• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
HAMK Unlimited

HAMK Unlimited

Julkaisuja Hämeen ammattikorkeakoulusta

  • Lehdet
        • Professional
        • Journal
        • Scientific
  • Alat
        • Ammatillinen osaaminen ja opetus
        • Biotalous ja luonnonvara-ala
        • Hyvinvointi ja sote-ala
        • Kulttuuri ja muotoilu
        • Teknologia ja liikenne
        • Yrittäjyys ja liiketoiminta
        • Muut
  • Kokoelmat
        • Avoin Häme
        • CleanExport
        • Digitalisaatio ja muutos / Digitalization and Change
        • DigiTrail
        • Employers’ perspectives on ePortfolios
        • Empowering ePortfolio Process
        • Higher education perspectives on ePortfolios
        • Innovaatiojohtaminen
        • Liikenne 4.0
        • Luomussa vara parempi
        • PoliRural – Hämeen maaseutua kehitetään tulevaisuutta ennakoimalla yhdessä
        • Problem-based learning & agropreneurship in Africa
        • Maahanmuuttajien urareitit
        • Nuoret huippumyyjät
        • Office 365 -intran käyttöönotto HAMKissa
        • Oppimisen digiagentit II
        • Students’ perspectives on ePortfolios
        • TAIKOJA
        • Uudistuva hevostalous
        • Universal Design for Learning (UDL)
        • KIITO – Kiertotalousosaamisella uudistuvaa liiketoimintaa
  • In English
        • Articles in English
        • About HAMK Unlimited
        • Instructions for writers
        • Instructions for reviewers
        • Contact editorial staff
  • Ohjeet
        • Kirjoittajan ohjeet
        • Arvioijan ohjeet
        • Info
/ HAMK Unlimited Professional / Ammatillinen osaaminen ja opetus /

Ammatillisen opettajan digiosaamisen asialla

Sanna Ruhalahti, Marko Susimetsä, Heikki Hannula & Keijo Hakala

07.01.2019
Kuuntele - Listen

Digitaalisuuden edistäminen on yksi ammatillisen opettajankoulutuksen kärkiteemoja. Hämeen ammattikorkeakoulun (HAMK) ammatillisessa opettajankoulutuksessa sitä edistää digitaalisten työkalujen hyödyntämisen sipulimainen rakenne. OPEKE-hankkeen neljässä pilottiryhmässä yhteiskehittämisen otteella otetaan haltuun osaamista niin digipedagogisen kuin -teknisen osaamisen näkökulmista.

Digiosaaminen

Valtakunnallinen opettajankoulutuksen kehittämisohjelma luo hyvät puitteet uusien digitaalisten oppimisratkaisujen käyttöönotolle. Keskiössä ovat oppijalähtöisyys, tutkimusperustaisuus ja yhteisöllisyys yhdistettynä pedagogisiin toimintamalleihin (Opetus- ja kulttuuriministeriö 2016).

Ammatillisten opettajien digiosaamista on tutkittu ja selvitetty niin valtakunnallisesti kuin oppilaitoskohtaisesti (esim. Kullaslahti, Karento & Töytäri 2015; Ruhalahti & Kentta 2017; Koramo, Brauer & Jauhola 2018). Digiosaamista lähestytään pedagogiikan ja tekniikan näkökulmista. Digipedagogiikka on osa oppimisprosessien aikaista toimintaa ja digitekninen osaaminen nähdään erilaisten sovellusten tai laitteiden osaamisena. Nämä yhdessä muodostavat opettajan digiosaamisen kokonaisuuden (esim. Kullaslahti 2011).

HAMKissa digiteknistä osaamista on visualisoitu sipulimallina, jossa sisäkehät tarkoittavat organisaation tukemia palveluita (Kuvio 1). Ulkokehillä olevat sovellukset ja teknologia tuovat opetus- ja oppimisympäristöjen rikastamiseen lisämahdollisuuksia, mutta toiminta on usein opettajien ohjauksen vastuulla. Tämä malli auttaa myös opettajaopiskelijoita edistämään digiosaamisen kehittymistä omissa organisaatioissaan ja viemään opetusta edelleen uusiin ympäristöihin.

