• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
HAMK Unlimited

HAMK Unlimited

Julkaisuja Hämeen ammattikorkeakoulusta

  • Lehdet
        • Professional
        • Journal
        • Scientific
  • Alat
        • Ammatillinen osaaminen ja opetus
        • Biotalous ja luonnonvara-ala
        • Hyvinvointi ja sote-ala
        • Kulttuuri ja muotoilu
        • Teknologia ja liikenne
        • Yrittäjyys ja liiketoiminta
        • Muut
  • Kokoelmat
        • Avoin Häme
        • CleanExport
        • Digitalisaatio ja muutos / Digitalization and Change
        • DigiTrail
        • Employers’ perspectives on ePortfolios
        • Empowering ePortfolio Process
        • Higher education perspectives on ePortfolios
        • Innovaatiojohtaminen
        • Liikenne 4.0
        • Luomussa vara parempi
        • PoliRural – Hämeen maaseutua kehitetään tulevaisuutta ennakoimalla yhdessä
        • Problem-based learning & agropreneurship in Africa
        • Maahanmuuttajien urareitit
        • Nuoret huippumyyjät
        • Office 365 -intran käyttöönotto HAMKissa
        • Oppimisen digiagentit II
        • Students’ perspectives on ePortfolios
        • TAIKOJA
        • Uudistuva hevostalous
        • Universal Design for Learning (UDL)
        • KIITO – Kiertotalousosaamisella uudistuvaa liiketoimintaa
  • In English
        • Articles in English
        • About HAMK Unlimited
        • Instructions for writers
        • Instructions for reviewers
        • Contact editorial staff
  • Ohjeet
        • Kirjoittajan ohjeet
        • Arvioijan ohjeet
        • Info
/ HAMK Unlimited Professional / Ammatillinen osaaminen ja opetus /

Ammattikorkeakoulututkinto omalla työpaikalla opiskellen

Kuva: © jayzynism / Adobe Stock.

Sara Rönkkönen & Tuomas Eerola

23.10.2023
Kuuntele - Listen

Työpaikalla tapahtuva jatkuva oppiminen on organisaatiotasoista toimintaa, joka edistää yksilön ja yhteisön oppimista. Teknologisen kehityksen yhä kiihtyessä ja globaalin kilpailun kiristyessä yrityksillä on tarve uudistaa toimintaansa sekä kehittää työntekijöiden osaamista. Lisäksi nopeat toimintaympäristön muutokset aiheuttavat uusia osaamistarpeita, jotka liittyvät jatkuvaan oppimiseen, digitalisaatioon, vähähiilisyyteen, kiertotalouteen, asiakaslähtöisyyteen, johtamiseen sekä erityisesti nousussa olevaan kestävään arvonluontiin ja vastuullisuusosaamiseen. Jatkuva osaamisen kehittäminen osana työtä on välttämättömyys ja arkipäivää monissa yrityksissä.

Hämeen ammattikorkeakoulu on yhdessä Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun ja Ammattiopisto Tavastian sekä yrityskumppanien kanssa lähtenyt kehittämään työelämälähtöistä, tutkintoon johtavaa jatkuvan oppimisen mallia tekniikan aloilla. Tavoitteena on koulutusmalli, jossa ammattikorkeakoulututkinto on mahdollista suorittaa suurelta osin työpaikalla opiskellen ja työtehtävissään osaamistaan osoittaen. Uuden koulutusmallin kehittäminen toteutetaan Jatkot-hankkeen (HAMK, n.d.) puitteissa vaiheittain ja sitä pilotoidaan rakennus- ja automaatiotekniikan aloilla. Ensimmäinen vaihe, jossa kartoitettiin mallin toteuttamisen edellytykset, on nyt valmistunut.

