• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
HAMK Unlimited

HAMK Unlimited

Julkaisuja Hämeen ammattikorkeakoulusta

  • Lehdet
        • Professional
        • Journal
        • Scientific
  • Alat
        • Ammatillinen osaaminen ja opetus
        • Biotalous ja luonnonvara-ala
        • Hyvinvointi ja sote-ala
        • Kulttuuri ja muotoilu
        • Teknologia ja liikenne
        • Yrittäjyys ja liiketoiminta
        • Muut
  • Kokoelmat
        • Avoin Häme
        • CleanExport
        • Digitalisaatio ja muutos / Digitalization and Change
        • DigiTrail
        • Employers’ perspectives on ePortfolios
        • Empowering ePortfolio Process
        • Higher education perspectives on ePortfolios
        • Innovaatiojohtaminen
        • Liikenne 4.0
        • Luomussa vara parempi
        • PoliRural – Hämeen maaseutua kehitetään tulevaisuutta ennakoimalla yhdessä
        • Problem-based learning & agropreneurship in Africa
        • Maahanmuuttajien urareitit
        • Nuoret huippumyyjät
        • Office 365 -intran käyttöönotto HAMKissa
        • Oppimisen digiagentit II
        • Students’ perspectives on ePortfolios
        • TAIKOJA
        • Uudistuva hevostalous
        • Universal Design for Learning (UDL)
        • KIITO – Kiertotalousosaamisella uudistuvaa liiketoimintaa
  • In English
        • Articles in English
        • About HAMK Unlimited
        • Instructions for writers
        • Instructions for reviewers
        • Contact editorial staff
  • Ohjeet
        • Kirjoittajan ohjeet
        • Arvioijan ohjeet
        • Info
/ HAMK Unlimited Professional / Ammatillinen osaaminen ja opetus /

HAMKin opiskelukykymalli ja oppimiskokemuskysely HowULearn

Kuva: HAMK

Juulia Lahdenperä & Viivi Virtanen

29.12.2022
Kuuntele - Listen

Miten opiskelijoita voidaan tukea opinnoissaan? Opiskelukykymallin tarkastelu Hämeen ammattikorkeakoulun (HAMK) HowULearn-oppimiskokemuskyselyn valossa osoittaa, että opiskelukyky on dynaaminen kokonaisuus, joka vaatii kehitystyötä sekä opiskelijoiden, opetuksen että koulutusten tasoilla.

Opiskelukykymalli

Opiskelukyky viittaa opiskelijan kykyyn tehdä opinnoissa vaadittavaa oppimista edistävää työtä (Kujala ym., 2013). Opiskelukykymalli pohjautuu työelämän vastaavaan malliin, ja se tuotiin korkeakoulukontekstiin Suomen ylioppilaskuntien liiton koordinoimassa Aalto-yliopiston ja Tampereen yliopiston kanssa yhteistyössä toteutetussa Kyky-projektissa. Oppimiskykymalli koostuu neljästä ulottuvuudesta, jotka ovat opiskelijan opiskelutaidot, opiskeluympäristö, opiskelijan saama opetus ja ohjaus, sekä opiskelijan omat voimavarat (Kunttu, 2011).

Kyky-projektin tuloksissa raportoidaan, että opiskelukyky on yhteydessä mm. oppimistuloksiin ja opintojen edistymiseen. Opiskelukykymallia käytetään ainakin heuristisella tasolla useissa korkeakouluissa, mutta empiirinen tuki mallille sekä mallin eri osa-alueiden välisille yhteyksille yhä suurilta osin puuttuu.

Opiskelukykymalli HAMKissa

HAMKissa on vuodesta 2021 alkaen ollut käytössä oppimiskokemuskysely HowULearn (Parpala & Lindblom-Ylänne, 2012; ks. myös Myllykoski-Laine ym., 2022), jonka avulla kerätään systemaattisesti tutkimusaineistoa opiskelijoiden oppimiskokemuksen ymmärtämiseksi sekä opetuksen ja oppimiskokemusten tutkimusperustaiseksi kehittämiseksi. Opiskelijat vastaavat Oppimiskokemuskyselyyn kolmesti opintojensa aikana: 1. vuonna, 3. vuonna sekä valmistumisen yhteydessä.

Oppimiskokemuskysely HowULearn sisältää väittämiä neljältä eri osa-alueelta, opiskelijoiden oppimisprosesseista ja oppimisympäristökokemuksista, opiskeluun liittyvästä hyvinvoinnista, sekä opiskelijoiden yleisistä työelämävalmiuksista. Nämä voidaan liittää oppimiskykymalliin Taulukon 1 mukaisesti.