Kuvio 1. Opetuksen digityökalut HAMKissa (Jaakkola, Kullaslahti & Pirttilä 2018).

Digipedagogisen osaamisen näkökulmasta on tärkeää kehittää opettajien metatason tietoa opetuksen digityökaluista ja niiden hyödyntämismahdollisuuksista. Niitä ei siis tulisi käyttää vain siksi, että niitä on olemassa, vaan opettajan täytyy tuntea niiden mahdollisuuksia tavalla, joka antaa hänelle kyvyn valita käytännöllisin ja toimivin ratkaisu oman ammattialansa opetuksen näkökulmasta, ns. tarvelähtöisesti. Opettajan on myös tärkeätä tuntea opetusryhmänsä valmius omaksua ja käyttää erilaisia digityökaluja – on todennäköistä, että nuorille useamman erilaisen välineen käyttäminen on luonnollisempaa kuin sellaisille vanhemmille opiskelijoille, joille tietokoneen käyttö on vierasta.

Osaamista osaamismerkein

Parhaillaan käynnissä olevissa OPEKE-pilottiryhmissä kokeillaan osaamisen kehittämistä osaamismerkein ohjautuvan oppimisen (Brauer 2019) keinoin. Opettajaopiskelijat suorittavat digiosaamisessa vähintään Some-Noviisi -tason, eli omavalintaiset kymmenen osaamismerkkiä Oppiminen Online -palvelun yli 60 merkin kokoelmasta. Lisäksi yhdessä ryhmässä pilotoidaan osaamismerkein ohjautuvaa oppimista TKI-teeman osalta. Opiskelija voi hankkia lisää osaamista itseopiskeluaineistojen avulla tai suoraan osaamisen tunnistamista. Molemmissa tapauksissa oman osaamisen dokumentointi arviointikriteerien mukaisesti on tärkeää.

Digitaalisten osaamismerkkien avulla voidaan selkeyttää aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen prosesseja, mutta ne toimivat myös pelillistävänä tekijänä, mikä parantaa opiskelumotivaatiota (Brauer & Siklander 2017; Brauer, Siklander & Ruhalahti 2017).

Digitaaliset oppimisympäristöt OPEKE-piloteissa

HAMKin digitaaliset ympäristöt kehittyvät, ja uusia sovelluksia on tullut myös yhteisöllisen oppimisen ja työskentelyn tueksi. Microsoftin Teams-sovellus on otettu käyttöön kehittämis- ja kokeilukulttuurin kannustamana. Erityisesti OPEKE-pilotin osaamisperustaiset ja henkilökohtaistetut oppimisprosessit ovat luoneet tarpeen opetustyössä olevien opettajaopiskelijoiden työ- ja opiskeluympäristöjen voisi sulauttamisesta. Teams-sovellus on taipunut hyvin organisaatiorajojen yli tapahtuvaan yhteisölliseen oppimiseen ja yhteistyöhön. Lisäksi opiskelijoiden mentoreiden kutsuminen mukaan olisi kätevä tapa sitouttaa heidät ohjaukseen entistä tiiviimmin. Teamsissa onnistuvat hyvin myös opintopiirikohtainen yhteisöllinen työskentely ja reaaliaikaiset verkkotapaamiset. Tallenteet jäävät halutessa ryhmän käyttöön. Sovelluksen mobiilikäyttö on koettu erittäin käteväksi, joskin ympäristön sekavuudesta on saatu palautetta.

Verkkotapaamisiin tarkoitettu työkalu, Zoom, on puolestaan saanut hyvää palautetta erityisesti yhteisöllisen työskentelyn osalta. Osallistujien jakaminen erillisiin pienryhmähuoneisiin (breakout rooms) onnistuu Zoomissa aiemmin käytettyjä vastaavia ohjelmia paremmin.