Yhteistyöyritysten näkemyksiä uuden koulutusmallin tarpeista ja toteutuksen edellytyksistä

Kartoitus osaamisen kehittämistarpeista ja osaamisen kehittämisen kriittisistä edellytystekijöistä toteutettiin lähettämällä sähköinen kysely Jatkot-hankkeen yhteistyöyrityksille ja haastattelemalla koulutuksen tarjoajia. Tässä artikkelissa nostamme esiin yrityskyselyiden vastauksiin perustuvia keskeisiä havaintojamme. Kysely yrityksille oli auki touko–elokuussa 2023, ja nostoja kyselyn tuloksista esiteltiin Jatkot-hankkeen ensimmäisessä webinaarissa syyskuussa 2023. Jatkot-hankkeen yrityskyselyyn vastasivat kyselyhetkellä kaikki 12 mukaan lähtenyttä rakennus- ja automaatioalan yhteistyöyritystä. Yrityksiltä kysyttiin kokemuksia tämänhetkisistä osaamistarpeista, työvoimatilanteesta, tutkintotarpeista, muista koulutustarpeista sekä oppilaitosyhteistyöstä. Vastauksissa korostuivat erityisesti yhteistyöyritysten hyvät mahdollisuudet työssä oppimiseen ja opiskeluun työpaikoilla sekä melko hyvät mahdollisuudet työkiertoon. Mahdollisuudet opiskeluun oppilaitosympäristössä työajalla eivät ymmärrettävästi olleet niin hyvät kuin edellä mainitut, mutta kuitenkin kohtalaiset.

Yritysten tunnistamissa osaamistarpeissa korostuivat substanssiosaamisen lisäksi erityisesti johtamisosaaminen ja itsensä johtaminen, kieli-, diversiteetti- ja kulttuuriosaaminen, riskien tunnistus- ja varautumisosaaminen sekä ympäristövastuullisuus. Automaatiotekniikan puolella korostuivat erityisesti digitalisaation hyödyntäminen ja jatkuva oppiminen. Työvoimatarpeita nähtiin olevan erityisesti työnjohtotehtävissä ja muissa asiantuntijatason tehtävissä ja toisaalta yleisemmin laaja-alaisissa osaajissa. Rakennusalalla ajankohtaiseksi tunnistettiin tarve tutkintojen päivittämiselle ja jatkotutkinnoille (esim. rakennustekniikan AMK-insinööri ja rakennusmestari AMK).

Kohti uutta koulutusmallia

Työssä olevien kynnys osallistua tutkintotavoitteiseen koulutukseen on usein korkea, eivätkä tarjolla olevat koulutukset aina vastaa yrityksen tai työntekijän tarpeisiin. Koulutus ja osaamisen kehittäminen tuleekin toteuttaa yhä enemmän siinä autenttisessa ympäristössä, missä työtä tehdään. Koulutusorganisaatioiden yhteistyötä yritysten ja opiskelijoiden kanssa on vahvistettava, jotta osallistumiskynnystä kyetään madaltamaan ja lisäämään kaikkien työssä olevien mahdollisuuksia osallistua jatkuvaan oppimiseen. Tämä edellyttää, että työpaikkoja voidaan kehittää, paitsi työympäristöinä, myös oppimisympäristöinä.

Juuri valmistuneen kartoituksen yhteenvetona voimmekin todeta, että työelämä- ja oppimislähtöiselle jatkuvan oppimisen ammattikorkeakoulututkintoon tähtäävälle koulutusmallille on tunnistettu tarve. Tunnistetun tarpeen lisäksi edellytykset työelämälähtöiselle tutkintotavoitteiselle kouluttautumiselle vaikuttavat havaintojemme perusteella olevan rakennus- ja automaatioalalla kohtuullisen hyvät. Vuoropuhelun tiivistäminen yritysten ja koulutuksen edustajien välillä on keskeistä myös jatkossa, ja tälle yhteistyölle tarvitaan nykyistä selkeämpiä rakenteita ja prosesseja.