Taulukko 1: Opiskelukykymallin ja HowULearn-oppimiskokemuskyselyn väliset yhteydet.

Opiskelukykymallin dimensioOppimiskokemuskyselyn skaalaSkaalan faktorit
OpiskelutaidotOppimisen lähestymistavat (Parpala & Lindblom-Ylänne, 2012)Syväsuuntautunut lähestymistapa
Pintasuuntautunut lähestymistapa
Suunnitelmallinen opiskelu
OpiskeluympäristöKokemukset oppimisympäristöstä (Parpala & Lindblom-Ylänne, 2012)Vertaistuki
Opiskelijan saama opetus- ja ohjausKokemukset oppimisympäristöstä (Parpala & Lindblom-Ylänne, 2012)Opetuksen linjakkuus
Palaute
Kiinnostus ja relevanssi
Opiskelijan omat voimavaratItsemyötätunto (lyhennetty SCS; López ym., 2015; Neff, 2003)Itsekriittisyys
Itsemyötätunto
Opiskelu-uupumus (SBI; Salmela-Aro ym., 2009)Uupumusasteinen väsymys
Kyynisyys
Riittämättömyyden tunne
Psykologinen joustavuus (Asikainen ym., 2018; Bond ym., 2013)Psykologinen joustavuus
Minäpystyvyys (Parpala & Lindblom-Ylänne, 2012)Minäpystyvyys

Kuvioissa 1 ja 2 tarkastellaan opiskelukykymalliin liittyvien oppimiskokemuskyselyn faktorien välisiä yhteyksiä. Kuviot perustuvat korrelaatioihin ja klusterianalyyseihin (R-ohjelmiston corrr-paketti; Kuhn ym., 2022). Korrelaatiokartta näyttää faktorit sitä lähempänä toisiaan, mitä vahvemmin ne ovat yhteydessä toisiinsa. Faktorien väliset viivat ovat värikoodattu siten, että siniset viivat tarkoittavat positiivista ja punaiset negatiivista korrelaatiota. Lisäksi viiva on sitä paksumpi, mitä vahvempi korrelaatio on kyseessä.

Kuvion keskellä opiskelukykymallin kolme keskeisintä faktoria, minäpystyvyys, pintasuuntautunut opiskelu ja kyynisyys. Pintasuuntautuneen opiskelun ja kyynisyyden välinen korrelaatio on positiivinen, ja nämä molemmat korreloivat negatiivisesti minäpystyvyyden kanssa.
Kuvio 1: Faktorien korrelaatiokartta, jossa näkyvät HAMKin opiskelukykymalliin liittyvien faktoreiden väliset yhteydet. Kuviossa näkyvät korrelaatiot, jotka ovat suurempia kuin r > .5.
Kuvio 2: Faktorien korrelaatiokartta, jossa näkyvät HAMKin opiskelukykymalliin liittyvien faktoreiden väliset yhteydet. Kuviossa näkyvät korrelaatiot, jotka ovat suurempia kuin r > .3.

Johtopäätökset

HAMKin opiskelukykymallia kuvaavista korrelaatiokartoista voidaan nähdä, että opiskelukyky on kokonaisuus, jossa eri opiskelukyvyn osa-alueet ovat dynaamisessa vuorovaikutuksessa keskenään. Erityisesti korrelaatiokartoissa nousee esille se, miten opiskeluhyvinvointi erityisesti opiskelu-uupumuksen ja minäpystyvyyden osalta on keskeisesti yhteydessä ei-reflektiiviseen ulkoa muistamista painottavaan pintasuuntautuneeseen oppimisen lähestymistapaan. Lisäksi korrelaatiokartoista nähdään, että esimerkiksi opiskelijoiden omien resurssien kehittyminen psykologisen joustavuuden kasvaessa opetuksen linjakkuuden kehittäminen sekä opinnoista saatavan palautteen ja opintojen kiinnostavuuden lisääminen voivat tukea opiskelijoiden opiskelukykyä.

Kokonaisuudessaan opiskelukykymallin empiirinen tarkastelu osoittaa, että opiskelijan opiskelukyvyn tukemiseksi tarvitaan opiskelijoiden opiskelutaitojen kehittymisen tukemista, oppimisympäristöjen ja opetuksen kehittämistä sekä opiskelijoiden omien voimavarojen kehittymisen tukemista. Tulokset antavat tukea LearnWell-tiimin ja HAMKin pedagogisen kehittämisohjelman tavoitteelle tukea opiskelijoiden oppimiskokemusta kaikilla kolmella, opiskelijoiden, opetuksen ja koulutusten tasoilla.