Opettajaopiskelijoiden uutta luovan osaamisen kulttuuria edistetään lisäksi työ- ja näyteportfolioilla. Digitaalisten portfolioiden käyttö edistää osaamisen tunnistamista ja kehittymisen ja kasvun tukemista. Tällöin HAMKin sipulimallin sisäkehän Moodle toimii osaamisperusteisuutta tukien ohjauksen suppilona ja hankittu osaaminen tallentuu ulkokehällä opettajaopiskelijan itse luomaan ympäristöön eli työportfolioon (esim. blogi). Opintojen loppuvaiheessa osaaminen tiivistetään näyteportfolioksi, jossa tuodaan esiin oman substanssiosaamisen lisäksi ammattipedagoginen osaaminen (ks. Korhonen, Ruhalahti & Torseke 2017). Lisäksi oppimista ja yhteisöllistä työskentelyä tuetaan muissa sovelluksissa sekä edistetään multimodaalisuutta osana opiskelua. Opintopiireillä on ollut mahdollisuus itse valita työskentelyä parhaiten tukevat ympäristöt.

Opettajankoulutusfoorumin strategisissa linjauksissa korostetaan muun muassa opettajan osaamisen näkemistä kokonaisuutena sekä opettajan roolia luovana osaajana, joka vie opiskelijat oppimisen keskiöön (Opetus- ja kulttuuriministeriö 2016). Näiden linjausten mukaisesti OPEKE-hankkeen piloteissa on vahva tahto kehittää opettajan digitaalista osaamista kokonaisvaltaisesti, kunkin opettajaopiskelijan omien lähtökohtien ja opetusalan tarpeiden mukaisesti. Opettajaopiskelijoille ei anneta valmiita vastauksia, vaan kehitetään heidän kykyään ottaa haltuun erilaisia välineitä ja uskallusta luoda uutta opiskelijoiden kanssa. Digitaaliset taidot ovat kiinteä osa opettajan pedagogisen osaamisen kokonaisuutta ja opettajan tärkein tehtävä on luoda oppimistilanteesta innostava ja uutta osaamista kehittävä.

Kirjoittajat


Lehtori Sanna Ruhalahti toimii OPEKE-hankkeen yhden pilottiryhmän vastuuopettajana.


Yliopettaja Marko Susimetsä toimii OPEKE-hankkeen yhden pilottiryhmän vastuuopettajana.


Lehtori Heikki Hannula OPEKE-hankkeen yhden pilottiryhmän vastuuopettajana.


Lehtori Keijo Hakala toimii OPEKE-hankkeen yhden pilottiryhmän vastuuopettajana.

Lähteet

Brauer, S., Ruhalahti, S. & Hallikainen, V. (2018). Digital Professional Learning Triggers in an Online Badge Driven Process. Education in the North, 25(1–2), 64–86.

Brauer, S., Siklander, P. & Ruhalahti, S. (2017). Motivation in digital open badge-driven learning in vocational teacher education. Ammattikasvatuksen Aikakauskirja, 19(3), 7–23.

Brauer, S. (2019). Digital Open Badge-Driven Learning – Competence-based Professional Development for Vocational Teachers. Akateeminen väitöskirja. Acta Universitatis Lapponiensis. Haettu 7.1.2019 osoitteesta https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-110-1

Jaakkola, K., Kullaslahti, J. & Pirttilä, H. (2018) Opetuksen digityökalut. Haettu 25.10.2018 osoitteesta https://blog.hamk.fi/ohjeet/

Koramo, M., Brauer, S. & Jauhola, L. (2018). Digitalisaatio ammatillisessa koulutuksessa. Raportit ja selvitykset 2018:9. Opetushallitus. Haettu 20.12.2018 osoitteesta https://www.oph.fi/download/191033_Digitalisaatio_ammatillisessa_koulutuksessa.pdf