Jatkot-hankkeen puitteissa yhteistyö yritysten ja koulutuksen tarjoajien välillä jatkuu ja tiivistyy hankkeen seuraavassa vaiheessa alkavassa mentoreiden koulutuksessa. Mentorivalmennuksessa koulutamme yhteistyössä Hämeen ammattikorkeakoulun, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun ja Koulutuskuntayhtymä Tavastian kanssa yritysten valitsemia edustajia mentoreiksi tuleville opiskelijoille. Mentorivalmennettavat tulevat hankkeen aikana mahdollistamaan opiskelijan opintojen etenemistä sekä osallistumaan opiskelijan ohjaukseen ja osaamisen tunnistamiseen yhteistyössä ammattikorkeakoulujen kanssa. Mentorit tulevat myös osallistumaan hankkeen aikana uuden koulutusmallin kehittämiseen.


Jatkot-hankkeen (1.1.2023–31.12.2025) tavoitteena on kehittää työelämälähtöinen, aidosti osaamisperustainen ja korkeakoulututkintoon tähtäävä jatkuvan oppimisen koulutusmalli teknologia-aloille. Hankkeen päätoteuttaja on Hämeen ammattikorkeakoulu (HAMK) ja osatoteuttajat ovat Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu (XAMK) ja Koulutuskuntayhtymä Tavastia. Hanke saa tukea Euroopan sosiaalirahastolta ja kansallisena rahoittajaviranomaisena toimii Hämeen ELY-keskus. Jatkot-hanke tekee yhteistyöstä myös yrityslähtöisen osaamisen kehittämisen parissa työskentelevän Lossi-hankkeen kanssa. Lossi-hanketta hallinnoi LAB-ammattikorkeakoulu.

Kirjoittajat

Sara Rönkkönen toimii Jatkot-hankkeen pedagogisena asiantuntijana. Hän työskentelee lehtorina HAMK Edussa LearnWell-tutkimusryhmässä.

Tuomas Eerola toimii Jatkot-hankkeen projektipäällikkönä. Hän työskentelee yliopettajana HAMK Edu -tutkimusyksikössä.

Lähde

HAMK. (n.d.). Jatkuvan oppimisen työelämälähtöinen koulutusmalli tekniikan aloille (JATKOT). Haettu 27.9.2023 osoitteesta https://www.hamk.fi/projektit/jatkuvan-oppimisen-tyoelamalahtoinen-koulutusmalli-tekniikan-aloille/#Perustiedot

LISÄÄ AIHEEN YMPÄRILTÄ / RELATED POSTS

Kolme väitöstutkimusta uudistamassa ammatillista opettajuutta: Pedagoginen suunnittelu ja osaamisen kehittäminen digitaalisissa oppimisympäristöissä Rakennuksen energiasuunnittelu edellyttää monialaista osaamista Ammattikorkeakoulujen työelämäyhteistyön kehittäminen työelämän näkökulmasta Visamäen kampusHAMKin kampukset Hämeenlinnassa ja Hattulassa
PREVIOUS POST Ammatillisen koulutuksen tehtävä hyvinvoinnin haasteiden kasvaessa
NEXT POST Kestäviä luonnonvärejä kahvinporoista

Primary Sidebar

PYSYVÄ OSOITE / URN

https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231010139469

LISENSSI / LICENCE

Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.

Avainsanat / Keywords

jatkuva oppiminen tekniikan ala työelämälähtöisyys yritysyhteistyö

VIITTAUSOHJE / CITE THIS ITEM

Rönkkönen, S. & Eerola, T. (2023). Ammattikorkeakoulututkinto omalla työpaikalla opiskellen. HAMK Unlimited Professional, 23.10.2023. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231010139469

Footer

HAMK UNLIMITED

HAMK Unlimited on Hämeen ammattikorkeakoulun open access
-julkaisuportaali. Julkaisuista vastaa HAMKin toimituskunta.
julkaisut@hamk.fi

TIETOA SIVUSTOSTA

Alasottoilmoitus
Käyttöehdot
Saavutettavuusseloste

Häme University of Applied Sciences

Copyright © 2025 · Genesis Sample on Genesis Framework · WordPress · Log in

Sivustollamme hyödynnetään evästeitä, jotta voimme seurata sivuston käyttöä ja kehittää palveluamme. HyväksyKieltäydyLISÄTIETOJA