Opiskelukykymalli tarjoaa kiinnostavia mahdollisuuksia myös lisätutkimukselle. Kiinnostava jatkotarkastelun aihe on mm. HAMKin opiskelukykymallin linkittäminen opiskelijarekisteridataan siten, että mallia voidaan tarkastella suhteessa opintomenestykseen ja opinnoissa edistymiseen. Tällä tavalla saadaan entistä tarkempaa tietoa opiskelijoiden opiskelukyvyn tukemisesta ja eri mallin osa-alueiden kehittymisen vaikuttavuudesta suhteessa tähän dynaamiseen kokonaisuuteen.

Kirjoittajat

Juulia Lahdenperä, tutkijatohtori, HAMK Edu

Viivi Virtanen, tutkijayliopettaja, HAMK Edu

Lähteet

Asikainen, H., Hailikari, T.,& Mattsson, M. (2018). The interplay between academic emotions, psychological flexibility and self-regulation as predictors of academic achievement. Journal of Further and Higher Education, 42(4), 439–453. https://doi.org/10.1080/0309877X.2017.1281889

Bond, F., Joda, L. & Guenole, N. (2013). The work-related acceptance and action questionnaire (WAAQ): Initial psychometric findings and their implications for measuring psychological flexibility in specific contexts. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 86(3), 331–347. https://doi.org/10.1111/joop.12001

Kunttu, K. (2011). Opiskelukyky. Teoksessa Kunttu, Komulainen, Makkonen & Pynnönen (toim.), Opiskeluterveys (ss. 34–35). Duodecim.

Kujala, J., Norrgrann, A.-M., Heinonen, L. & Roihuvuo, J. (2013). Study ability through engagement: Stimulating the development of academic communities. Helsinki: Print 24.

Kuhn, M., Jackson, S. & Cimentada, J. (2022). corrr: Correlations in R. R package version 0.4.4. https://CRAN.R-project.org/package=corrr

López, A., Sanderman, R., Smink, A., Zhang, Y., van Sonderen, E. & Ranchor, A. (2015). A reconsideration of the self-compassion scale’s total score: Self-compassion versus self-criticism. PLoS ONE, 10(7), e0132940. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0132940

Myllykoski-Laine, S., Lahdenperä, J., Nikander, L. & Postareff, L. (2022). Students’ experiences of the development of generic competences in the Finnish higher education context – the role of the teaching-learning environment and approaches to learning. European Journal of Higher Education. https://doi.org/10.1080/21568235.2022.2058975

Neff, K. D. (2003). The development and validation of a scale to measure self-compassion. Self Identity, 2, 85–101. https://doi.org/10.1080/15298860309027

Parpala, A. & Lindblom-Ylänne, S. (2012). Using a research instrument for developing quality at the university. Quality in Higher Education, 18(3), 313–328. https://doi.org/10.1080/13538322.2012.733493

Salmela-Aro, K., Kiuru, N., Leskinen, E. & Nurmi, J. E. (2009). School burnout inventory (SBI) reliability and validity. European Journal of Psychological Assessment, 25(1), 48–57. https://psycnet.apa.org/doi/10.1027/1015-5759.25.1.48

LISÄÄ AIHEEN YMPÄRILTÄ / RELATED POSTS

Humanistisen ihmiskäsityksen näkökulmia opetukseen Uutta tutkimusta jatkuvasta oppimisesta työssä Erityisen tuen näkökulmia uraohjauksen onnistumiseen ammatillisessa koulutuksessa Finnish and Belgian university of applied sciences teacher students’ perspectives on active learning methods
PREVIOUS POST Yhdessä oppimista verkostokummitoiminnan avulla
NEXT POST Freudilainen ihmiskäsitys

Primary Sidebar

PYSYVÄ OSOITE / URN

https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022122974065

LISENSSI / LICENCE

Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.

Avainsanat / Keywords

HowULearn opiskelukyky oppimiskokemuskysely

VIITTAUSOHJE / CITE THIS ITEM

Lahdenperä, J. & Virtanen, V. (2022). HAMKin opiskelukykymalli ja oppimiskokemuskysely HowULearn. HAMK Unlimited Professional, 29.12.2022.

Footer

HAMK UNLIMITED

HAMK Unlimited on Hämeen ammattikorkeakoulun open access
-julkaisuportaali. Julkaisuista vastaa HAMKin toimituskunta.
julkaisut@hamk.fi

TIETOA SIVUSTOSTA

Alasottoilmoitus
Käyttöehdot
Saavutettavuusseloste

Häme University of Applied Sciences

Copyright © 2025 · Genesis Sample on Genesis Framework · WordPress · Log in

Sivustollamme hyödynnetään evästeitä, jotta voimme seurata sivuston käyttöä ja kehittää palveluamme. HyväksyKieltäydyLISÄTIETOJA