Korhonen, A.-M., Ruhalahti, S., & Torseke, J. (2017). How to put all my knowledge into words? Teoksessa I. Kunnari & M. Laurikainen (toim.), Students’ perspectives in ePortfolios.  HAMK Unlimited Journal. Haettu 18.10.2018 osoitteesta https://unlimited.hamk.fi/ammatillinen-osaaminen-ja-opetus/how-to-put-all-my-knowledge-into-words

Kullaslahti, J. (2011). Ammattikorkeakoulun verkko-opettajan kompetenssi ja kehittyminen. Akateeminen väitöskirja. Acta Universitatis Tamperensis: 1613. Tampere: Tampere University Press. Haettu 20.12.2018 osoitteesta http://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-8452-0

Kullaslahti, J., Karento, H. & Töytäri A. (2015). Opettajien digipedagoginen osaaminen FUAS-liittouman ammattikorkeakouluissa. HAMKin e-julkaisuja 35/2015, Hämeen ammattikorkeakoulu. Haettu 20.12.2018 osoitteesta http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-784-769-8

Opetus- ja kulttuuriministeriö. (2016). Opettajankoulutuksen kehittämisohjelma. Haettu 25.10.2018 osoitteesta https://minedu.fi/documents/1410845/3985888/Opettajankoulutuksen+kehitt%C3%A4misohjelma+%2813.10.2016%29/50c36e4b-7aff-4a0b-8b36-0199f1ebe7e8/Opettajankoulutuksen+kehitt%C3%A4misohjelma+%2813.10.2016%29.pdf

Ruhalahti, S. & Kentta, V. (2017). Ammatillisen koulutuksen digitalisaatio ja työelämäyhteistyö: ”Opeilta ja ohjaajilta löytyy intoa uusille poluille”. Raportit ja selvitykset 2017:18, Opetushallitus. Haettu 20.12.2018 osoitteesta https://www.oph.fi/download/188475_ammatillisen_koulutuksen_digitalisaatio_ja_tyoelamayhteistyo.pdf

LISÄÄ AIHEEN YMPÄRILTÄ / RELATED POSTS

“Loistavaa, kun opittavat asiat piti löytää omasta työstä” Digiaika tuleeDigiaika – oletko opettajana valmis tulevaisuuteen? Opettajan ammatillinen osaaminen ja osaamisen kehittäminen alati muuttuvassa toimintaympäristössä Digikompetenssit haltuun – case digitaalisten osaamismerkkien suorittaminen osana opettajaopintoja
PREVIOUS POST Made in China 2025 Program and Its Requirements for VET Teachers
NEXT POST Opettajana moninaisessa ja kehittyvässä musiikkimaailmassa

Primary Sidebar

PYSYVÄ OSOITE / URN

https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020111690480

LISENSSI / LICENCE

This material is CC licensed Attribution-ShareAlike 4.0 International.

Avainsanat / Keywords

ammatillinen opettajankoulutus digiosaaminen digitaalisuus

VIITTAUSOHJE / CITE THIS ITEM

Ruhalahti, S., Susimetsä, M., Hannula, H. & Hakala, K. (2019). Ammatillisen opettajan digiosaamisen asialla. HAMK Unlimited Professional 10.1.2019. Haettu [pvm] osoitteesta https://unlimited.hamk.fi/ammatillinen-osaaminen-ja-opetus/ammatillisen-opettajan-digiosaamisen-asialla

Footer

HAMK UNLIMITED

HAMK Unlimited on Hämeen ammattikorkeakoulun open access
-julkaisuportaali. Julkaisuista vastaa HAMKin toimituskunta.
julkaisut@hamk.fi

TIETOA SIVUSTOSTA

Alasottoilmoitus
Käyttöehdot
Saavutettavuusseloste

Häme University of Applied Sciences

Copyright © 2025 · Genesis Sample on Genesis Framework · WordPress · Log in

Sivustollamme hyödynnetään evästeitä, jotta voimme seurata sivuston käyttöä ja kehittää palveluamme. HyväksyKieltäydyLISÄTIETOJA