieliä ja kulttuureja yhä enemmän.

Yhteisiä toimintatapoja on kehitettävä kaikilla tasoilla, eli myös suunnitteluprojektien toteuttamisen yksityiskohtiin tulee panostaa. Opiskelijoille on taattava riittävä tuen saanti etenkin opintojen alkuvaiheessa sekä tarjottava tarvittava perusosaaminen vaikkapa perinteisempien opetusmuotojen avulla. Opiskelijaprojektien ryhmäjakoa, roolituksia sekä arviointiin käytettäviä menetelmiä tulee kehittää. Opiskelijat on saatava paremmin sitoutumaan ryhmän yhdessä sopimiin tavoitteisiin, kuten esimerkiksi arvosanatavoitteisiin. Tavoitteisiin sitoutumisessa voisi auttaa esimerkiksi ryhmäsopimuksen muodollinen allekirjoittaminen aina projektin alussa. Opintojen alkuvaiheessa opiskelijoiden on hankittava laaja osaaminen omalta alaltaan, joten heidän on päästävä kokemaan mahdollisimman monta eri projektiroolia. Mahdollisia rooleja ovat esimerkiksi projektipäällikkö, tekninen suunnittelija, teollinen muotoilija, tuotannon kehitysinsinööri ja tuotantopäällikkö. Opintojen loppua kohden opiskelijoille voisi antaa mahdollisuuden profiloitua valitsemaansa rooliin nykyisten profiloivien opintojen tapaan.

Olemme jo tehneet paljon. Mielekkäät sekä käytännönläheiset suunnitteluprojektit yritysten kanssa ovat meille HAMKin konetekniikalla arkipäivää. Suunnitteluprojekteissamme edetään DBE-prosessin keskiössä olevaa muotoiluajattelua mukaillen. Toteutuksiin on kuitenkin lisättävä ripaus systemaattisuutta ja monialaisuutta. Meidän pitää pyrkiä jatkossa seuraamaan eri projektitoteutuksilla mahdollisimman samankaltaista DBE-prosessia, jotta opiskelijat tietävät, mitä heiltä odotetaan. Meidän on myös tehtävä tiiviimpää yhteistyötä eri koulutusvastuiden kanssa, jotta saamme yhä useammin tuotua eri alojen opiskelijat yhteen DBE-mallin mukaisesti. Olemme siis jo tehneet paljon nykypäivän haasteiden ratkaisemiseksi, mutta vielä riittää tehtävää.


13.2.2024 Muutettu alaotsikko “Miten design-based educationia hyödynnetään konetekniikan opinnoissa?” muotoon “Miten design-based educationia jo hyödynnetään ja missä on parannettavaa?”.

Kirjoittaja

Niko Laukkanen, konetekniikan lehtori, Hämeen ammattikorkeakoulu

Lähteet

Dam, R. F., & Siang, T. Y. (2021). What is Design Thinking and Why Is It So Popular? Interaction Design Foundation. https://www.interaction-design.org/literature/article/what-is-design-thinking-and-why-is-it-so-popular

Geitz, G., Donker, A., & Parpala, A. (2023). Studying in an innovative teaching-learning environment: Design-based education at a university of applied sciences. Learning Environments Research, 1–19. Advance online publication. https://doi.org/10.1007/s10984-023-09467-9

Henze, I. & de Vries, M. J. (toim.) (2021). Design-based concept learning in science and technology education. Brill / Sense.

Peda.net. (n.d.). Bloomin taksonomia. https://peda.net/kansalaisfoorumi/arvioijan-opas/4.-bloomin-taksonomia

True North Reflections. (2019). Blending Design Thinking & CBL. https://truenorthreflections.weebly.com/why-challenge-based-learning/blending-design-thinking-cbl

Vanderbilt University. (2018). Education as a Design Process. https://cft.vanderbilt.edu/2018/11/education-as-a-design-process/

LISÄÄ AIHEEN YMPÄRILTÄ / RELATED POSTS

Design thinking mindset and some common misconceptions Liitutaululta Skypeen – kokemuksia konetekniikan verkko-opetuksesta Pedagogical development and Design Factory creation in RUN-EU Monialaista yhteistyötä rakentamassa – HAMK Diili haastaa opiskelijat ja opettajat
PREVIOUS POST Väitöslektio: Monialaisen ohjauksen ja yhteistyön lähtökohdat ja rakentuminen ohjauspalveluiden työmuodoksi
NEXT POST Sustainability in practice at HAMK – walking the walk

Primary Sidebar

PYSYVÄ OSOITE / URN

https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231212153394

LISENSSI / LICENCE

Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.

Avainsanat / Keywords

design-based education konetekniikka monialaisuus opiskelijaprojektit yritysyhteistyö

VIITTAUSOHJE / CITE THIS ITEM

Laukkanen, N. (2024). Design-based education – mielekästä ja käytännönläheistä konetekniikan koulutusta. HAMK Unlimited Professional, 8.2.2024. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231212153394

Footer

HAMK UNLIMITED

HAMK Unlimited on Hämeen ammattikorkeakoulun open access
-julkaisuportaali. Julkaisuista vastaa HAMKin toimituskunta.
julkaisut@hamk.fi

TIETOA SIVUSTOSTA

Alasottoilmoitus
Käyttöehdot
Saavutettavuusseloste

Häme University of Applied Sciences

Copyright © 2025 · Genesis Sample on Genesis Framework · WordPress · Log in

Sivustollamme hyödynnetään evästeitä, jotta voimme seurata sivuston käyttöä ja kehittää palveluamme. HyväksyKieltäydyLISÄTIETOJA